Prima cursă aeriană România-Olanda cu schimb de echipaj decolează astăzi de pe Otopeni

Navigatorii români se pot întoarce acasă

Echipajele românești aflate la bordul navelor care navigă sau sunt oprite în porturi din toată lumea se pot întoarce acasă. După mai multe demersuri făcute către statul român, Sindicatul Liber al Navigatorilor a obținut undă verde pentru repatrierea în regim special a marinarilor români din străinătate. “Sindicatul Liber al Navigatorilor și Barklav România au reușit să obțină aprobarea de zbor pentru prima cursă Charter, care pleacă din București/Otopeni către Amsterdam în data de 22 aprilie 2020. Cursa organizata de Barklav România pleacă cu navigatori pentru schimb de echipaj la navele SubSea7 care se află în zonă”, a precizat Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și reprezentantul ITF România. Acesta a mai adăugat că SLN analizează împreună cu Direcția de Sănătate Publică Constanța procedura de control la navele străine din porturile românești, care de asemenea vor să efectueze schimburile de echipaj. Vor fi instituite reguli clare pe care agenții de nave le vor urma pentru repatrierea marinarilor străini de pe teritoriul României. Potrivit ITF la nivel internațional se poartă discuții intense de către sinticatele navigatorilor, patroni și UE cu operatori aerieni și țări care să permită navigatorilor zborul și staționarea în anumite locații de unde să poată merge la nave pe masură ce acestea ajung în acele porturi. Armatorii vor deconta costuri mult mai mari cu repatrierile dar și cu escalele în aeroporturi/porturi HAB pentru schimburile navigatorilor. „Pentru o perioadă de timp care încă nu poate fi clar definită, activitatea schimburilor de echipaje va fi foarte anevoioasă, cu eforturi și sacrificii mari din toate părțile”, a avertizat ITF.

Navele de croazieră, legate la chei

Faliment la mal

Potrivit SLN, întreaga industrie a transporturilor navale a fost major afectată de pandemie la nivel mondial, însă de departe cel mai afectat segment este cel al turismului de croazieră. “În situația fără precedent a declarării pandemiei COVID-19 la nivel mondial, majoritatea operatorilor de nave au suspendat schimburile de echipaje din cauze obiective (granițe închise, zboruri suspendate). Imediat au urmat negocierile purtate de ITF și ISF(International Shipowners Federation/reprezentanții angajatorilor) adoptându-se măsura de prelungire a contractelor de muncă cu 30 de zile. Multe sindicate (norvegiene, germane, etc…) care au încheiat contracte colective de muncă cu armatori ce activează în zona turismului maritim au adoptat un plan de urgență de reducere a salariilor și posturilor pe nave având în vedere că întreaga industrie este închisă acum”, a comunicat SLN.