Guvernul vrea să introducă până în 2030 un sistem automat pentru amenzi, care va avea 300 de radare și 500 de camere video, dar și un rating de siguranță pentru șosele. Decizia a fost luată ca urmare a numărului mare de accidente rutiere din România. Astfel, țara noastră ocupă primul loc în Europa la numărul de morți în accidente rutiere, anul trecut 1.800 de oameni pierzându-și viețile pe șosele. Numărul morților este dublu față de media Uniunii Europene.
Ce prevede „Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2022-2030”
Potrivit „Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră 2022-2030”, România își propune să reducă la jumătate numărul persoanelor decedate sau rănite grav în accidente până în anul 2030. Pentru a realiza acest lucru, Guvernul vrea să introducă în următorii opt ani un sistem automat pentru amenzi. Acesta va avea 300 de radare și 500 de camere video, 1.000 de limitatoare pentru viteză, dar și un rating de siguranță pentru șosele. Este vorba despre mecanismul de clasificare a tronsoanelor rutiere din punct de vedere al gradului de risc. Până în anul 2024, Autoritatea Rutieră Română va face prima evaluare pe cel puțin trei categorii. Ea se va realiza în funcție de nivelul de siguranță al fiecărui tronson, datele respective fiind actualizate cel puţin o dată la 5 ani.
România pierde anual 2 la sută din produsul intern brut în urma accidentelor rutiere, potrivit datelor Comisiei Europene. Adică aproape un milion de euro pentru o persoană decedată și peste 152.000 de euro pentru fiecare persoană grav rănită.
Anul trecut, în România au murit 93 de persoane la un milion de locuitori în astfel de accidente, cu 8 mai mult decât în 2020. Cele mai multe accidente mortale au avut loc pe drumurile naționale și doar 40 se produc în mediul urban.
România este urmată de Bulgaria cu 81 de morți la un milion de locuitori, apoi de Letonia și Croația. La polul opus sunt Norvegia, Malta și Suedia, cu mai puțin de 20 de morți fiecare.