În urmă cu nici zece ani de zile, în gara Arad se inaugura un nou sistem prin care traficul feroviar era dirijat prin computer. Investiția în sistemul de centralizare electronică a costat la vremea respectivă 7,2 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene, prin Programul PHARE. Acum, se pregătește dezafectarea sistemului, urmând a fi instalat altul, prin programul POS-T. Cu alte cuvinte, se cheltuiesc de două ori bani europeni pentru același lucru.

Dezvăluirea a fost făcută de Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar și fost director general al CFR Călători, care a precizat că în programul de acum zece ani au fost introduse sisteme de centralizare electronică a traficului în mai multe gări din România.

Multe dintre ele se află pe Coridorul IV paneuropean, iar acum sunt în plin proces de modernizare pe bani europeni, prin intermediul Programului Operațional Sectorial Transport (POS-T). Cum câștigătorii licitației organizate de compania națională de căi ferate CFR SA nu sunt aceiași cu cei care au realizat sistemul în urmă cu aproape un deceniu, ei vor veni cu propriul lor sistem, care-l va înlocui pe cel „vechi”.

Specialiștii în domeniul feroviar spun că, odată instalat, un astfel de sistem de centralizare electronică poate fi utilizat fără niciun fel de problemă mai bine de 30 de ani. Ștefan Roșeanu susține că ceea ce se întâmplă acum la căile ferate române poate avea și consecințe de natura sancționării României din partea instituțiilor europene, care nu ar fi prea încântate să plătească de două ori pentru același lucru. “La nivelul Uniunii Europene, există două instituții care ar putea să se sesizeze în acest sens – OLAF și Curtea Europeană a Auditorilor”, a avertizat Roșeanu.

7,2 milioane de euro s-au cheltuit pentru gara Arad

În urma unei licitații internaționale pentru proiectul PHARE RO 9604-01-02 privind centralizarea electronică a patru gări și complexe mari de cale ferată, și anume Brașov, Arad, Timișoara și Complexul București Nord, a fost declarat câștigator concernul Alcatel.

Gara Arad1

Compania a făcut pentru toate gările din proiect adaptarea software-lui la condițiile instalațiilor de semnalizare din România. În total, proiectul implementat de cei de la Alcatel s-a ridicat la 30 milioane de euro, din care 7,2 milioane au revenit gării Arad.

Cele mai importante avantaje ale introducerii instalațiilor de centralizare electronică sunt: sporirea capacității de conducere a traficului; sporirea capacității de executare a mișcărilor de manevră, îmbunătățirea sistemului de informații referitoare la trafic; creșterea siguranței circulației; mărirea fiabilității și disponibilității instalației, posibilitatea de a efectuă modificări ale configurației gării în timpul operării fără perioade de întrerupere semnificative. Instalația de centralizare electronică din stația Arad are următoarele facilități: s-a introdus semnalizarea cu trepte multiple de viteză, care are indicatoare luminoase de viteză și indicatoare de presemnalizare a vitezei la semnalul următor, biroul impiegaților de mișcare este dotat cu două posturi de lucru operative și un post de lucru de rezervă, postul de lucru este prevăzut cu patru monitoare pe care se pot afișa atât imaginile de ansamblu cât și imaginile-lupă ale stației și un monitor de dialog.

Concret, este afișată pe trei monitoare imaginea de ansamblu a stației, pe care împiegatul de mișcare poate să urmărească, fără a interveni, circulația și manevra din întreaga gară, fiind înregistrate toate modificările de stare care sunt afișate pe monitor. Dirijarea traficului prin gară se face de la un pupitru cu monitoare.

Gara Arad este una extrem de complexă, orașul din vestul țării fiind un important nod feroviar, prin care se asigură inclusiv legătura feroviar cu Ungaria, prin punctul de trecere a frontierei Curtici. Stația are nu mai puțin de 31 de linii de circulație, dintre care 12 sunt electrificate. Principalele elemente care definesc mărimea gării sunt: 172 de macazuri și saboți centralizați, 89 de semnale de circulație și 121 de semnale de manevră.

A plecat Alcatel, vine Alstom

În momentul de faţă, tronsonul feroviar Frontieră Curtici – Arad – km 614 (Radna) este în plin proces de modernizare, pe bani europeni, însă lucrările sunt mult întârziate, aşa cum Ziarul de Investigaţii a scris aici

Lucrari Cfr

Contractul de execuție a lucrărilor a fost semnat la data de 15 februarie 2012 cu asocierea Alstom Transport SA – Swietelsky Baugesellschaft Gm.b.H – Astaldi S.p.A – Euro Construct Trading 98 SRL – Dafora şi are o valoare de 1.080.484.729,25 lei fără TVA. Ordinul de începere şi predarea amplasamentului au avut loc pe 13 martie 2012, iar termenul de finalizare era stabilit la 15 iunie 2014. Dată care, dacă ne uităm în calendar, constatăm că a trecut, iar lucrările sunt departe de a fi gata. La data de 31 martie 2014 stadiul fizic al lucrărilor era de 52,30%, față de 72,61% programat.

Cum din consorțiu nu face parte Alcatel, executantul lucrărilor va lua de la capăt introducerea centralizării electronice în gara Arad, cu propriile lui sisteme. Cele „vechi” vor ajunge cel mai probabil la Remat. Și în alte gări situate pe Coridorul IV au fost introduse, după Arad, sisteme de centralizare electronică, ce vor avea aceiași soartă. Este vorba de Deva, Simeria și Sighișoara, așa că banii europeni pierduți sunt de ordinul zecilor de milioane de euro. Trebuie menţionat faptul că cei de la Alstom nu au înlocuit de capul lor instalaţiile din gara Arad, ci pe baza documentaţiei de licitaţie întocmite de beneficiarul lucrării, CFR SA.  

Ștefan Roșeanu spune că asemenea situații pot fi evitate, dând exemplul Danemarcei, care a rezolvat problema. În țara nordică, principalele companii din domeniul automatizărilor feroviare, Alstom, Thales și Bombardier, au fost obligate de autorități să dezvolte o interfață comună. În acest fel, fiecare companie are acces la sistemele celorlalte și poate executa orice contract, fără a fi nevoită să dezafecteze ceea ce a făcut cea de dinaintea ei.

Articolul precedentLiviu Luca şi Vântu, condamnaţi la multi ani de puşcărie.
Articolul următorNicuşor Constantinescu si linia ferată Constanţa – Mangalia