Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a pus pe masa Guvernului un Memorandum privind acordarea unui ajutor de stat CFR Călători, pentru a compensa pierderile suferite de societate ca urmare a pandemiei COVID-19 și cauzate
direct de această pandemi.
Documentul va fi analizat în ședința de Guvern de astăzi, explicația fiind aceea că, „în contextul instituirii stării de urgenţă pe întreg teritoriul României și aplicarea măsurilor pentru limitarea infectării cu COVID-19 în rândul populaţiei prin restrângerea circulației persoanelor, carantinarea unor localităţi etc., s-a produs o diminuare substanţială atât a cererii la nivelul pieţei de transport feroviar de călători cât şi a prestaţiei și, implicit, a veniturilor CFR Călători”.
Ajutorul de stat, acordat pentru acoperirea pierderilor generate de răspândirea coronavirusului, ar urma să fie acordat pentru perioada aprilie – august 2020, până la 31 decembrie, însă numai dacă va trece de Guvern și va fi emis un act normativ în acest sens.
Concret, din ce se arată în Memorandum, este vorba despre 210,35 milioane lei (echivalentul a 43,63 milioane euro), în limita prevederilor bugetare, bani care ar urma să fie utilizați „pentru finanțarea rezultatului negativ din activitatea de exploatare”.
În Memorandum se arată că România nu ar fi prima pe harta Uniunii Europene care ar da o mână de ajutor de acest fel, fiind date ca exemplu state ca Germania (unde au fost acordate 6 miliarde de euro), Lituania (5 milioane de euro pentru a
sprijini întreprinderile mijlocii (IMM-uri) active în transportul rutier de mărfuri), Olanda (160 milioane euro) și Croația (80
milioane euro).
Totodată, ministrul Transporturilor mai arată în document că măsura propusă se încadrează în politicile economico-bugetare și financiare ale statului român și este în concordanță cu legislația națională și europeană privind ajutorul de stat, urmând ca ajutorul de stat să fie supus notificării Comisiei Europene.
„Având în vedere condițiile excepționale generate de criza noului coronavirus COVID-19, precum și în considerarea efectelor negative semnificative pe care pandemia COVID-19 le are asupra sectorului transportului, în temeiul prevederilor din cuprinsul Cadrului Temporar adoptat la nivel european, Comisia Europeană a acordat o serie de îndrumări și a abilitat în mod expres Statele Membre să adopte cele mai eficiente măsuri de sprijinire a economiei, menționând printre industriile afectate în mod special de epidemia de COVID-19 și sectorul transporturilor.
Finanțarea CFR Călători este absolut necesară pentru asigurarea funcționării Societății pe perioada pandemiei COVID-19 dar și pe perioada imediat următoare, până la relansarea totală a operațiunilor de transport feroviar, ajustarea nivelului de activitate la noile niveluri ale cererii și stabilizarea situației financiare ale CFR Călători.
Ajutorul de stat nu va depăși valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 și cauzate direct de efectele pandemiei asupra CFR Călători, evaluate de către companie și stabilite în conformitate cu normele europene aplicabile. În acest sens, Societatea va depune situațiile financiare aferente anului 2020 care vor reflecta impactul prejudiciului și va prezenta analize economico-financiare din care să reiasă valoarea reală a pagubei cauzate direct societății de pandemia COVID-19, în perioada 01.04.2020 – 31.08.2020. Analiza economico-financiară va fi pregătită/revizuită de către un auditor financiar independent, în linie cu cerințele cadrului temporar european”, se detaliază în Memorandum.