Lipsa unor strategii și programe de dezvoltare, convenite de toate formațiunile politice, pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a comunităților locale, face ca orice schimbare de putere să aducă și la o schimbare a priorităților, care de cele mai multe ori înseamnă abandonarea unor investiții importante în care au fost investiți deja bani publici. Sunt bani pierduți.
În general, nu e vorba de viziuni diferite cu privire la rezolvarea unei probleme a comunității, ci de refuzul celui care ocupă o funcție de a continua o investiție începută de predecesorul său. Nu se întâmplă asta la proiectele pe fonduri europene, dar pe bani „românești” este totul posibil.
La Galați, Spitalul Clinic Județean de Urgență a fost păgubit cu 1,4 milioane de lei după ce un director nu a vrut să continue implementarea „dosarului electronic al pacientului” început de predecesorul său. „Ziarul de Investigații” a scris la vremea respectivă despre acest subiect: „Nicolae Bacalbaşa a scăpat de un Trofeu al Calităţii de 230.000 de euro”
Actualul primar al Galațiului, Ionuț Pucheanu (PSD), reales pe 27 septembrie pentru un al doilea mandat, a renunțat, în 2016, imediat după ce a preluat eșarfa tricoloră, la o parte dintre proiectele fostului primar Marius Stan (PNL, UNPR). Pucheanu a închis sistemul de încălzire centralizată, în a cărui modernizare se investiseră zeci de milioane de lei și a refuzat să continue construirea tunelului pe sub Dunăre, început de Stan. Numai din blocarea proiectului tunelului Primăria Galați s-a ales cu o „gaură” în buget de 2,6 milioane lei, plus penalitățile din 2017 până la plata efectivă.
Primăria Galați a pierdut procesul cu Louis Berger și Ernst & Young, cărora trebuie să le plătească peste 2,6 milioane lei
Zilele trecute, instanța de Contencios Administrativ de la Tribunalul Galați s-a pronunțat în dosarul 5.125/121/2017, dispunând ca Municipiul Galați să le plătească 2.655.266 lei companiilor de consultanță Louis Berger SAS, The Louis Berger Group INC, Ernst & Young SRL și Ernst & Young Societe Anonyme for The Provision of Advisory Services.
Primarul Ionuț Pucheanu a refuzat să plătească cele 2,6 milioane de lei, ce reprezintă „Etapa 1” dintr-un contract de consultanță în valoare de 3,9 milioane de euro încheiat, în 2015, de Primăria Galați cu Louis Berger și Ernst & Young.
Companiile au deschis acțiune în instanță, cerând ca Primăria Galați să fie obligată la plata studiilor realizate și magistrații Tribunalului Galați le-au dat dreptate, dispunând și penalități din aprilie 2017 până la plata efectivă.
„Obligă pârâtul (Municipiul Galați – n red) la plata către reclamanţi a sumei de 2.655.266, 67 lei, din care 2.339.442 lei c/v servicii şi 467.888,4 lei TVA, conform facturilor fiscale nr.0442/21.03.2017 şi nr.0443/21.03.2017. Obligă pârâtul la plata către reclamanţi a penalităților de întârziere în cuantumul contractual de 0,05 %/zi de întârziere aferente debitului de 2.655.266,67 lei, începând cu data de 25.04.2017 inclusiv şi până la plata efectivă a debitului”
se spune în sentința nr 417/23.09.2020.
Primăria Galați e obligată și la plata unor cheltuieli de judecată în valoare de peste 48.000 de lei, dar și alte zeci de mii de lei pentru plata expertizelor.
Dilema din Masterplanul trimis la Bruxelles: pod la Brăila sau tunel la Galați?
Pentru dezvoltarea economică a zonei Galați – Brăila, a doua aglomerare urbană după București, cu peste 600.000 de locuitori, este esențială construirea unor drumuri expres care să o scoată din izolarea de restul țării, iar în acest context e necesară și o variantă de traversare a Dunării. În Masterplanul de Transport trimis la Bruxelles în 2015, fusese trecută inițial varianta construirii podului la Brăila, proiect susținut de baronul PSD Gh Bunea Stancu, dar la lobby-ul gălățenilor a fost adăugat și tunelul pe sub Dunăre de la Galați, proiectul fostului primar al Galațiului, Marius Stan (PNL, UNPR).
În Strategia de Dezvoltare a Municipiului Galați 2014 – 2020, Marius Stan a trecut la „punctul 1” proiectul „Legătura municipiului Galaţi cu principalele coridoare de transport prin subtraversarea Dunării”.
În baza hotărârii Consiliului Municipal Galați nr 238/2013, a fost comandat studiul de prefezabilitate, realizat de firma elveţiană Basler & Hofmann AG. Era format din două tuneluri cu lungimea de 2,06 km, din care 1,56 km galeriile propriu-zise, săpate cu utilaje speciale, iar 0,5 km realizaţi prin săpătură deschisă. Un tunel urma să aibă două benzi de circulaţie şi o bandă de urgenţă. La fiecare 500 de metri erau prevăzute ieşiri de urgenţă către galeriile de salvare. Valoarea investiției era estimată la 229.355.000 de euro fără TVA.
În 2016, Guvernul Cioloș a relansat construirea podului de la Brăila, despre care se vorbea din 1995. Acum, podul este în fază avansată de construcție și va fi finalizat peste 2-3 ani, dar prin 2013-2014 nimeni nu lua în calcul această variantă optimistă. În plus, realizarea tunelului de la Galați nu depindea de o finanțare de la Bruxelles, pentru că se miza pe un parteneriat public-privat.
Contract încheiat de Primăria Galați cu Louis Berger și Ernst & Young
În februarie 2015 a fost anunțată licitația pentru contractul de „furnizare a soluției optime pentru construirea a două tuneluri, fiecare cu câte două benzi pe sens”. Contractul prevedea și găsirea finanțării, adică „atragerea sectorului privat într-un contract de parteneriat public-privat pentru realizarea celor două tuneluri”.
Licitația a fost câștigată de reprezentanța la București a Louis Berger din Statele Unite și Ernst & Young, cu expertiză în domeniul finanțărilor, care împreună cu alte trei firme din Franța, Grecia și România, s-au angajat să facă studiul și să găsească finanțarea. A fost încheiat contractul nr 127.920/26.11.2015, în valoare de 3,9 milioane euro, pentru de servicii de asistență și consultanță tehnică, economico-financiară și juridică, pentru derularea contractului de finanțare pentru Proiectul „Tuneluri rutiere subtraversare Dunăre Galați – Brătianu”. Brătianu este localitatea de pe malul tulcean.
Primarul Ionuț Pucheanu a refuzat să plătească facturile
Pe 18 mai 2016, la final de mandat, primarul Marius Stan a organizat o dezbatere publică de închidere a „Etapei 1”, având ca invitați pe Mihaela Dobroiu din partea Ambasadei SUA și Martin Woerster, din partea Consiliului Orașelor și Regiunilor Dunărene. Închiderea etapei urma să fie pe 22 iunie, dar dezbaterea a fost organizată ca un eveniment din campania electorală a lui Stan pentru un nou mandat, în competiție cu candidatul PSD, Ionuț Pucheanu.
Surprinzător, la acea dezbatere cu conotații electorale în favoarea lui Marius Stan, proiectul tunelului, „demolat” în campania electorală de PSD Galați, a fost susținut de un lider al PSD, Eugen Teodorovici, pe atunci fost ministru în Guvernul Ponta. El a venit special la Galați pentru a susține proiectul. Potrivit unor surse din mediul de afaceri, Teodorovici susținea „echipa de consultanță”.
Pe 6 iunie 2016 au avut loc alegeri locale și Marius Stan a pierdut. Noul primar, Ionuț Pucheanu (PSD) și-a continuat și după preluarea mandatului aversiunea din campania electorală față de proiectul tunelului, inițiat de Stan. Pucheanu a anunțat că refuză să plătească vreun ban, explicându-și refuzul prin faptul că au fost făcute foraje și pe malul dobrogean al Dunării, în județul Tulcea, deci pe teritoriul altei unități administrativ teritoriale (UAT) și nu le poate plăti: „E vorba de lucrări făcute în cu totul altă UAT și mă refer aici la județul Tulcea”.
Louis Berger și Ernst & Young au dat în judecată Primăria Galați
Primăria Galați a fost dată în judecată de Louis Berger SAS, The Louis Berger Group INC, Ernst & Young SRL și Ernst & Young Societe Anonyme for The Provision of Advisory Services, reprezentate de două case de avocatură din București, SC Țuca Zbârcea & Asociaţii și SC Leaua și Asociații.
Avocații Louis Berger și Ernst & Young Primăria au cerut ca Primăria Galați să plătească suma de 2.655.266 de lei, din care 2.339.442 lei valoarea facturilor 0442 și 0443, emise pe 21 martie 2017, iar restul reprezintă penalitățile calculate la data deschiderii acțiunii în instanță din penalitățile de 0,05% pe zi care Primăria Galați va trebui să le plătească până la data achitării debitului.
În documentele depuse la dosar se spune că pe 28 martie 2016, au fost puse la dispoziția Primăriei Galați primele studii realizate, denumite conform contractului „livrabilele b, c și d”, iar pe 22 iunie 2016 a fost transmise și celelalte studii din „Etapa 1”, care astfel era încheiată. Conform contractului, Primăria Galați avea la dispoziție 10 zile de analiză a conformității studiilor realizate în „Etapa 1”. Dacă în a 11-a zi nu venea niciun răspuns al primăriei, conform clauzelor contractului „livrabilul” se considera însușit de municipalitate. Conform contractului, Louis Berger și Ernst & Young au emis facturile aferente studiilor livrate în „Etapa 1”. Primăria Galați trebuia să plătească cele două facturi în 30 de zile, dar n-a dat niciun răspuns.
Louis Berger și Ernst & Young susțin că au livrat studii, cum prevedea contractul
Avocații Louis Berger și Ernst & Young au răspuns la afirmația primarului Ionuț Pucheanu despre „alt UAT” cu faptul că, așa cum e prevăzut în contract, au fost livrate Primăriei Galați studii, nu rezultatele unor foraje.
Primăria Galați a primit acele studii, nu a avut obiecțiuni, iar în aceste condiții refuzul de a efectua plata facturilor este lipsit de argumente. Iar decizia Tribunalului Galați a fost cât se poate de clară. De altfel, Primăria Galați nu a făcut recurs!