Avocatul Poporului respinge cererea de constestare la CCR a PNDL 3

Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” are implicații socio-economice evidente, care imprimă o „direcție de politică economică”

Avocatul Poporului a respins, marți, cererea ONG-urilor care i-au cerut să conteste la Curtea Constituțională adoptarea prin Ordonanță de Urgență a Programului Național de Investiții Anghel Saligny, cunoscut și ca PNDL 3, și care a fost elementul de început al crizei guvernamentale.

Potrivit Avocatului Poporului, OUG prin care a fost adoptat PNDL 3 are implicații socio-economice evidente, care imprimă o „direcție de politică economică” pe care legiuitorul o consideră ca fiind adecvată.

„În sfera politicii economice a statului, legiuitorul are o largă marjă de apreciere în limitele Constituției, iar opțiunile sale de dezvoltare pe anumite paliere se înscriu în sfera de oportunitate a reglementării, oportunitate care nu poate forma obiect aì controlului de constituționalitate”, mai explică Avocaul Poporului, Renate Weber.

Potrivit Avocatului Poporului, numai Parlamentul „poate aproba sau respinge Ordonanța de Urgență” ce a făcut subiectul sesizării ONG-urilor.

„Altfel spus, verificarea și aprobarea Parlamentului vizează îndeplinirea atât a condițiilor de constituționalitate, cât și de oportunitate a ordonanței de urgență a Guvernului, iar în privința acestora din urmă CCR nu are competența de a se pronunța, întrucât țin de aprecierea exclusivă a Parlamentului”, a mai precizat Renate Weber.

De asemenea, cu privire la acest aspect, Weber spune că a consultat pagina Senatului, unde proiectul de OUG este deja înregistrat pentru dezbatere legislativă în procedură de urgență, termenul său de adoptate tacită fiind 5 octombrie, sugerând astfel că proiectul a fost înscris pe circuitul său normal de aprobare sau respingere.

Contestare la CCR, abia după transformarea OUG în lege

Cât privește competența CCR, instanța constituțională nu poate efectua controlul asupra aspectelor de constituționalitate privind OUG, spune Avocatul Poporului, pentru că nu se pot aduce critici de constituționalitate privind modul de adoptare decât „cu ocazia convertirii acesteia (n.r. – OUG) sub aspect formal în lege”. Altfel spus, Avocatul Poporului va putea contesta PNDL 3 abia când OUG va deveni lege.

Avocatul Poporului își exercită atribuțiile în limitele constituționale şi legale stabilite în vederea îndeplinirii rolului său de apărător al drepturilor și libertăților persoanelor fizice, fără a se substitui altor autorități publice, care, la rândul lor, trebuie să-și îndeplinească propriile atribuții, astfel cum sunt acestea reglementate in legislația în vigoare.

Astfel că rezolvarea situației sesizate de Expert Forum, în numele a 20 de ONG-uri, „revine Parlamentului, care are competența de a aproba sau respinge printr-o lege ordonanțele cu care a fost sesizat”, se mai arată în răspunsul Avocatului Poporului.

De altfel, OUG 95 a fost deja publicat în Monitorul Oficial, iar în primul articol stabilește că „se aprobă Programul național de investiții „Anghel Saligny”, denumit în continuare program, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Valoarea programului derulat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în perioada 2021—2028 este de 50.000.000 mii lei, limită maximă în baza căreia se pot încheia contracte de finanțare multianuale”.

Mărul discordiei din Guvern, PNDL 3, devine certitudine: ordonanța de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial

Articolul precedentStelian Ion: „O parte din „echipa câștigătoare” își dorește o colaborare mai strânsă cu PSD, chiar dacă nu pe față”
Articolul următorCioloș, despre cum i s-a propus să fie președinte și de ce a refuzat