Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că pentru portul Constanța au fost alocate 200 de milioane de lei din Fondul de Rezervă. Fondurile vor fi folosite pentru modernizarea a 100 de linii de cale ferată, astfel încât să fie crescută capacitatea portului pe cale feroviară. O linie de cale ferată de tip sovietic, cu ecartament larg, care vine din Republica Moldova şi merge direct în Portul Galaţi, va fi reabilitată rapid, pentru a fi accelerate transporturile de cereale.
Se dorește creșterea capacității portului Constanța pe zona feroviară
„Cel puțin în ultimele 3 săptămâni am fost de două ori la Constanța. Săptămâna trecută am mers spunându-le și celor din port, și celor de la CFR Infrastructură că guvernul s-a mișcat extrem de rapid, a luat 200 de milioane de lei din Fondul de rezervă, i-a alocat exclusiv pentru portul Constanța și modernizării a aproape 100 linii de cale ferată neutilizabile”, a declarat Sorin Grindeanu.
Pe aceste linii se află și 700 de vagoane abandonate, din care au putut fi mutate 350. Deoarece vagoanele erau abandonate pe acele linii de 30 de ani, acestea s-au deteriorat și nu au putut fi mutate până acum, a declarat Sorin Grindeanu.
„Jumătate au fost duse în alte depouri, astfel încât pe acele linii să începem lucrările. Restul vor fi valorificate rapid de ANAF, astfel încât sumele prevăzute în buget să ducă la scopul acestei acțiuni, creșterea capacității portului Constanța pe zona feroviară. Facem asta pentru a spori capacitatea portului, pentru că, pe zona feroviară, foloseam 30-40% din capacitate. Această modernizare pe care am finanțat-o din Fondul de rezervă va duce la sporirea capacității”, a subliniat ministrul.
Capacitatea portului Constanța comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut a crescut cu 10%, poate chiar mai bine în ultimele două săptămâni, fiind anticipată o creștere și mai mare în perioada următoare. „Trebuie să fim pregătiți pentru asta. Este unul din obiectivele mele principale”, a subliniat Sorin Grindeanu. Porturile ucrainene sunt blocate de la invazia declanșată de Rusia, în urmă cu două luni. Ucraina, un producător agricol major, a fost forţată să exporte cereale în România pe calea ferată, pe la graniţa sa de vest, sau prin micile sale porturi de la Dunăre. România, stat membru al Uniunii Europene, are frontiere comune la Marea Neagră, o arteră majoră de transport pentru cereale şi petrol, cu Bulgaria, Turcia, Georgia şi Ucraina. Capacitatea de stocare în portul Constanţa este de aproximativ 2 milioane de tone, anul trecut fiind gestionate de aici exporturi de aproximativ 24 milioane de tone.