Ligia Deca este un nou ministru al Educației controversat, ce continuă lunga listă a predecesorilor săi care au creat adevărate valuri în rândul opiniei publice.
Actualul ministru al Educației și-a asumat sarcina de a reforma domeniul Învățământului din România pe liniile directoare trasate de documentul România Educată, unul din proiectele de suflet ale președintelui Klaus Iohannis, întocmit la Cotroceni de o echipă de specialiști și din care răzbate o puternică influență bruxelleză.
Această reformă ar trebui să se realizeze prin legile Educației înaintate de Ligia Deca, acte normative aflate în prezent în dezbateri la Comisia de Învățământ din Camera Deputaților condusă de pesedista Natalia Intotero.
Dezbateri este un fel de a spune, surse ale Ziarului de Investigații dezvăluindu-ne că în prezent domnește o puternică stare de nemulțumire în rândul parlamentarilor aflați în Comisia de Învățământ, unii ditre ei amenințând chiar că vor renunța la activitatea în această comisie din cauza lipsei unor dezbateri reale.
Natalia Intotero conduce ședințele cu o mână de fier și toate amendamentele care nu cadrează cu liniile directoare stabilite de la Cotroceni pentru reforma Învățământului sunt repede respinse, fără a exista măcar un simulacru de debateri.
Dialogul surzilor
Incluziunea clamată atât de puternic de factorii de decizie, în numele valorilor europene, face ca Natalia Intotero să susțină fără crâcnire legile înaintate de Ligia Deca, deși au fost propuse amendamente care să susțină atât interesul general al elevilor, cât și situația celor cu nevoi speciale.
Un astfel de amendament propus și respins fără prea multe discuții a fost cel care propunea existența unui însoțior adult în școală pentru elevii cu nevoi speciale, pentru a preveni posibilele incidente și a-i proteja de urmări neplăcute pe toți elevii, atât cei care nu au nevoie de un tratament special, cât și pe cei a căror condiție îi poate transforma în victime sau agresori.
Șefa Comisiei de Învățământ, Natalia Intotero, a refuzat însă dezbaterea reală a oricărui amendament care ar putea deraia legile Învățământului de la parcursul lor deja stabilit.
Atmosfera a fost de altfel extrem de încinsă vineri în timpul ședinței Comisiei, ministrul Învățământului Ligia Deca, nemulțumită de faptul că au existat și deputați care au venit cu amendamente ce prezentau o viziune diferită asupra reformei sistemului educațional, ridicând tonul la deputata PUSL Ana Loredana Predescu.
Președinta Comisiei de Învățământ, Natalia Intotero (PSD) i-a atras totuși atenția ministrei să nu strige și a subliniat că deputata Predescu, afiliată grupului parlamentar al PSD, nu a ridicat tonul.
Homeschooling-ul, o adevărată sperietoare pentru Minister
Un alt amendament propus de Ana Loredana Predescu și refuzat de ministrul Învățământului a vizat reglementarea legală a sintagmei de ”homeschooling”, prin care să se permită ca părinții care doresc să poată opta pentru o formă de educație de acasă, fără prezența copilului la orele de la clasă.
”Eu propun și sintagma de învățământ de tip „homeschooling”. De ce? Pentru că el oricum funcționează, în acest moment, într-o formă nereglementată. Pentru că s-ar elimina o presiune făcută asupra părinților. De ce? Deoarece, nefiind reglementat acest sistem, multe școli își arogă atitudini extrem de ostile față de părinți, cum este Inspectoratul din Mureș care a trimis nu mai târziu de anul trecut, în februarie, o adresă părinților în care, efectiv, făcea presiune și chiar îi amenința că, în situația în care își vor retrage copiii de la școală, pot suporta inclusiv sancțiuni penale, pentru că acest sistem nu este reglementat și nu se află inclus niciunde în legislația României. Deci, îi dădeau și o încadrare de natură penală, ceea ce nu este corect nici față de părinți, nici față de copii.
Sunt nenumărați elevi care practică sportul de performanță, merg la olimpiade și nu au acces la învățământ, la orele de la clasă. De ce? Pentru că foarte multe școli nu-i primesc, nu le acceptă absențele. Ei frecventează o formă de învățământ, cum să spun, la mica înțelegere cu inspectoratul școlar sau directorul școlii la care ei sunt înscriși. (…) Consider că ar fi bine să introducem această sintagmă, în lege, de homeschooling, urmând ca acest sistem să fie foarte bine reglementat de către Ministerul Educației.”, și-a justificat inițiativa pe Facebook deputata PUSL.
Ministrul Ligia Deca a refuzat însă categoric legalizarea școlii de acasă. ”Pe chestiunea ridicată de doamna deputat, apropo de homeschooling, punctul de vedere al Ministerului este că avem deja învățământ cu frecvență seral, cu frecvență redusă, alternative educaționale.
Avem opțiuni pentru cei care, din motive medicale, nu pot participa fizic în spațiul școlar clasic. Considerăm că, în acest moment, pentru sistemul educațional din România, este bine ca formele de organizare a învățământului preuniversitar să fie cele din articolul, cu amendamentul pe care l-am sugerat. Nu considerăm că homeschooling-ul, în acest moment, este o opțiune fericită pentru asigurarea dreptului la educație”, a precizat Ligia Deca, potrivit edupedu.ro.
Ligia Deca nu a prezentat de altfel niște argumente solide pentru refuzul reglementării legale a homeschooling-ului, sigurul motiv invocat fiind că ”nu consideră” această formă de învățământ a fi în acest moment o opțiune fericită.
În cele din urmă, ministra a avut câștig de cauză în Comisie și în privința acestui aspect, deși homeschooling-ul este acceptat de mulți ani în multe din țările europene cu care România se compară.
Prin urmare, formele de organizare a învățământului preuniversitar sunt: învățământ cu frecvență zi, învățământ cu frecvență seral, învățământ cu frecvență redusă, învățământ în cadrul Școlii din spital și în învățământul din penitenciare.
Părinților li se refuză dreptul de a alege pentru copiii lor
Există însă numeroase voci din rândul părinților și din societatea civilă care acuză Ministerul Învățământului că, dacă ar permite varianta de educație de acasă, școlile publice din România s-ar goli de elevi, pe fondul gravelor probleme cu care se confruntă domeniul Educației în țara noastră.
”Conform Convenției UNESCO privind lupta împotriva discriminării în domeniul învățământului, părinții au dreptul de a alege pentru copiii lor instituții de învățământ altele decât cele ale statului, dar corespunzătoare normelor minime care pot fi prescrise sau aprobate de către autoritățile competente.
Prin urmare, în calitate de părinte ai dreptul de a alege pentru copilul tău/copiii tăi minor/minori un alt sistem de învățământ aflat cel puțin la nivelul celui reglementat de legea educației naționale.”, argumentează Zeno Sustac, doctor în filosofie, conflictolog, mediator, avocat, părinte, membru în Consiliul de Mediere din anul 2009, expert european în domeniul medierii, scriitor în domeniul Rezolvării Alternative a Disputelor, coordonator & fondator al grupului „Părinții Elevilor din România„, pentru ziare.com.
”Politicienii nu mai pot ține părinții seară de seară cu sufletul la gură în fața televizoarelor de teamă să nu modifice vreun ministru al educației ceva semnificativ.”, acuză Zeno Sustac, fiind doar una din vocile care acuză Ministerul Învățământului că nu permite educația de acasă din cu totul alte motive decât grija pentru nivelul de educație al copiilor.
Școala, ca un drog
În afară de problemele legate de supra-aglomerare în școli și de controversele privind materiile nou introduse, dar și noile abordări legate de incluziune și diversitate, siguranța copiilor în școli a devenit o chestiune atât gravă, încât Agenția Națională Antidrog va primi atribuții să se ocupe de protejarea elevilor.
”Tocmai s-a votat amendamentul formulat de mine, de a introduce și Agenția Națională Antidrog la Art. 63,(1), alături de instituțiile statului responsabile de menținerea siguranței în școli! Prin Centrele de prevenire, evaluare și consiliere antidrog județene, aflate sub coordonarea A.N.A.
Deoarece la o dezbatere anterioară reprezentanții A.N.A. au susținut că nu au cadrul legal pentru a interveni în școli, iată că acum l-am creat, nu mai au nicio justificare de a nu interveni pentru a face prevenție și mai ales pentru a combate acest fenomen scăpat de sub control, acela al consumului de droguri în școli!”, a declarat deputatul Ana Loredana Predescu.
Astfel, pe Noua Lege a Educației Naționale, siguranța în școli se va asigura și prin Centrele de prevenire, evaluare și consiliere antidrog județene, aflate sub coordonarea Agenției Naționale Antidrog, se arată într-un comunicat de presă.
Natalia Intotero
Natalia Intotero a devenit președinte a Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților pentru legislatura 2020-2024 în decembrie 2020, în urma celui de-al treile mandat consecutiv de parlamentar câștigat pentru PSD.
Anterior, a fost deputat cu două mandate în Parlamentul României, în legislația 2012-2016 și în legislația 2016-2020. Mai înainte, a fost consilier local și județean în Hunedoara, de două ori secretar de stat (2009 și 2012) în cadrul Ministerului Afacerilor Externe și ministru al românilor de pretutindeni în Guvernul Dăncilă.
A fost al doilea ministru în funcție în cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni (înființat în ianuarie 2017), depunând jurământul la Palatul Cotroceni pe 29 ianuarie 2019.
În calitate de ministru, în contextul mandatului rotativ de Președinție a Consiliului Uniunii Europene, exercitat de către România în prima jumătate a anului 2019, a prezidat prima reuniune informală la nivel ministerial în domeniul politicilor pentru diaspora. A demisionat din funcție în aprilie 2019, înscriindu-se pe lista PSD în cursa electorală pentru Parlamentul European, fără succes.
La sfârșitul lunii mai 2019, în urma rezultatului negativ înregistrat în cadrul cursei electorale pentru Parlamentul European, a fost nominalizată din nou pentru funcția de ministru pentru românii de pretutindeni.
Președintele Klaus Iohannis a acceptat propunerea, semnând decretul de numire în data de 7 iunie 2019, iar ceremonia de învestire a avut loc la Palatul Cotroceni în data de 10 iunie.
Natalia Intotero, fost profesor de școală generală
Natalia-Elena Intotero a ocupat funcția de ministru pentru românii de pretutindeni până în noiembrie 2019, când Partidul Național Liberal a preluat guvernarea. Ulterior, Guvernul condus de Ludovic Orban a desființat Ministerul pentru Românii de Pretutindeni.
În 2020, a fost votată de către cetățenii județului Hunedoara pe lista PSD pentru un nou mandat de deputat.
Natalia Intotero s-a născut în data de 14 ianuarie 1976 , în localitatea Brad, județul Hunedoara. Până la obținerea primei funcții politice, în martie 2009, a fost director la Școala Generală ”Horea, Cloșca și Crișan” din localitatea Brad, iar înainte a fost profesor de școală generală, potrivit click.ro.
În 2006, a terminat Facultatea de Limbă şi Literatură Română – Limba şi Literatura Engleză, absolvind totodată şi Facultatea de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene din cadrul Universităţii „Spiru Haret” Bucureşti.
Natalia Intotero mai este absolventă a Cursului Postuniversitar la Institutul Diplomatic Român, a studiat la Colegiul Naţional de Apărare, precum şi Managementul Educaţional.
Deputata PSD este căsătorită cu un om de afaceri italian, pe nume Michele Massimiliano Intotero, care s-a lansat în afaceri în 1997, în orașul Brad (Hunedoara), locul de naștere al Nataliei Intotero.
Michele Massimiliano Intotero a deschis în acel an în Brad societatea Maximilian Impex SRL, o firmă cu obiect de activitate închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate.
În timpul pandemiei, Natalia Intotero s-a făcut remarcată prin lansarea campaniei #înbănci, care a pus presiune pe Ministerul Educației să deschidă unitățile de învățământ în format fizic în perioada stării de alertă provocate de virusul Covid-19.
În domeniul Învățământului, alte acțiuni au constat în conducerea unei delegații parlamentare în Israel, Portugalia, Estonia și Elveția, având ca obiect ”identificarea bunelor practici educaționale” alături de comisii parlamentare omoloage din statele repective, precum și crearea unui Grup de Lucru pentru alimentația școlară, ca urmare a dezbaterii ”Alimentația și suportul alimentar în unitățile din sistemul preuniversitar”, ce a fost organizată în aprilie 2022.
”Aceste demersuri au contribuit la creșterea numărului de școli din Programul ‘Masă Caldă’ la 450 de unități de învățământ ”, se arată în raportul de activitate publicat de Natalia Intotero în decembrie 2022.
”Dedicare în serviciul poporului român”
În cadrul Comisiei pentru Învățământ de la Camera Deputaților, pe care o conduce, Natalia Intotero a organizat mai multe dezbateri, printre care și ”Curriculum modern pentru o Românie educată” sau ”Educația în Planul Național de Redresare și Reziliență”, precum și ”Dezvoltarea României prin educație și antreprenoriat”, teme atât de des întâlnite azi în spațiul public, ce propun a anumită direcție pentru sistemul de învățământ din țara noastră.
”Este un obicei sănătos ca la final de an să reflectăm, să ne gândim la ceea ce am realizat, dar să abordăm și acele situații în care am fi putut acționa mai bine. Pentru mine, însă, luna decembrie din anul 2022 vine cu mai mult decât atât. Se împlinesc doi ani de când am preluat mandatul parlamentar din legislatura 2020-2024. Am ajuns la jumătatea acestei mare onoare pe care cetățenii județului Hunedoara mi-au încredințat-o. Atât față de hunedoreni, cât și în fața tuturor românilor, am datoria să-mi prezint activitatea.
Prezentul raport este un material de sinteză a activității pe care am avut o în calitate de parlamentar și președinte al Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților din decembrie 2020 și până în prezent. Aceste cifre și statistici au în spate mii de ore de studiu, analiză, ședințe și dezbateri alături de colegi parlamentari, reprezentanți guvernamentali, societatea civilă, parteneri externi sau pur și simplu cetățeni cu care am avut plăcerea să fac schimb de idei.
Pentru mine, este un exercițiu de reflecție prin care pot să-mi îmbunătățesc activitatea în viitor și să identific acei piloni în care trebuie să mă dedic și mai mult. Pentru voi, cetățenii, este un material de informare civică, un document care vă poate ajuta în dezvoltarea unei imagini mai complete în ceea ce privește activitatea politică, indiferent de preferințele electorale.
Vă asigur de întreaga mea implicare și dedicare în serviciul poporului român.”, dă asigurări Natalia Intotero în raportul de activitate.
Profesorii se pregătesc de grevă generală
Între timp, sindicatele din Educaţie au demarat strângerea de semnături în vederea declanşării grevei generale, spunând că revendicările lor au rămas fără rezolvare, în vreme ce guvernul intenţionează să ia decizii cu impact negativ suplimentar pentru angajaţii din învăţământ.
”Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie Spiru Haret şi Federaţia Naţională Sindicală Alma Mater anunţă Guvernul României şi Parlamentul că au demarat referendumul pentru strângerea de semnături în vederea declanşării grevei generale.
Hotărârea de a apela la această formă extremă de protest este cu atât mai justificată cu cât, prin proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care urmează să fie discutat în Coaliţia de Guvernare, Executivul intenţionează să ia decizii cu impact negativ suplimentar pentru angajaţii din învăţământ”, se arată în comunicatul transmis sâmbătă de cele trei federaţii sindicale.