Organizația Patronală Mamaia susține că acest sezon estival va fi încheiat pe pierdere
Pierdere, pierdere, dar să o știe și turiștii, am adaptat un celebru citat din Caragiale. Ăsta este este mesajul patronilor de hoteluri din stațiunea Mamaia, care se plâng că nu vor face profit, dar chiar și așa vor ține unitățile de cazare deschise. Majoritatea hotelurilor de pe litoralul românesc au investit în ultimele luni, în echipamente și măsuri împotriva Covid-19, între 20.000 de euro și 60.000 de euro pe unitate, pentru ca turiștii să se simtă în siguranță, potrivit Organizației Patronale Mamaia Constanța.
Cheltuielile cresc de la o zi la alta, pe măsură ce se apropie vârful de sezon, existând hoteluri unde, zilnic, se consumă dezinfectant de mâini în valoare de aproximativ 1.000 de euro. “Membrii organizației noastre au investit foarte mult în aceaste dispozitive și măsuri de protecție împotriva COVID-19, fără niciun sprijin din partea guvernului. Din contră, nu știm nici acum dacă autoritățile consideră turismul o industrie prioritarș, avand în vedere resursele naturale de care dispune țara noastră, sau nu „, a declarat Anca Nedea, directorul executiv al OPMCTA. “Agenții economici din industria de turism și servicii conexe de pe litoral nu mai speră în prezent nici mșcar să-și acopere cheltuielile de operare. Cu toate acestea, vor continua sș investească în siguranța turiștilor, iar prioritatea este asigurarea salariilor angajatilor, proprietățile operând cu schema de personal de vârf de sezon încă de la începutul lunii iunie, deși gradele medii de ocupare sunt foarte scăzute”, a mai declarat Nedea.
Adevărul pe hârtie
Organizația a dat mai multe exemple de hoteluri și cât cheltuiesc ele pentru protecția turiștilor. Nu vom cita decât unul, reprezentativ pentru profilul de turist român din clasa medie, dar și ca tarife, respdctiv două stele.
“La Hotel Aurora din Mamaia au fost amplasate covorașe dezinfectante la fiecare intrare în complex, au fost achiziționate scannere IR (3 buc x 6.000 lei) la fiecare intrare din complex și la piscină, dozatoare de gel dezinfectant cu pedală în lobby, pe fiecare etaj și la piscină, panouri de protecție din plexiglas la recepție, cordoane pentru delimitarea fluxurilor de intrare/ieșire etc”, a precizat organizația.
Bine cotată de turiști, unitatea de cazare dispune de 345 de camere. În perioada 17.08-20.08, hotelul are, potrivit ofertelor online, tarife de 388, 456, respectiv 543 lei pentru cinci nopți, în funcție de opțiunile de masă. Presupunând că hotelul este plin, pentru că așa se întâmplă de obicei în vârf de sezon, încasările brute la tariful mediu de 456 lei sunt de 156.408 lei pe seria de cinci nopți.
Și cum luna are 30 de zile, unitatea de cazare poate obține încasări de aproximativ un milion de lei în fiecare lună, respectiv aproximativ 200.000 euro pe lună. O fi gradul de ocupare scăzut, dar nu cred că vreun hotelier este așa de neavenit să țină unitatea deschisă dacă nu face profit. Plus că stațiunea Mamaia este cea mai frecventată stațiune de pe litoral.
E adevărat că hotelierii au dreptate în ceea ce privește lipsa sprijinului din partea autorităților, dar nici falimentari nu sunt. Și dacă mă gândesc la ce mi-a spus odată un patron de hotel, cum că dacă ai 30% grad de ocupare deja îți amortizezi cheltuielile și după acest procent treci pe profit, poziția hotelierilor din Mamaia este exagerată. Este drept că pandemia a tăiat serios din profitul turismului românesc, dar acesta este un fenomen la nivelul întregii planete, întâlnit în toate statele care fac turism și în toate sectoarele economice. Deci, haideți sa nu mai plangem, pentru ca oricum citim, tot pe profit sunt hotelierii!