Statele membre ale UE, Comisia şi Parlamentul au finalizat sâmbătă o nouă legislaţie care va permite să ia măsuri împotriva discursurilor instigatoare la ură, campaniilor de dezinformare sau vânzării de produse contrafăcute. S-a ajuns la un „acord” între instituţiile europene privind ‘Regulamentul privind serviciile digitale’ (Digital Services Act – DSA) care va impune marilor platforme, cum ar fi Facebook (Meta) sau Amazon, să elimine mai bine conţinutul online ilegal şi periculos, a anunţat pe Twitter comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton.
„Acest acord este istoric”, a salutat imediat preşedinta Comisiei, Ursula von der Leyen
„Noile noastre reguli vor proteja utilizatorii online, vor asigura libertatea de exprimare şi oportunităţi pentru întreprinderi”, a mai declarat aceasta. „DSA este o premieră mondială în ceea ce priveşte reglementarea digitală”, a subliniat Consiliul UE. Textul „tocmai a consacrat principiul că ceea ce este ilegal offline trebuie să fie ilegal şi online, urmând să protejeze spaţiul digital împotriva difuzării de conţinut ilegal şi să garanteze protecţia drepturilor fundamentale ale utilizatorilor”, potrivit Consiliului UE.
Regulamentul privind serviciile digitale este una dintre cele două părţi ale unui plan de anvergură prezentat în decembrie 2020 de executivul european. DSA actualizează directiva de comerţ electronic și va opri excesele reţelelor sociale care au ajuns deseori pe prima pagină a publicaţiilor, cum ar fi asasinarea profesorului de istorie Samuel Paty în Franţa după o campanie de ură în octombrie 2020, atacul manifestanţilor asupra Capitoliului SUA în ianuarie 2021, în parte planificat pe Facebook şi Twitter.
Ce prevede noul regulament
Noul regulament stabileşte obligaţia de a elimina „prompt” orice conţinut ilegal (conform legilor naţionale şi europene) imediat ce o platformă ia cunoştinţă de acesta, constrânge reţelele sociale să suspende utilizatorii care încalcă „frecvent” legea.
DSA va solicita site-urilor de comerţ electronic să verifice identitatea furnizorilor lor înainte de a le oferi produsele. Noi obligaţii vor fi impuse „platformelor foarte mari”, care au „peste 45 de milioane de utilizatori activi” în UE, adică aproximativ douăzeci de companii, a căror listă rămâne de stabilit, dar care va include Gafam (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft), precum şi Twitter şi probabil TikTok, Zalando sau Booking. Platformele foarte mari vor trebui să elimine conţinutul problematic, urmând să fie auditaţi o dată pe an de organisme independente şi plasate sub supravegherea Comisiei Europene care poate aplica amenzi de până la 6% din vânzările lor anuale în cazul unor încălcări repetate.
„În contextul agresiunii ruse din Ucraina şi al consecinţelor speciale privind manipularea informaţiilor online, a fost introdus un nou articol pentru a stabili un mecanism de reacţie în cazul unei crize”, a indicat Consiliul European. Mecanismul, activat prin decizie a Comisiei, va permite luarea de măsuri „proporţionale şi eficiente” împotriva platformelor foarte mari care ar contribui la răspândirea de informaţii false.
Schimbările climatice și dezastrele naturale ce ne așteaptă în viitor