O cercetare făcută de Asociația Română pentru Smart City arată că 7 din 10 români sunt nevoiți să își ia o zi de concediu pentru a rezolva problemele ce țin de interacțiunea cu statul, iar 8 din 10 români nu reușesc să facă acest lucru de la prima vizită la ghișeu.
Cele mai mari dificultăți sunt defecțiunile tehnice și erorile umane cauzate de personalul instituțiilor. Totodată, mulți află că nu au avut toate actele la ei, motiv pentru care sunt nevoiți să aștepte cu orele până când reușesc să își încheie cu „succes” vizita la ghișeu.
Birocrația din România și zilele pierdute în fața ghișeului
Majoritatea românilor susțin că țara noastră este puternic birocratizată, iar potrivit cercetării, 36% dintre respondenți spun că niciuna dintre interacțiunile cu instituțiile statului nu a avut loc în mediul digital. De asemenea, 21,89% au susținut că au avut doar o interacțiune în mediul digital și 16,93% au avut două astfel de interacțiuni.
Totodată, șansele digitalizării complete a instituțiilor administrative ale statului în viitorul apropiat reprezintă „un vis frumos”, motiv pentru care aproape 28% dintre respondenți susțin că acest lucru nu se va întâmpla nici în următorii 10 ani. Printre cele mai digitalizate orașe din țară se numără Cluj-Napoca, Iași și București ( Sectorul 3 și 4).
Cu toate acestea, în urmă cu 10 ani s-a lansat platforma oficială de plăți online a statului român, Ghiseul.ro, unde până în prezent sunt peste 1.138.000 de utilizatori. Plățile se fac direct cu cardul, totul online, prin virament bancar. De asemenea, unele primării au pus la dispoziția cetățenilor aplicații pe care le pot descărca și achita rapid sumele datorate, evitând astfel o deplasare la ghișeu.
Reamintim că în noiembrie anul trecut, președintele Iohannis a promulgat legea prin care se interzice instituțiilor publice să solicite copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte entități ale statului în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public.
Potrivit cercetării, 88,66% dintre români interacționează cu instituțiile statului pentru plata taxelor și impozitelor, iar 67,01% pentru obținerea sau reînnoirea unor acte sau documente oficiale.
Statul român stă la coadă: birocrația din pandemie și bilețelele scrise de mână