Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat compania aeriană Blue Air cu o amendă în cuantum de 2 milioane de euro.
Sancțiunea vine în urma sesizărilor primite de la consumatori, în condițiile în care compania a anulat în perioada 30.04.2021-30.04.2022 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene.
Luna trecută, ANPC a întreprins o acțiune de control, fiind constituită o comisie specială pentru stabilirea sancțiunilor care se impun. „Ținând cont de aspectele constatate în urma verificărilor și de inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei”, a detaliat ANPC.
Aceasta însă nu este tot, pentru că, odată cu aplicarea amenzii, s-a dispus ca sancțiune complementară și măsura de încetare a contractului și restituirea contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maximum 10 de zile.
„Totodată, a fost dispusă măsura de a nu mai pune la dispoziția consumatorilor, pe piață, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotările/ mijloacele/ resursele necesare efectuării acestora, cu respectarea întocmai a condițiilor și caracteristicilor declarate”, mai arată ANPC într-un comunicat de presă.
Potrivit lui Paul Anghel, cel care conduce Direcția generală control și supraveghere piață și armonizare europeană din cadrul ANPC, există o piedică în calea controalelor și implicit a sancțiunilor în ceea ce privește companiile Wizz Air și Ryanair, cu care de asemenea au fost probleme, în sensul că acestea nu au sediu social și nici personalitate juridică pe teritoriul României, astfel că „excedează competențele ANPC”. Din acest motiv, Anghel a anunțat că s-a cerut ajutorul prin intermediul rețelei CPC, care reunește toate autoritățile din fiecare stat membru similare ANPC la nivel european, pentru a fi luate măsuri de către autoritățile competente din Ungaria respectiv Irlanda.
Revenind la Blue Air, ANPC transmite că a fost transmisă o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile omoloage ANPC din spațiul european, prin care solicită verificarea încălcărilor similare de legislație, altele decât cele reclamate la ANPC, ori dacă s-au luat deja măsuri de asigurare a respectării legislației, pe teritoriul UE, împotriva unor astfel de abateri ale companiei aeriene.
„Menționăm că au fost primite 924 de reclamaţii transfrontaliere, fapt care a determinat necesitatea obţinerii unor informaţii suplimentare şi prin reţeaua CPC, care funcţionează ȋn baza Regulamentului (UE) 2394/2017 şi care asigură cooperarea dintre autorităţile naţionale de supraveghere şi control ale pieţei din toate statele membre, la care se adaugă Comisia Europeană.
ATENȚIE! ANPC recomandă consumatorilor să fie extrem de vigilenți și să evite achiziționarea biletelor de avion de la operatori economici care, în trecut, au anulat foarte multe curse și nu au respectat drepturile consumatorilor.
Reamintim totodată că, odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin rețeaua CPC și Wizz Air și Ryan Air, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ține seama de drepturile consumatorilor.
Operatorii economici vor rămâne, în continuare, în atenția ANPC, iar îndeplinirea măsurilor dispuse, de restituire a sumelor, precum și de încetare a practicilor comerciale incorecte, vor fi verificate de comisari, după încheierea celor 10 zile, prevăzute de lege.
ATENȚIE! ANPC recomandă consumatorilor să semnaleze situațiile similare celor prezentate mai sus, indiferent de compania aeriană unde acestea sunt înregistrate.
ATENȚIE! ANPC îi avertizează pe consumatori că societățile comerciale care recuperează sumele nerambursate de companiile aeriene, în cazul anulării zborului, percep comisioane pentru aceste servicii”, se mai arată în comunicatul ANPC.