Tulcea este unul dintre judeţele în care Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) a fost implementat cu succes pe bani europeni. Mai mult, acest SMID este şi funcţional, după ce a fost desemnat operatorul serviciului de salubrizare judeţean şi a fost autorizat, într-un final cu happy-end, depozitul conform de la Mihai Bravu.
Toate bune şi frumoase, chiar dacă unii primari nu sunt de acord nici cu principiul solidarităţii şi nici cu faptul că taxa de salubritate (asemănătoare celei de habitat din municipiul Tulcea). De ce? Penru că este colectată la nivel de unitate administrativ teritorală şi din ea plătite facturile către operatorul serviciului de salubrizare judeţean. În cazul judeţului Tulcea firma JT Grup SRL.
De parcă nu ar fi fost de ajuns cele aproape 6 milioane de lei pe care firma JT Grup le are de recuperat de la primării, iată că şi cel mai mare complex turistic din Delta Dunării n-a mai plătit de luni bune facturile emise. Nu este vorba despre o sumă consistentă, ba dimpotrivă, puţin peste 40.000 de lei, însă aici recuperarea sumelor e mai uşoară. Dacă în cazul persoanelor fizice operatorul serviciului de salubrizare judeţean nu poate refuza prestarea serviciului de salubritate, în cazul persoanelor juridice, teoretic, acesta se poate întrerupe potrivit prevederilor din Legea 51 din 2006 republicată conform art 42 alin 11: „Dacă sumele datorate, inclusiv penalităţile, nu au fost achitate după 45 de zile de la primirea facturii, operatorul poate întrerupe furnizarea/prestarea serviciului cu un preaviz de 5 zile lucrătoare şi are dreptul să solicite recuperarea debitelor în instanţă”.
Iar JT Grup SRL a uzat de acest drept şi a tranmis vinerea trecută, în data de 27 august 2021, o notificare către SC Touring Imobiliare SRL, cu care avea contractul de salubritate pentru complexul Green Village de la Sfântu Gheorghe.
Prin notificarea respectivă societatea beneficiară a serviciilor de salubritate pentru cel mai mare complex turistic din Delta Dunării era anunţată că din data de 3 septembrie 2021 serviciile ce fac obiectul contractului semnat între cele două părţi în martie 2020 vor fi întrerupte până se va face dovada plăţii debitului în valoare de 40.376,70 lei. O situaţie fără precedent în condiţiile în care JT Grup SRL are încă aproape 1500 de contracte de societăţi comerciale bun-platnice!
O situaţie fără precedent şi teoretic fără rezolvare
Preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri Tulcea, Ilie Petre, a încercat în ultima perioadă o mediere între cele două părţi dintr-un simplu motiv.
„Din punctul meu de vedere şi unii şi alţii au dreptate deşi pare absurdă o astfel de afirmaţie. Legea e de partea celor de la JT Grup iar facturile emise trebuie achitate în termenul prevăzut de lege. Pe de altă parte, operatorul economic, în acest caz turistic, dacă este nemulţumit de operatorul serviciului de salubrizare judeţean nu poate avea un contract cu un alt operator câtă vreme în teritoriul SMID avem acest operator delegat.” a declarat Ilie Petre.
Interesant este că la nivelul judeţului Tulcea doar o parte din societăţile comerciale care au sedii sau puncte de lucru şi activitate în urma căreia produc deşeuri au contract de salubritate cu operatorul serviciului de salubrizare judeţean. Teoretic, în lipsa contractului de salubritate acestea ar trebui să nu aibă autorizaţie de funcţionare. Cum, pe cale de consecinţă, în momentul în care ţi se întrerupe acest serviciu de salubritate pentru neplata facturilor să îţi pierzi autorizaţia de funcţionare.
Este exclusă retragerea autorizaţiei de funcţionare, spune proprietarul Green Village
Dragoş Anastasiu, prin firmele sale, este proprietarul de drept al Complexului turistic Green Village de la Sfântu Gheorghe. Cunoaşte foarte bine litigiul cu operatorul serviciului de salubrizare judeţean JT Grup şi a declarat că este cel mai în măsură să ofere un punct de vedere cu privire la notificare primită de SC Touring Imobiliare SRL. Răspunsul a venit, cât de poate de oficial, în scris, pe mai, şi îl publicăm mai jos.
„Legat de problema de fond: notificarea nu are nici temei legal şi nici contractual. Din punct de vedere legal sistarea serviciului public da salubrizare nu este permisă conform Legii 51 din 2006 actualizată, art.42 alin.9 şi 11. Operatorul poate revendica plata facturilor în instanţă. Contractual sumele sunt în litigiu având în vedere faptul ca operatorul nu a mai colectat deşeurile din locaţia noastră din 12.05.2021 (adică tot sezonul). În plus nenumărate alte puncte din contract au fost încălcate. Pagubele produse nouă de operator sunt semnificaţie. De luni de zile dialogăm în vederea găsirii unor soluţii bune pentru toată lumea în Delta Dunării. Situaţia actuală nu mai poate continua aşa. Toate institutiile locale şi naţionale cunosc atât situaţia generală cât şi a noastră specifică. Eu sunt încrezător că prin dialog se vor găsi soluţii constructive. Oprirea activităţii noastre este exclusă, noi având mai multe soluţii„, ne-a precizat Dragoş Anastasiu, proprietarul Green Village din Sfântu Gheorghe.
Cam mari facturile de salubrizare de la Primăria Sfântu Gheorghe anul acesta. De ce oare?
Indiferent ce se va întâmpla în data de 3 septembrie 2021 şi indiferent dacă litigiul dintre cele două firme va ajunge în instanţă, rămâne o întrebare rezultată din afirmaţia făcută de Dragoş Anastasiu, proprietarul Green Village din Sfântu Gheorghe: ce s-a întâmplat cu deşeurile din complexul turistic de la mijlocul lunii mai şi până la sfârşitul lunii august?
O întrebare care pare să aibă ca răspuns chiar afirmaţia făcută luna aceasta de primarul din Sfântu Gheorghe, Valentin Sidorencu, la şedinţa Adunării Generale a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri. „Chiar dacă sunt mulţumit de serviciile celor de la JT Grup nu înţeleg de unde rezultă cantităţile acestea mari de deşeuri care ni se facturează! Ca o comparaţie, factura pe luna iunie 2021 e aproape de trei ori mai mare ca cea din iunie 2020, iar cea din iulie 2021 e aproape de patru ori mai mare ca cea din iulie 2020″ – declara la începutul acestei luni Valentin Sidorencu la şedinţa Adunării Generale a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri, nefiind însă singurul primar nemulţumit de valoare facturilor emise de JT Grup.
Premieră neplăcută pentru JT Grup, dar justificată!
Ionuţ Tudorache reprezintă operatorul serviciului de salubrizare judeţean în calitate de administrator al JT Grup şi are un motiv cât se poate de justificat pentru întreruperea prestaţiei.
„Prevederile din contract sunt foarte clare. Potrivit acestui contract noi facem colectare separată a deşeurilor de la acest complex turistic. Pentru a se întâmpla acest lucru beneficiarul serviciilor noastre era obligat să separe aceste deşeuri, însă de fiecare dată ni le-a predat amestecate. Evident, dacă nu sunt predate separat, conform contractului, ci de fiecare dată amestecate rezultă alte costuri. A refuzat plata facturilor, noi, conform legii, vom întrerupe prestarea servicului” a declarat Ionuţ Tudorache.
Chiar dacă este o premieră neplăcută pentru operatorul serviciului de salubrizare judeţean JT Grup, notificarea de întrerupere a prestării acestui serviciu către un operator economic poate atrage, aşa cum aminteam mai înainte, pierderea autorizaţiei de funcţionare a acelui agent economic. Ceea ce este foarte grav în cazul unui complex turistic la început de sezon, nu la finalul acestuia…