Premierul interimar Florin Cîțu a afirmat, după ședința de guvern de joi, că se ia în considerare introducerea certificatului verde (vaccinare sau trecere prin boală) ca o variantă de menținere deschisă a activităților economice în zona București – Ilfov. Afirmația lui Cîțu vine în contextul în care zona Capitalei nu poate fi carantinată, în ciuda incidenței foarte mari, cu aceeași ușurință ca o comunitate mică, având în vedere ca mare parte a populației din Ilfov lucrează în București. De altfel, Cîțu a precizat că nu se ia în calcul acest lucru, „nu în acest moment. Și anul trecut a fost această discuție și nu a funcționat”, însă a menționat că se uită la alte măsuri care să împiedice răspândirea virusului.
„Un lucru pe care l-am discutat cu ministrul Sănătății este acela de a cere certificatul verde pentru toate activitățile economice în care intrăm în contact cu persoane. Dacă vrem să avem economia deschisă, ar ajuta foarte mult. Nu am discutat despre a reduce numărul orelor de funcționare în weekend pentru activități economice. A avea certificat verde pentru orice activitate economică e un pas important, ne gândim la acest lucru”, a declarat Florin Cîțu.
În cadrul aceleiași conferințe de presă, premierul interimar a anunțat că proiectul de lege, inițiat de Ministerul Sănătății, privind obligativitatea certificatului digital UE privind COVID pentru personalul medical, pentru personalul din cadrul IGSU, pentru Inspectoratul General de Aviaţie şi pentru cel din laboratoarele medicale, a fost depus în Parlament.
Certificatul trebuie să ateste îndeplinirea uneia din următoarele condiţii:
a) vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete;
b) se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
c) rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii. Costul testelor va fi suportat de angajați, din fonduri proprii.
„Faţă de varianta care se afă în dezbatere publică din data de 27 septembrie pe pagina de web a Ministerului Sănătăţii, noua versiune prevede introducerea obligativităţii certificatului digital şi pentru Ministerul Sănătăţii şi unităţile subordonate, respectiv pentru reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi unităţile subordonate. Măsurile sunt necesare în contextul epidemiologic actual, cu o creştere importantă a numărului de cazuri, când trebuie asigurată siguranţa pacienţilor, dar şi a personalului medical. Menţin afirmaţia că sistemul medical, prin excelenţă, se bazează pe ştiinţă, inovaţie şi tehnologie, în care un loc important îl deţin vaccinurile”, a declarat Cseke Attila, ministrul Sănătăţii, într-un comunicat de presă.