România are probleme privitoare la calitatea aerului, Bucureștiul fiind a cincea cea mai poluată capitală din Uniunea Europeană, după Varșovia, Zagreb, Atena și Sofia. Orașele produc mai mult de 70% dintre emisiile globale care reprezintă un pericol pentru planetă, potrivit ultimului raport al IPPC, care mai subliniază faptul că numeroase orașe din zona Marii Negre și din zona Orientului Mijlociu resimt puternic efectele schimbărilor climatice, potrivit digi24.ro.

Astfel, Bucureștiul este una dintre cele mai poluate capitale europene, lucru reflectat de măsurătorile în privința calității aerului, dar și de problemele de sănătate ale locuitorilor

Potrivit expertului în schimbări climatice, Andrei Covatariu, orașele sunt responsabile astăzi pentru 72% din emisiile globale de monoxid carbon și alte gaze asociate, care sunt accentuate de rata de urbanizare în creștere, diferită geografic, Europa fiind într-o zonă ușor mai protejată, deoarece preocuparea pentru mediu s-a manifestat mai devreme. Potrivit acestuia, cele mari probleme sunt traficul dar și faptul că se importă foarte multe mașini second-hand din vestul Europei, în timp ce Uniunea Europeană încearcă gradual să interzică sau să taxeze tot mai mult motoarele diesel și motoarele poluante.

În România circulă mașini foarte vechi, media utilizării unei mașini fiind de aproape 17 ani, față de media la nivel european care este de 11,8 ani

„Există o nevoie foarte mare de încălzire în rândul populației urbane, iar problema nu e doar în București, ci și în alte orașe cu CET-urile care nu sunt utilizate la o rată atât de mare ca acum 20-25 de ani. Sunt centrale pe gaz, eficiente dintr-un punct de vedere, dar care generează o poluare foarte mare. Vorbim și de arderi ilegale, ușor tipice estului Europei, din proximitatea urbanului și urbanului mare. Asta influențează extrem de mult calitatea aerului.”, a mai spus expertul.

Un alt capitol la care  Bucureștiul stă prost îl reprezintă procentul mic de spații verzi raportat la numărul de locuitori

Potrivit lui Andrei Covatariu, Capitala are 7 metri de zonă verde publică pe cap de locuitor în timp ce media europeană este de 18mp. 

„Vorbim despre factori care ar putea să ajute calitatea aerului și n-o fac, pentru că situația e așa cum e. Zona de planificare urbană e foarte importantă pentru anii ce vin. Putem planifica, mă refer la infrastructură, mult în avans pentru zonele ce vor fi dezvoltate în jurul Bucureștiului, dar vine cu cost de timp, electoral. E complicat să dezvolți o infrastructură și să convingem de una viitoare, când avem probleme în București”, a spus expertul. Zona de trafic este o problemă, dar e greu de aplicat măsuri ca în vest, de penalizare sau taxare mare a unor tipuri de motoare poluante, deoarece populația are putere de cumpărare relativ redusă comparativ cu vestul Europei, iar acest lucru poate genera o problemă politică, a mai precizat expertul. 

Mită oferită în sediul IPJ Vaslui

Articolul precedentMită oferită în sediul IPJ Vaslui
Articolul următorPercheziții în țară, coordonate de parchetul condus de Kovesi: fraudă cu fonduri europene, prejudiciu de peste 5 milioane de euro