Ultima oară nu s-au amestecat în borşul lui Relu Fenechiu. Poate că au simţit că este vorba de o privatizare de ochii instituţiilor financiare internaţionale – noi ne facem că vrem să vindem, Gruia Stoica se preface că vrea să cumpere, iar FMI se face că ne crede pe cuvânt. Acum însă, la următoarea strigare, nemţii de la Deutsche Bahn sunt tot mai decişi să câştige privatizarea CFR Marfă. Potrivit unor surse din sistemul feroviar consultate de Ziarul de Investigaţii, germanii vor fi în pole position atunci când se va da din nou startul privatizării.
Compania germană Deutsche Bahn a fost întotdeauna interesată atunci când statul român a anunţat că vrea să vândă pachetul majoritar de acţiuni. Chiar şi la ultima încercare, eşuată în toamna anului trecut, nemţii ar fi participat, dar nu le-a mirosit prea bine. A spus-o chiar fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare: “Noi am avut întrebări în privința CFR Marfă de la operatori foarte importanți din Europa. Vorbim aici de Ferrovie dello Stato, Deutsche Bahn, operatori importanți și puternici. Ei au fost interesați de CFR Marfă. Ea (privatizarea – n.red.) a fost păstrată în club restrâns”. Şi n-a fost să fie.
Însă, de când visul (sau coşmarul?) preluării CFR Marfă de către controversatul om de afaceri Gruia Stoica, patronul companiei Grup Feroviar Român, s-a risipit, tot mai multe semnale indică faptul că, la următoarea încercare, Deutsche Bahn va avea prima şansă în a-şi adjudeca pachetul majoritar de acţiuni al operatorului feroviar de marfă. Însuşi preşedintele Traian Băsescu a lansat, la finele lunii trecute, un semnal extrem de transparent în acest sens. „Am fi foarte interesaţi dacă, spre exemplu, Deutsche Bahn ar privi către licitaţia care se organizează pentru privatizarea celei mai mari companii de transport feroviar din România, companie care se numeşte CFR Marfă”, a spus şeful statului în cadrul unei conferinţe cu jurnaliştii acreditaţi în Bundestag.
Prezenţă semnificativă pe piaţa românească
Deutsche Bahn este prezentă pe piaţa românească de ani buni. În 2000, au intrat pe piaţă prin licenţierea transportatorului feroviar de marfă Logistic Services Danubius, căruia i-au schimbat ulterior denumirea în DB Schenker Rail Romania, pentru a profita la maximum de greutatea brandului german. Potrivit celor mai recente date disponibile, compania dispune de 48 de locomotive şi 1.500 de vagoane. De asemenea, DB Schenker Rail Romania are două baze proprii de transbordare din vagoane cu ecartament larg (din Rusia şi fostele ţări sovietice), la Galaţi şi la Socola (lângă Iaşi).
În 2008, nemţii au cumpărat pachetul majoritar de acţiuni al societăţii autohtone de transport auto Romtrans, cea mai mare de pe piaţa românească. Tranzacţia a fost evaluată la vremea respectivă la 80-90 milioane de euro. După preluare, numele companiei a fost modificat în DB Schenker. Preluarea operatorului de transport auto i-a permis companiei Deutsche Bahn să ofere în România servicii door-to-door. Cu alte cuvinte, marfa este preluată de camioane, încărcată apoi în trenuri, după care este iar încărcată în camioane, astfel încât să fie eliminaţi intermediarii.
Apoi, în urmă cu doi ani, Deutsche Bahn era interesată să pătrundă şi pe piaţa românească a transportului feroviar de călători. În acest sens, nemţii erau dispuşi să investească 67 milioane de euro în achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni al companiei private Regiotrans din Braşov. Lucrurile nu au mers însă ca pe şine, iar într-un final acţionarul majoritar al Regiotrans, Costel Comana, a dezminţit existenţa tranzacţiei.
Acum, înainte de a se da oficial semnalul de începere a noii încercări de privatizare a CFR Marfă, nemţii sunt deja la linia de start. De această dată, sunt hotărâţi să fie învingători.