Nu mai puţin de 160 milioane de euro pe kilometru, adică aproape 8,5 milioane de euro. Acest preţ record va fi plătit de statul român pentru autostrada Comarnic-Braşov în cei 26 de ani cât ar urma să dureze concesiunea. Aşa cum promisese marţi premierul Victor Ponta, documentul cu informațiile legate de proiectul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov a fost făcut public de Ministerul Transporturilor.

În document sunt prezente informațiile prezentate în urmă cu un an de zile, când a fost semnat memorandumul între Guvern și concesionarul Vinci-Aktor-Strabag – lungimea de 53 de km, costul de 1,8 miliarde de euro pentru construcție și poiectare şi valoarea taxei de 7 lei pe autoturism.

Ca element de noutate, apare suma pe care statul român ar urmă s-o plătească firmei concesionare: 325,2 milioane euro anual. În cei 26 de ani cât ar urma să dureze concesiunea, statul român ar urmă să plătească în total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostradă. Concesiunea a fost atribuită în decembrie 2013 asocieri Vinci-Strabag-Aktor, iar în ianuarie 2014 Guvernul României a semnat cu asocierea un memorandum și, astfel, au fost prezentate primele informații concrete despre proiect.

În urmă cu mai bine de doi ani de zile, premierul Victor Ponta declara categoric că în 2016 nu va mai candida la nicio funcţie politică dacă până atunci nu va fi gata autostrada. Construcția ar urmă să dureze patru ani, iar apoi timp de 26 de ani concesionarul se va ocupa de operarea și întreținerea autostrăzii. Taxa pentru folosirea autostrăzii ar urma să fie de 7 lei (inclusiv TVA) pentru autoturisme, crescând în funcite de numărul de osii, și este stabilită de stat.

Modalitățile de plată către concesionar sunt prezentate la paginile 24-25-26 din document: „Plata de disponibilitate (banii pe care-i plăteşte statul român – n.red.) care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principală sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să-şi acopere toate costurile (pentru construcție, întretinere, operare, finanțare etc.) din aceste venituri”. În document se stipulează faptul că, anual, totalul plăţilor de disponibilitate ale statului român catre concesionar ar urma să se ridice la 325,2 milioane de euro. Aceste plăţi ar urma să înceapă după cei patru ani de construcţie, timp de 26 de ani, cât va dura concesiunea. Pe cale de consecinţă, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, statul roman va fi plătit pentru proiectul Comarnic – Braşov peste 8,45 miliarde de euro. Varianta semnată de fostul ministru Radu Berceanu în 2009, şi care nu s-a mai dus la bun sfârşit, costa statul român doar 4,8 miliarde de euro.

Articolul precedentMiron Mitrea, doi ani la puşcărie. Spagă pentru casa mamei sale
Articolul următorPrimăria Galaţi a finanţat o gală de box şi o firmă fără activitate