Ne aflăm într-o situație FĂRĂ PRECEDENT pentru democrația românească, pentru Statul de drept și pentru sistemul electoral. Doar fraudă filmată de la sectorul 1 din 2020 se poate apropia ca gravitate de ceea ce vedem în decizia BEC nr. 54/23.04.2024.
Facem un scurt istoric, pentru a înțelege contextul și mizele politice: PSD și PNL au depus un singur document de protocol de alianță electorală, valabil pe București și sectoare, semnat de șefii de la toate cele 7 organizații (Capitala + 6 sectoare) ale fiecărui partid
Luni, după mediatizata ședință de 15 ore, cele două partide au decis să candideze separat la Capitală, ceea ce presupune nevoia desființării protocolului de alianță electorală, conform Hotărârii BEC nr. 55/24.04.2024, care stipulează că desființarea unui astfel de protocol se poate face doar integral, iar eventualele candidaturi depuse în temeiul său devin nule.
Așadar, iminenta solicitare a PSD și PNL pentru desființarea protocolului de constituire a alianței electorale va anula drept validitatea oricărei candidaturi depuse anterior, la sectoare, din partea alianței.
Controversa este generată de deciziile discutabile ale BEC și implicațiile lor asupra legalității și integrității procesului electoral
Problema extrem de gravă care trebuie semnalată privește hotărârea BEC 54/23.04.2024, care modifică termenul până la care pot fi desființate protocoalele de constituire a alianțelor electorale, termen prevăzut în calendarul-anexă la OUG 199/2024.
Mai precis, în reglementarea legală existentă, acest termen a fost stabilit până cel mai târziu la 21 aprilie, o vreme ce hotărârea BEC amintită extinde termenul, PESTE LEGE, până la 26 aprilie, pentru a rezolva problema alianței de la nivel de București.
Se ridică, astfel, două probleme majore:
Hotărârile BEC trebuie să dezlege probleme de drept, să clarifice, să expliciteze legea, NICIDECUM SĂ O MODIFICE, în temeiul principiului IERARHIEI ACTELOR JURIDICE.
Hotărârile BEC, la fel ca și toată legislația, TREBUIE SA AIBĂ CARACTER DE GENERALITATE PRIVIND APLICABILITATEA, nicidecum să rezolve probleme politice punctuale, CU ATÂT MAI PUȚIN PESTE LEGE.
În fine, amintita hotărâre a BEC, nr. 54/23.04.2024 dorește să impună Biroului Electoral Municipal al Capitalei să admită o soluție diferită de cea legală, fapt ce pune pe membrii BEM într-o situație foarte delicată.