Adrian Mihăilă, administrator public Vâlcea – funcționar de partid printre scandaluri, controverse și incompetență

La Vâlcea, incompetența poartă un nume: Adrian Mihăilă. Administrator public al județului Vâlcea, Mihăilă a fost catapultat în funcții-cheie exclusiv prin susținerea PSD, fără urmă de merit sau competență. Implicat direct sau din umbră în aproape toate controversele majore ale județului – de la scandalul gunoaielor până la decizii administrative halucinante – Mihăilă confirmă triumful nepotismului asupra competenței în administrația locală.

Cine este Adrian Mihăilă, administrator public al județului Vâlcea?

Adrian Mihăilă este administratorul public al județului Vâlcea, practic mâna dreaptă a șefului Consiliului Județean Vâlcea. În această poziție de număr doi al administrației județene, Mihăilă se află de aproape 8 ani, timp în care și-a consolidat reputația de funcționar de partid promovat datorită relațiilor politice, nu a competențelor. Numirea sa inițială a venit după alegerile din 2016, când noua conducere PSD a județului l-a instalat în funcție, el activând la început ca și consilier al președintelui Consiliului Județean Vâlcea (Constantin Rădulescu, liderul PSD Vâlcea).

Ascensiunea sa pe filiera PSD a fost rapidă: încă din ianuarie 2017, Mihăilă a fost desemnat președinte al Clubului Social Democrat Vâlcea, o structură internă a PSD Vâlcea menită chipurile să faciliteze dialogul cu societatea civilă – o funcție mai degrabă onorifică, dar care i-a confirmat statutul de om de încredere al partidului.

În ceea ce privește pregătirea, Adrian Mihăilă este inginer silvic de formație, absolvent al Universității Transilvania din Brașov. Cu alte cuvinte, omul responsabil astăzi de coordonarea tehnică a proiectelor județene, de spitale, ba chiar și de evaluarea ofertelor pentru o nouă termocentrală (ori a unei gropi de gunoi pe bani europeni), are studii în domeniul pădurilor. Oricum, decât deloc e foarte bine și așa!

Experiența sa înainte de a intra în sistemul public a fost de „32 de ani în mediul privat”, după cum îi place să menționeze. Faptul că un inginer silvic fără experiență în administrația publică a ajuns să ocupe brusc o funcție-cheie în Consiliul Județean Vâlcea spune multe despre modul în care politica de partid bate competența profesională.

De altfel, presa locală subliniază că în ultimii ani la CJ Vâlcea angajările s-au făcut preponderent pe criterii de loialitate politică, nu de merit: Tot orașul știe că nu te poți angaja în Consiliul Județean dacă nu ești în PSD, dacă nu ai lipit afișe pentru partid, dacă nu ești pila cuiva…”.

Iar Adrian Mihăilă nu face excepție, beneficiind din plin de susținerea PSD Vâlcea pentru a accede și a se menține în funcție.

Promovat inițial fără tam-tam, Mihăilă și-a conservat postul de administrator public în toți acești ani prin concursuri mai mult de formă. La ultimul concurs organizat (în 2025) pentru ocuparea funcției, surpriză! Singurul candidat înscris a fost chiar Adrian Mihăilă, care evident a „câștigat” un nou mandat.

De altfel, el a fost singurul candidat de fiecare dată, menținându-se astfel nestingherit în această poziție călduță. Situația este cu atât mai ironică cu cât șeful său politic, președintele CJ, clamează public că „nu aranjează concursuri” și că vrea competență – declarații contrazise flagrant de realitate.

Vâlcea nu duce lipsă de oameni competenți pentru funcția de administrator public; are, însă aceștia nu au relații/pile la partid!” – punctează același material de presă, demascând practic ipocrizia promovărilor pe criterii de carnet de partid. Cu un asemenea sprijin politic din partea PSD Vâlcea, cariera lui Adrian Mihăilă în administrație pare asigurată indiferent de rezultate până la pensie și chiar mai departe. Să vedem însă ce rezultate sau, mai bine zis, controverse a acumulat acesta în ultimii ani.

Scandaluri și controverse Adrian Mihăilă

Activitatea lui Adrian Mihăilă în fruntea aparatului administrativ al județului Vâlcea a generat numeroase semne de întrebare, scandaluri și situații absurde. Lipsa de expertiză în domeniile pe care le gestionează, combinată cu obediența față de baronii locali, a dus la decizii controversate și la critici dure în spațiul public. În continuare, câteva dintre cele mai sonore scandaluri și controverse legate de administratorul public al Vâlcii.

CET Govora – inginerul silvic devenit „expert” în energie

Una dintre cele mai grăitoare controverse îl are pe Adrian Mihăilă în postura de evaluator al ofertelor pentru construirea unui nou CET (Govora), o investiție de peste 110 milioane de euro. Pare greu de crezut, dar președintele comisiei care analizează ofertele tehnice pentru o nouă termocentrală pe gaz (menită să înlocuiască vechiul CET Govora) este același Adrian Mihăilă, de profesie inginer silvic.

Situația a stârnit stupefacție și ironii mușcătoare în presa locală: „Consiliul Județean are specialiști de marcă în multe domenii, dar Mihăilă, acest individ fără o pregătire profesională solidă în zonele pe care le coordonează, este șef peste tot. De la domeniul medical până la cel industrial!”.

Cu alte cuvinte, Mihăilă s-a cocoțat în fruntea tuturor comitetelor și comisiilor posibile, exact ca în schițele lui Caragiale, unde personajele incompetente ajungeau în poziții de decizie fără să aibă habar despre ce e vorba.

Cazul CET Govora a scos în evidență această absurditate administrativă. Un jurnalist local exclama exasperat în articolul dedicat subiectului: „Ce mama dracului legătură are Mihăilă, expertul în flacăra violet și păduri, cu turbinele, gazul, electricitatea?!”.

Întrebarea, formulată colorat, surprinde perfect problema – lipsa totală de competență tehnică a lui Mihăilă în raport cu un proiect energetic de o asemenea anvergură. În loc să vedem în fruntea comisiei un specialist în energie sau măcar pe cineva cu experiență relevantă, apare Adrian Mihăilă, cunoscut mai degrabă drept „omul cu flacara violet” prin cercurile locale (o etichetă ironică la adresa preocupărilor sale esoterice).

Evident, o astfel de numire ridică suspiciuni: este Mihăilă acolo pentru a garanta un anumit rezultat al licitației? Sau pur și simplu pentru că, fiind omul de încredere al șefului CJ, trebuie să fie băgat în toate comitetele? Indiferent de motiv, cert este că habarnistul de serviciu de la Consiliul Județean Vâlcea s-a trezit arbitru al unui proiect strategic, stârnind pe bună dreptate indignare. Presa promite chiar să urmărească cu atenție „ce face habarnistul Mihăilă la această evaluare de oferte”.

Până în prezent, conducerea Consiliului Județean (controlată de PSD) nu a oferit un răspuns clar la aceste întrebări, preferând să mizeze pe obediența și discreția lui Mihăilă. Însă cazul CET Govora rămâne un etalon al incompetenței ambalate politic, cu administratorul public în ipostaza grotescă de „expert universal”, bun la toate și la nimic cu adevărat.

Proiectul de deșeuri ADI – promisiuni întârziate și încredere pierdută

O altă controversă majoră legată de numele Adrian Mihăilă este gestionarea dezastruoasă a proiectului de management al deșeurilor din județul Vâlcea. Mihăilă a fost numit și manager al Centrului de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) de la Roești, parte a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Salubrizare Vâlcea.

Acest proiect, demarat cu fonduri europene încă din 2013, avea menirea să rezolve problema colectării și depozitării gunoiului în județ. Din păcate, sub coordonarea autorităților județene (inclusiv a administratorului public Mihăilă), proiectul a acumulat ani de întârzieri, ratând succesiv termenele de finalizare.

În 2022, Mihăilă încă vorbea despre „faza de proiectare” și promitea că „începutul lunii iunie” vor demara lucrările efective, astfel încât centrul să devină funcțional în 2023. Evident, aceste promisiuni au sunat cunoscut și gol pentru primarii din județ, sătui de tergiversări. La una dintre ședințele ADI Salubrizare, absența masivă a edililor (doar vreo 12 din 89 de UAT-uri s-au prezentat) a arătat lipsa totală de încredere în acest proiect tras pe dreapta, dar și respectul primarilor pentru Adrian Mihăilă.

Un primar vâlcean a exprimat cel mai bine frustrarea generală, într-o declarație devenită virală: „Mai dă-l dracu’ de proiect că de șapte ani de zile n-ai fost în stare să implementezi un proiect județean!… S-a dus dracului de tot încrederea!”.

Cuvintele sale – rostite, ce-i drept, la adresa întregului eșec instituțional, nu doar a lui Mihăilă – sintetizează situația: proiectul de deșeuri a ajuns un fiasco, iar încrederea primarilor în conducerea Consiliului Județean (din care face parte și administratorul public) este zero. Din postura sa de manager al CMID și administrator public, Adrian Mihăilă poartă o parte din responsabilitate pentru acest deznodământ. El a fost acolo să dea asigurări și să facă promisiuni, însă rezultatele concrete întârzie să apară și după atâția ani.

În schimb, vedem acuzații reciproce și scuze: ba legislația, ba contestatarii, ba „procedurile greoaie” sunt de vină – nimeni din conducerea județului neasumându-și direct răspunderea. Cert este că, în ochii opiniei publice, administratorul public Adrian Mihăilă se asociază cu eșecul proiectului ADI Salubrizare, un proiect care trebuia să fie vitrina eficienței administrative, dar s-a transformat într-un exemplu de incompetență și indolență administrativă. Iar acest eșec nu face decât să confirme ceea ce mulți suspectau: când pui un om fără expertiză reală, dar cu carnet de partid, să gestioneze probleme complexe, rezultatul „pute” la propriu și la figurat – exact ca gunoiul neridicat la timp.

Scandalul de la Spitalul Drăgoești – „cine greșește plătește” (sau nu?)

Numele lui Adrian Mihăilă a apărut și în contextul unui scandal din domeniul sanitar, care a zguduit județul Vâlcea în 2021. La Spitalul de Psihiatrie Drăgoești (unitate subordonată Consiliului Județean Vâlcea), managerul de atunci al spitalului a fost înregistrat în timp ce își înjura și amenința grotesc o angajată, cu un limbaj demn de lumea interlopă.

Incidentul a devenit public, stârnind indignare generală, iar Consiliul Județean a fost nevoit să reacționeze. În mod obișnuit, astfel de episoade ar ține de responsabilitatea directă a președintelui CJ sau a Direcției de Sănătate, dar în Vâlcea s-a decis constituirea unei comisii de anchetă conduse de… administratorul public Adrian Mihăilă. Practic, Mihăilă – care are în coordonare și activitatea spitalelor județene – a fost trimis să stingă incendiul de imagine.

Rezultatul? Managerul recalcitrant a fost suspendat din funcție pe perioada anchetei, iar Adrian Mihăilă a ieșit la rampă cu declarații ferme despre moralitate și consecințe. „Cine greșește plătește” a concluzionat el apăsat, pozând într-un fel de justițiar al situației. De asemenea, a ținut să precizeze public că întreaga activitate a spitalelor din subordinea CJ va fi verificată și că persoanele lezate pot depune plângeri penale, asigurând opinia publică de maxima seriozitate a demersului.

În traducere liberă, Adrian Mihăilă încerca să salveze aparențele, promițând că se vor lua măsuri și că astfel de derapaje nu vor fi tolerate.

Dincolo însă de vorbele frumoase, acest episod subliniază o contradicție: Mihăilă clamează „cine greșește plătește”, dar în ograda proprie (a Consiliului Județean) competența și decența par opționale atât timp cât ai spatele asigurat politic. Managerul de la Drăgoești fusese el însuși pus în funcție cu sprijin politic, iar comportamentul său abuziv a escaladat până la scandal public fără ca înainte cineva din conducerea CJ (inclusiv Mihăilă, ca responsabil pe sănătate) să observe sau să ia măsuri.

Abia după ce presa a difuzat înregistrarea cu „Marș acasă, jigodia dracu’… te joc în picioare… o dau la albanezi!” – tirada dementă a managerului – s-au sesizat autoritățile. Iar Mihăilă a fost trimis în prim-plan pentru a transmite mesajul de integritate.

Mesaj care, din păcate, sună a gol în contextul general al administrației județene. Pentru că dacă ar fi să aplicăm sincer motto-ul „cine greșește plătește”, atunci probabil mulți din aparatul CJ Vâlcea – în frunte cu unii politruci incompetenți – ar trebui să dea socoteală. Însă, în realitate, puțini „plătesc” cu adevărat: managerul cu gura bogată a fost suspendat temporar și probabil și-a văzut de treabă ulterior, iar sistemul și-a continuat mersul cu aceiași oameni la butoane.

Acest caz a scos totuși la iveală ipocrizia cu care conducerea județeană tratează problemele: când situația devine jenantă public, se mimează fermitatea. Adrian Mihăilă a jucat rolul de purtător de mesaj moralizator, deși el însuși este parte integrantă a unui aparat unde responsabilitatea și competența lipsesc adesea cu desăvârșire. În loc ca un astfel de scandal să ducă la introspecție – de pildă, la întrebarea dacă nu cumva numirile pe criterii politice în funcții manageriale compromit actul de conducere – s-a preferat improvizația de moment.

Iar Mihăilă, obedient, loial și util, a executat ordinul de a calma spiritele, livrând publicului o frază memorabilă, dar goală: „cine greșește plătește”. Rămâne de văzut dacă și pentru el va veni vreodată nota de plată a propriilor greșeli sau ale celor pe care îi girează. Aș îndrăzni să pun pariu că, da, se apropie momentul…

Când competența e opțională

Adrian Mihăilă, administrator public al județului Vâlcea, reprezintă exemplul perfect de personaj politic instalat într-o funcție administrativă înaltă exclusiv datorită susținerii de partid și menținut acolo în ciuda propriilor limite profesionale. Parcursul său, de la inginer silvic ajuns factotum (Persoană care se bucură de încrederea stăpânului și se ocupă de toate treburile dintr-o casă) în Consiliul Județean Vâlcea, este pavat cu controverse, scandaluri și ironii.

Lipsa de competență în domenii-cheie a fost compensată de relațiile politice – Mihăilă fiind, în esență, un funcționar de partid pe care PSD Vâlcea l-a făcut indispensabil în ecuația de putere locală. Sub oblăduirea sa, proiecte importante precum gestionarea deșeurilor au trenat ani de zile, în timp ce el supervizează de pe margine orice comisie posibilă, de la sănătate la energie, fără expertiza necesară.

Consiliul Județean Vâlcea condus de PSD l-a folosit pe post de om bun la toate și paratrăsnet mediatic, deși performanțele sale sunt cel puțin discutabile și modeste.

Tonul acid al presei locale – care l-a catalogat drept „șmecher uns cu toate alifiile” și „habarnist” aterizat în funcții de răspundere – reflectă frustrarea față de un întreg sistem în care clientelismul politic bate competența.

Scandalurile și controversele care poartă amprenta lui Adrian Mihăilă nu sunt accidente, ci rezultatul direct al acestei culturi administrative pervertite. Atât timp cât la conducerea județului promovările se fac pe baza carnetului de partid și a fidelității oarbe – „nu te poți angaja dacă nu ești în PSD” – nu e de mirare că personaje ca Mihăilă ajung să decidă soarta proiectelor publice.

În final, Adrian Mihăilă rămâne un nume sinonim cu controversa în Vâlcea: pentru unii, el este garantul intereselor PSD în administrație, un executant obedient; pentru alții, este simbolul incompetenței ajunse la putere, al funcționarului de partid care spune platitudini gen „cine greșește plătește” dar nu aplică niciodată această vorbă la propria persoană sau la camarazii săi politici.

Indiferent de perspectivă, un lucru e cert: numele Adrian Mihăilă va continua să stârnească reacții ironice și indignate atât timp cât va trona în funcția de administrator public al județului Vâlcea, iar Consiliul Județean Vâlcea va rămâne terenul de joacă al politrucilor.

Pentru cetățenii de rând, spectacolul acesta este unul trist, dar din păcate familiar. Iar întrebarea care se ridică, inevitabil, este: cât timp va mai tolera Vâlcea asemenea personaje și practici? Pentru că, la urma urmei, într-o democrație veritabilă, cine greșește chiar trebuie să plătească, inclusiv Adrian Mihăilă și stăpânii lui. Și stăpânii stăpânilor lui.

VIAZiarul de Investigații
SURSĂSorin PREDA
Articolul precedentRomânia vs. Europa în 2025: salarii, chirii, taxe și traiul real. Ce face statul pentru oamenii săi?
Articolul următorMinistrul Finanțelor, avertisment: „Până la finalul anului viitor, va fi perioada cea mai grea”
Sorin PREDA
Senior partner Ziarul de Investigatii