Asociația Furnizorilor de Energie din România (AFEER) face apel la autorități, cărora le cere să urgenteze „decontarea corectă și la timp” a sumelor pentru compensări și plafonări, conform prevederilor Legii 259/2021, cu modificările aduse prin cele două OUG.
Mai mult, afirmă reprezentanții AFEER, în caz contrat, furnizorii nu își mai permit să susțină financiar ajutorul asumat de stat pentru consumatori. Potrivit art. 2 din legea menționată, „decontarea către furnizorii de energie electrică și gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori”.
„AFEER consideră că ajutorarea consumatorilor, în special a celor casnici pe timpul anotimpului rece este utilă și, mai ales, necesară, dar trebuie făcută în mod cât mai simplu și clar fără a afecta industria energetică. Consumatorii trebuie sprijiniți în contextul actual, al creșterilor explozive ale prețurilor în toată lumea”, se arată în comunicatul AFFER.
Impact de 3 miliarde de lei
Potrivit estimărilor asociației, dar și a ceea ce a transmis premierul Ciucă, impactul financiar al schemei de sprijin depășește cu mult 3 miliarde de lei. „Facem apel la autorități să deconteze corect și la timp, în conformitate cu prevederile legale, evitând riscul ca furnizorii să nu mai poată să susțină financiar sprijinul asumat de stat pentru consumatori și astfel să apară întârzieri la plată pe tot lanțul energetic”, au mai transmis reprezentanții AFFER.
Totodată, susțin aceștia, „furnizorii de energie nu sunt cauza pentru creșterile din piață ale prețurilor la energie! Furnizorii fiind la fel de afectați de aceste creșteri de prețuri precum consumatorii finali”. Mai mult decât atât, afirmă că „unii furnizori au aplicat deficitar dispozițiile legislative, chiar dacă au anticipat și au anunțat public că vor exista întârzieri în emiterea facturilor sau aplicarea schemei de plafonare/compensare”, și pun această situație pe seama întârzierilor și neclarităților din legislație.
OUG-ul cu probleme
De asemenea, AFEER a transmis că OUG 3/2022 aduce probleme în plus furnizorilor. „Prețul final facturat al energiei electrice stabilit de Ordonanță are o valoare mai mică decât cea necesară pentru acoperirea tuturor componentelor prețului final. Toate celelalte componente ale prețului final sunt stabilite fie de către ANRE (tarifele de transport, distribuție, certificate verzi, bonus de cogenerare), fie prin legi organice (TVA și accize, prin Codul Fiscal). Valoarea prețului final, impus prin OUG 3/2022, nu acoperă nici măcar taxele și tarifele reglementate stabilite pentru 6 dintre cele 8 zone de distribuție din țară; nemaivorbind de costurile de furnizare si de acoperire a dezechilibrelor față de prognoza de consum”, se mai arată în comunicatul AFEER.
Chiar și așa furnizorii consideră necesare măsurile pentru sprijinirea consumatorilor, dar susțin că pentru o bună punere în aplicare este nevoie de prevederi și proceduri clare, predictibile și, mai ales, un tratament corect în aplicare. „Furnizorii trebuie să-și recupereze de la buget, integral și la timp, totalitatea sumelor acordate clienților finali pentru compensații, plafonare și exceptare, precum și costurile operaționale și financiare pentru gestionarea schemei de sprijin”, au mai transmis reprezentanții AFEER.
Ministrul Energiei suspectează formarea unor carteluri pe piața furnizorilor de energie