Președintele Klaus Iohannis a participat la ședința e guvern de miercuri, la care Cabinetul Cîțu a aprobat proiectul „România Educată”, un proiect ce prevede o serie de modificări astfel încât sistemul de învățământ să fie schimbat în bine.
„Reforma acestuia este obligatorie dacă vrem ca generaţiile viitoare să beneficieze de educaţie de calitate şi de şanse reale pentru a fi competitivi pe o piaţă a muncii în continuă şi rapidă schimbare. România educată este un proiect cu legitimitate democratică, un proiect care se bazează pe cea mai amplă consultare naţională în domeniul educaţiei din perioada post-decembristă. Avem toate premisele pentru a prioritiza investiţiile în educaţie şi pentru a crea cadrul adecvat pentru reformele de care învăţământul românesc are atâta nevoie”, a declarat șeful statului înaintea acestei ședințe.
România Educată, proiect de țară
De partea cealaltă, premierul Florin Cîțu consideră că decizia pentru implentarea unui astfel de proiect, de țară, stă în mâinile actualilor guvernanți și mai mult, este de părere că România are nevoie de reformă, mai ales în domeniul educației. Totodată, prin acest proiect se poate reduce nu doar abandonul școlar, ajuns la cote alarmante (doar 41% dintre elvii care au intrat sistemul de învățământ în 2009 au promovat examenul de Bacalaureat), ci și inechitățile, și în acelați timp, elevii se pot adapta noilor tehnologii, prin investiții în învățământul dual.
„Mă bucur că, în mandatul Guvernului pe care îl conduc, aprobăm acest memorandum pentru implementarea Proiectului amplu România Educată, proiect inițiat de dumneavoastră, domnule președinte. Este nevoie de reformă, mai ales în educație, pentru că reformând și moderninzând învățământul românesc, investim în viitor! Este un proiect de țară iar noi, cei care avem putere de decizie, avem datoria de a-l implementa! Datoria este a noastră, față de societate, față de elevi, față de studenți. Inclusiv față de angajatorii care au nevoie de oameni cu baze și cunoștințe solide. Iar pentru asta este nevoie de creșterea calității educației”, a declarat premierul Cîțu, adăugând că sunt necesare îmbunătățiri pentru fiecare elev, student sau profesor, „indiferent de mediul din care provine, adaptat la cerințele fiecăruia. Trebuie să reducem abandonul școlar, să reducem inechitățile, să ne adaptăm inovării tehnologiei, să investim în învățământul dual”.
10 pentru România Educată
Potrivit raportului România Educată, sunt stabilite zece deziderate pentru sistemul de educație: Educație de calitate pentru toți; Educație individualizată – diversitate; Autonomie și gândire critică; Responsabilitatea și integritatea sunt valori-cheie asumate și exersate; Modelul profesorului în formarea elevului este cel mai puternic instrument pedagogic; Pentru educație, se alocă resurse suficiente, în mod transparent și eficient; Școli sigure și sănătoase; Sistemul de educație românesc este atractiv și valorifică oportunitățile de colaborare internațională; Managementul educațional este unul profesionist și bazat pe responsabilitate; Colaborare și stabilitate pentru un sistem de educație rezilient.
Potrivit acestui proiect, structura învățământului preuniversitar rămâne, predominant, la fel ca în prezent: educația antepreșcolară (se adresează copiilor de 0-2/3 ani și se derulează în creșe și centre de zi); preșcolară (se adresează copiilor de 3-6 ani și se derulează în grădinițe); ciclul primar (pregătitoare – cls. a IV-a); ciclul secundar inferior (clasele V-VIII); ciclul secundar superior (clasele IX-XII).
Principala modificare adusă sistemului de educație vizează învățământul liceal, unde vor exista trei rute – teoretic, profesional și vocațional – cu aceeași durată (4 ani), absolvenții lor putând intra direct în examenul de bacalaureat. Rutele se bucură de un prestigiu comparabil, iar transferul/tranzițiile posibile între acestea se pot realiza anual, fiind axate pe competențele elevilor.
Potrivit documentului, tranziția către învățământul superior este condiționată de promovarea unui bacalaureat unitar care este condiție de acces și conferă tuturor celor care îl promovează nivelul 4 de calificare. Acesta măsoară competențele elevilor în domenii-cheie, capacitatea lor de comprehensiune a unui text, abilitatea de a aplica instrumente matematice și alte competențe-cheie asociate trunchiului comun. Este standardizat, comparabil între sesiuni și predictiv pentru capacitatea de a progresa într-un mediu academic.
Iohannis a anunțat, într-o declarație de presă, demararea proiectului „România Educată”