Ani de zile, miniştrii care s-au perindat pe la Transporturi
au circulat în maşini luxoase, care aparţineau unor companii din
subordine, cum ar fi CFR Călători, CFR Marfă sau CFR SA. La finele
anului trecut, Curtea de Conturi a descoperit această situaţie
strigătoare la cer, în care companii care supravieţuiesc doar pentru că
Guvernul le mai şterge din când în când datoriile plătesc benzina pentru
demnitari. Actualul ministru Dan Şova, jurist de formaţie, ignoră însă
dispoziţiile Curţii de Conturi şi circulă în continuare cu autoturismele
CFR Călători.
Pe vremea când Miron Mitrea conducea Ministerul Transporturilor,
companiile din subordine au făcut achiziţii pe bandă rulantă. Şi nu, nu
ne referim aici doar la costumele de scafandru cumpărate la preţuri
exorbitante de fostul director general al CFR Călători.
Cum Mitrea şi
apropiaţii lui nu puteau să se deplaseze cu Daewoo Leganza (modelul de
top al industriei auto româneşti, la acea vreme), s-a decis cumpărarea
unor limuzine. Una dintre acestea, un Audi cu numărul de înmatriculare B
10 WMT, era utilizată de însuşi Miron Mitrea, cu şofer, evident, iar
benzina era plătită de CFR Călători. Alte maşini de lux erau utilizate
de “camarila” sa.
Dobre, Berceanu, Orba şi Boagiu s-au plimbat cu limuzina CFR Călători
Mitrea a plecat, dar miniştrii care i-au urmat au continuat să
folosească maşina cu pricina, alte limuzine fiind puse la dispoziţia
demnitarilor ministerului, pe baza unor contracte de comodat. Gheorghe
Dobre, Radu Berceanu, Ludovic Orban, Anca Boagiu – toţi au beneficiat de
confortul maşinilor de lux. Iar parcul auto al companiilor feroviare a
fost reîmprospătat continuu, cu alte limuzine.
La finele anului
trecut, Curtea de Conturi a constatat că, prin contracte ilegale de
comodat, nu mai puţin de 17 maşini au ajuns în folosinţa unor directori
din Ministerul Transporturilor. Concluziile apar în Raportul Public al
Curţii de Conturi pentru anul 2012 potrivit căruia CFR SA,
CFR Călălori şi CFR Marfă au cheltuit numai în 2012 mai bine de 620.000
de lei pentru întreţinerea acestor automobile cărora le-au plătit,
ilegal, inclusiv combustibilul.
Este vorba de 17 maşini mărcile Audi,
Volkswagen, Mitsubishi şi Toyota care au ajuns în folosinţă gratuită la
Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se află cele trei
companii de stat, prin contracte cu clauze ilegale.
Cum scandalul
era cât casa, ministrul de la acea vreme, Ramona Mănescu, a decis
rezilierea contractelor de comodat, iar maşinile s-au întors la
companiile feroviare. Nu pentru mult timp însă, căci Ramona Mănescu a
plecat din biroul din Bulevardul Dinicu Golescu 38, acesta fiind ocupat
de pesedistul Dan Şova.
Dan Şova: La loc comanda!
Care nu s-a sfiit să utilizeze maşinile aparţinând CFR Călători SA.
Şi nu numai el. Secretarul general al ministerului, Elena Petraşcu,
merge bine mersi într-un Volkswagen cu numărul B 15 WMI, care aparţine
CFR Călători.
Surse din interiorul companiei au precizat pentru
Ziarul de Investigaţii că “master of puppets” în ceea ce priveşte parcul
auto al societăţii feroviare de stat este Vasile Secară, fost director
la CFR Cluj, adus de Şova în conducerea centrală a companiei. “El le dă
cheile maşinilor demnitarilor din minister, pentru a se da bine pe lângă
ei”, au arătat sursele. Pe vremea când lucra la Cluj Napoca, Vasile
Secară a fost implicat în mai multe scandaluri alături de Horia
Uioreanu, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean, în prezent arestat,
după cum a dezvăluit presa locală.
Ziarul de Investigaţii a
solicitat puncte de vedere asupra acestei situaţii atât de la Ministerul
Transporturilor, cât şi de la CFR Călători. Până la ora publicării
acestui material, nu ne-a parvenit niciun răspuns.