Imagine ilustrativa

În vara anului 2020, la sfârșitul primului an școlar pe vreme de pandemie, elevul unei școli din Târgu Jiu a fost lăsat corijent la limba și literatura română, matematică și limba engleză. Asta a făcut ca băiatul de clasa a V-a să rămână repetent. Așa că familia sa a dat în judecată unitatea de învățământ, Inspectoratul Județean Gorj și Ministerul Educației pe motiv că i-a fost incălcat dreptul la educație școlarului de 11 ani. Părinții s-au plâns în sala de judecată că băiatul lor nu a participat la cursurile online pentru că nu avea cunoștințele necesare. Ceruse sprijin colegilor și profesorilor dar nu a fost ajutat de nimeni.

Inspectoratul Școlar Gorj a precizat că școala a procedat corect.

Înainte de a ajunge în instanță, tatăl elevului a depus o contestație la Inspectoratul Județean, însă aceasta i-a fost respinsă. Potrivit declarațiilor din sala de judecată, părintelui i s-ar fi spus de către inspectori că profesorii școlii de prestigiu au acționat corect. Au decis să-l lase corijent la cele trei materii pe elev pe baza notelor din catalog. Nu ar fi ținut cont de explicațiile tatălui legate de faptul că nu are cine să-l învețe pe fiul său să folosească platforma pe care se făcea predarea la distanță.

Părinții elevului din Gorj au adus în instanță conversații cu profesorii și colegii cărora băiatul le cerea ajutorul pentru a putea avea acces la cursuri

Văzând că repetenția a rămas bătută în cuie, familia școlarului a strâns probe care au înclinat balanța în sala de judecată spre o soluție favorabilă. Tatăl a prezentat în instanță capturi cu discuțiile în care băiatul cerea ajutor colegilor și profesorilor, neprimind însă vreun sprijin.

Decizia judecătorilor a venit după doi ani, iar elevul a repetat, totuși, clasa a V-a

Având în vedere că noul an școlar bătea la ușă, părinții au solicitat magistraților suspendarea repetenției până la soluționarea definitivă în dosar, dar cererea a fost respinsă, așa că, în toamna anului 2020, băiatul s-a dus din nou în clasa a V-a. A repetat cursurile și la finele anului,  a fost promovat în clasa a VI-a. Între timp, procesul a continuat, părinții fiind convinși că și etnia romă a avut un rol în refuzurile venite din partea dascălilor de a-l ajuta pe cel mic.

Ministerul Educației, scos din proces, iar unitatea de învățământ și Inspectoratul Școlar au dat vina pe copil și pe părinții săi

În cadrul procesului, reprezentanții juridici ai Ministerului Educației au solicitat excluderea din dosar a Ministerului pe motiv că nu există un raport juridic între instituție și reclamant, iar instanța a decis scoaterea acestuia din proces. Au rămas în calitate de pârâți, școala și Inspectoratul Școlar care au dat vina pe părinți că nu s-ar interesa de situația copilului la învățătură și nu s-ar fi implicat în îmbunătățirea situației școlare a elevului. Mai mult, unitatea de învățământ din Târgu Jiu susține că profesorii au depus toate eforturile ca băiatul să-și corecteze parcursul educațional. De asemenea, au adus în instanță argumente precum faptul că elevul știa să foloseasca aplicația whatsapp pentru a demonta plângerea făcută de către băiatul de 11 ani că nu are abilitățile necesare utilizării platformei de invățământ online.

Și faptul că a studiat timp de un semestru disciplina numită Tehnologia Informației și Comunicațiilor a fost folosită de către școală în apărare. Argumentele au fost demontate rând pe rând de către judecători. „Nu există identitate între platformele de învățare și aplicația amintită anterior, aceasta din urmă nefiind concepută pentru a putea susține un proces de învățare și evaluare, ci pentru a face comunicări scurte între participanții la o conversație. Unitatea școlară nu a făcut dovada că în semestrul I și în cele două luni de activitate în format fizic din semestrul al doilea, elevii au fost instruiți, în cadrul disciplinei TIC, despre modul de utilizare a platformelor de învățare online”, se arată in motivarea judecătorilor. Magistrații mai spun in hotărâre că unitatea școlară nu a elaborat nicio regulă privitoare la identificarea elevilor aflați în situații speciale, care nu știu să folosească aplicațiile informatice.

Familia din Gorj a învins școala și Inspectoratul Județean

Judecătorii gorjeni au dispus anularea situației școlare la cele trei discipline la care elevul a fost declarat corijent și reevaluarea acestuia. Au decis să le dea câștig de cauză băiatului și părinților acestuia și au subliniat că școala a transferat în sarcina exclusivă a părinților activitatea de monitorizare a participării la cursuri, fără să se intereseze despre situația sa: dacă locuiește cu părinții sau dacă familia are abilități spre a-și sprijini fiul în ceea ce privește noua modalitate de desfășurare a orelor. Cele două instituții date în judecată au contestat decizia magistraților dar au pierdut definitiv procesul. În prezent, se caută soluții pentru repararea situației copilului din moment ce decizia tribunalului a devenit tardivă fiindcă băiatul a repetat deja clasa a V-a.

Situația elevului din Gorj nu este singulară. În anii pandemiei, au fost înregistrate mii de corijențe. În anul 2021 s-a dublat numărul de copii repetenți

În anii 2020 și 2021, mai multe asociații din domeniul educației atrăgeau atenția că aproape un milion de elevi nu aveau acces la învățământul online din mai multe motive: lipsa unui calculator sau a unei tablete, lipsa cunoștințelor de utilizare a platformei de predare de la distanță sau absența semnalului la internet. Din păcate, toate acestea au contribuit la înmulțirea numărului de copii repetenți și chiar a numărului celor care au abandonat școala.

VIADănilă Chirovici
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentUdrea nu renunță la ideea de a fi liberă: „Vreau să cer și eu să fiu considerată nebună și fără discernământ”
Articolul următorFSANP cere demiterea a trei consilieri ai premierului Ciucă, acuzați de incompetență