Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a făcut bilanțul după prima săptămână de controale desfășurate de Comandamentul de iarnă 2021 în stațiunile turistice din trei regiuni ale țării – Sud Muntenia Ploiești, Nord Est Iași și Centru Brașov, rezultatatele fiind contabilizate atât în amenzi și avertismente, precum și în măsuri oprire a prestării serviciilor, dar și o propunere de suspendare a activității.
După ce în zilele premergătoare Crăciunului au fost controlate magazinele a 3 mari operatori economici din Bușteni și Predeal, respectiv Penny, Profi și Carrefour, Comandamentul de iarnă 2021 anunță că au fost verificați și consiliați, în prima săptămână de activitate, 255 de operatori economici.
Înainte de Crăciun, au fost constatate abateri care au dus la aplicarea a patru amenzi contravenționale în valoare de 53.000 lei, un avertisment, dar și oprirea temporară a prestării serviciului până la remedierea deficiențelor – pentru măcelăria din magazinul Penny și pentru vitrinele asistate de la Profi. Totodată, s-a dispus oprirea definitivă de la comercializare a peste 150 kg de produse alimentare, dar și oprirea temporară de la comercializare a peste 400 kg de produse alimentare până la remedierea deficiențelor.
De această dată, Comandamentul coordonat de președintele ANPC, Mihai Culeafă, și de directorul general ANPC, Paul Anghel, a aplicat sancțiuni care au constat în 199 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 1,1 milioane lei, 132 avertismente, 30 măsuri de oprirea temporară a prestării serviciului până la remedierea deficiențelor, precum și o propunere de suspendare a activității până la 6 luni.
Din ce a făcut public ANPC, cele mai importante abateri constatate abateri de la lege au constat în comercializarea sau utilizarea unor materii prime cu data durabilității minimale depășită, schimbarea stării termice a aproduselor, utilizarea, la raionul de vitrină asistată – a unor vitrine frigorifice neigienizate, ale căror tăvi conțineau urme de resturi alimentare, pete și lichid provenit de la scurgerile din produse, folosirea unor vitrine frigorifice care aveau ventilatoare cu depuneri sau strat gros de praf pe grila de protecție, urme de mucegai și de rugină, comercializarea de legume – fructe cu modificări organoleptice, lovituri mecanice, pete, deshidratate, consistență moale, improprii consumului uman, utilizarea unor spații de frig insalubre, cu urme de resturi alimentare lipite pe tăvile de inox, suprafețe cu rugină, urme de insecte, lipsa menționării alergenilor pe listele meniu sau a afișării gramajului porțiilor, la unele unități de alimentație publică, lipsa verificărilor metrologice la instrumentele de măsură utilizate și lipsa etichetelor la unele produse alimentareutilizarea unor ustensile de bucătărie deteriorate sau neprofesionale, dar și lipsa afișării prețurilor la cazare sau utilizarea unor lenjerii de pat, saltele și alte accesorii, neigienizate sau deteriorate, în spațiile de cazare.
„Suntem mereu alături de consumatori și avem permanent grijă ca drepturile lor, legea să fie respectate de către operatorii economici. Nu admitem ca pretextul profiturilor, chiar într-o perioadă grea, să justifice o formă de lipsă de respect față de consumator.
De aceea, în perioada sărbătorilor de iarnă, suntem atenți și ne aflăm oriunde, în România, turistul și-ar dori să-și petreacă vacanța, pentru a ne asigura că actul comercial se derulează conform reglementărilor. Bazați-vă pe noi!”, promite Mihai Culeafă, președintele ANPC, cu promisiunea că verificările pe care le întreprinde Comandamentul de iarnă al ANPC vor continua la nivelul întregii țări.