Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) propune realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construcția primei căi ferate de mare viteză din România. Costul estimat al studiului este de 120 milioane de euro (142 milioane de euro cu TVA), potrivit Programului Feroviar, aflat în dezbatere pe site-ul propriu.
Calea ferată de mare viteză este o alternativă economică sustenabilă, inclusiv pentru protecția și conservarea mediului
Noua cale ferată ar urma să facă legătura între portul Constanța și rețeaua europeană de căi ferate rapide, via Budapesta. Varianta construirii pe un aliniament complet nou va costa 17 miliarde de euro, până în 2023 urmând să fie realizat un raport preliminar privind oportunitatea construcției liniei. Ministerul și-a propus ca până în anul 2026 să analizeze oportunitatea construcției unei linii de mare viteză Constanța – București – Budapesta, iar până în 2023 să fie realizat un raport preliminar privind oportunitatea construcției liniei. Calea ferată de mare viteză este o alternativă economică sustenabilă, inclusiv pentru protecția și conservarea mediului, lucru dovedit prin extinderea continuă a rețelei (High Speed Rail – HSR / Tren de Mare Viteză – TMV) în Europa. Trenurile de mare viteză au devenit un concurent redutabil pentru transportul aerian pe distanțe medii și lungi atât în țările Europei Centrale și de Vest, cât și între ele.
Legătura feroviară de mare viteză va conecta zona Constanța cu capitala României
„InterCity-Express” – ICE din Germania sau între Germania, Austria, Elveția, Belgia și Regatul Țărilor de Jos sau TGV (Train à Grande Vitesse)/Thalis/Eurostar între Franța, Belgia, Marea Britanie și Regatul Țărilor de Jos sunt modele de succes pentru construirea căilor ferate de mare viteză și introducerea unor servicii feroviare superioare, confortabile, sigure și rapide. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este interesat pentru o legătură feroviară de mare viteză sau cu viteză sporită (superioară vitezei de 200 km/h) care să conecteze zona Constanța / Port Constanța cu capitala României și mai departe cu Budapesta și implicit cu rețeaua europeană de cale ferată modernă. Calea ferată de mare viteză va va conecta rețelele feroviare asemănătoare din țările vecine, dar și marile centre urbane din România. Construcția liniilor de cale ferată de mare viteză se va face pe aliniamente noi, fără a utiliza infrastructura feroviară actuală cu care va avea doar legături de conectivitate.
Schimbările climatice și dezastrele naturale ce ne așteaptă în viitor