Scufundată în 1991 pe canalul Sulina, în apropierea comunei Partizani, epopeea ranfluării navei ucrainiene Rostok continuă și astăzi. Ultimul episod al celei mai mari catastrofe de pe Dunăre s-a petrecut recent, când Curtea Internaţională de Arbitraj de la Zurich de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris a condamnat Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) la plata suplimentară a 11 milioane de euro către concernul care s-a ocupat de scoaterea la suprafață a epavei. Acum, cu această decizie în mână, consorțiul format din firmele Mutraship-Titan-Deltacons va cere în instanţă efectuarea plății, costurile operațiunii de ranfluare urmând să ajungă la 15 milioane de euro. Se pare că operațiunile de ranfluare sunt cu ghinion pentru Ministerul Transporturilor pentru că, tot în acest an, Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) a fost obligată de instanță să achite suplimentar 2,5 milioane de euro pentru scoaterea la suprafață a navei Transilvania.
Decizia Curții Internaționale de Arbitraj de la Zurich de pe lângă
Camera Internaţională de Comerţ de la Paris i-a luat prin surprindere pe
șefii AFDJ, dar și pe oficialii Ministerului Transporturilor.
Deși
în 2006 firmele care s-au ocupat de ranfluarea (scoaterea la suprafaţă)
navei Rostock solicitaseră instanței internaționale plata suplimentară a
7,6 milioane de euro, la șase ani distanță suma a crescut la 11
milioane de euro. Oficialii români se feresc să vorbească despre acest
eșec și își pasează responsabilitatea acestuia, mai cu seamă că de la
data începerii procesului la Curtea Internațională de Arbitraj și până
acum la șefia AFDJ Galați s-au perindat nu mai puțin de șapte directori.
Așa se face că actualul director, Mircea Răzvan Cristea, nu vrea să
comenteze în nici un fel pierderea procesului de la Curtea
Internațională de Arbitraj, pentru că el a fost numit la conducerea AFDJ
în iunie 2012. Partea română a fost reprezentată în acest proces de
casa de avocatură Rațiu&Rațiu și se pare că în pregătirea apărării
avocații ei nu au primit tot sprijinul din partea celor de la AFDJ și
Ministerul Transporturilor.
Un contract din era Mitrea
Contractul
încheiat pentru ranfluarea navei Rostok, care s-a scufundat în
septembrie 1991, are de la început o poveste încâlcită.
Nu trebuie
uitate suspiciunile legate de modul în care a fost încheiat contractul
în 2004. A fost organizată o licitaţie internaţională, la care s-au
prezentat două consorţii. Primul, asocierea germană Partel-Simas, cerea
pentru ranfluarea navei 3,6 milioane de euro, iar metoda tehnică era una
prin care epava era scoasă la suprafaţă fără să fie nevoie de tăierea
ei în bucăţi. Celălalt competitor a fost Rostock Wreck Removal
Consortium, format din compania americană Titan, firma Multraship BV din
Olanda şi societatea Deltacons Tulcea, condusă de controversatul
Alexandru Stroe, un apropiat al PSD şi al fostului ministru al
Transporturilor Miron Mitrea.
În cazul contractului pentru
ranfluarea Rostock, încheiat de Ministerul Transporturilor prin AFDJ
Galaţi, cu consorţiul din care face parte şi Deltacons, suspiciunile
vizează faptul că RWRC a introdus în plicul închis o ofertă de 4.999.000
de euro, cu un euro sub suma de cinci milioane de euro oferită de
statul român pentru acest contract!
Pentru AFDJ Galaţi, războiul cu
RWRC la Curtea Internațională de Arbitraj din Paris era prea important,
aşa că s-a apelat la serviciile unui cabinet de avocatură din București.
În 2005, fostul director al AFDJ, Mihai Ochialbescu (PDL), a încheiat
un contract de asistenţă juridică cu cabinetul de avocatură “Raţiu &
Asociaţii” SCA. Obiectul contractului nr 241.554/23.08.2005 era
acordarea de consultanţă juridică “în problematica stabilită lunar de
către client”. Este un contract-abonament de 40 de ore de consultanţă
juridică pe lună, la tariful de 150 euro/oră, plus TVA. Ce depăşeşte 40
de ore e plătit la tariful de 120 euro/oră.
Potrivit art 2.2,
achitarea se face “pe bază de foaie de timp”. AFDJ s-a mai obligat şi la
achitarea altor sume: „cheltuielile ocazionate de exercitarea
serviciului, astfel cum se convine cu clientul, se achită separat, pe
baza de documente justificative”. Probabil că e vorba de cheltuieli de
transport, cazare, birotică. Potrivit unor surse din AFDJ, contractul cu
“Raţiu & Asociaţii” nu a fost înregistrat în registrul intern de
contracte al AFDJ.
Bani fără număr pentru onorarii
Imediat
ce a încheiat contractul, Ochialbescu a şi făcut o plată retroactivă,
achitând factura 2427251/30.09.2005, în valoare de 23.184 lei, pentru
serviciile de asistenţă acordate de “Raţiu & Asociaţii” între
28.07.2005 şi 31.08.2005, data la care a fost încheiat contractul.
Potrivit
“fişei furnizorului” din contabilitatea AFDJ, în 2005 au fost făcute
plăţi în valoare totală 127.061 lei. În 2006 a fost plătită suma de
326.942 lei şi alţi 407.134 lei, în șase tranşe, pentru consultanţa în
procesul cu consorţiul care a ranfluat epava navei Rostok, iar în 2007
alte șase facturi, în valoare totală de 126.212 lei.
În 2009, sub
conducerea lui Dorin Otrocol (PSD), AFDJ a plătit, de această dată către
SCA“Raţiu & Raţiu”, 347.917 lei. În 2010, sub conducerea lui Florin
Uzumtoma (PDL), AFDJ a mai plătit 48.416 lei pentru serviciile din
2009. În ianuarie-februarie 2010 s-au mai plătit 57.907 lei. Pe 9 martie
2010, a mai fost achitată, prin Alfa Bank, factura 20100227/05.02.2010,
în valoare de 60.962 lei. Nu am reuşit să aflăm nimic despre plăţile
efectuate în 2008, totalul plăţilor din 2010 şi plăţile făcute în 2011.
Dar totalul sumelor plătite în perioada 2005-2007 şi cele din 2009 şi
ianuarie-februarie 2010 se ridică la 1.454.135 lei.
Neregulile din
modul în care conducerea AFDJ administra contractul nu puteau scăpa
controalelor Curţii de Conturi şi Direcţiei de Control din Ministerul
Transporturilor. Aceasta a descoperit plata nelegală a unor sume de bani
și a solicitat recuperarea lor. În 2007, a fost efectuat un control
de rutină al Direcţiei de Monitorizare şi Control din minister, iar în
Raportul de Control nr 952/01.11.2007, aprobat de ministrul Ludovic
Orban, la capitolul de măsuri ce trebuie luate, la pct 13 scria negru pe
alb: “Să nu se mai solicite asistenţă juridică la cabinetul de
avocatură Raţiu & Raţiu şi rezilierea contractelor pe cale
amiabilă”. Cel care trebuia să pună în practică această măsură era
directorul general al AFDJ de la acea vreme, Ionel Malenda (PNL), iar
termenul în care trebuia luată măsura era lipsit de echivoc: „Imediat”!
Malenda nici nu s-a sinchisit de ordinul ministrului Orban, iar
contractul a curs mai departe.