Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a pus în dezbatere două proiecte care vin în sprijinul consumatorilor de energie electrică și gaz. Concret, furnizorii de electricitate și gaze naturale vor fi obligați să citească la timp contoarele abonaților, astfel încât să fie eliminatate acele estimări ce numai în ultima vreme au dus la situații deloc plăcute pentru consumatori, cu facturi halucinante la regularizare. Mai mult, în cazul în care furnizorii nu se vor conforma, consumatorii vor fi despăgubiți.
„În cazul standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, principalele modificări se referă la includerea unor prevederi explicite privind obligația operatorilor de distribuție referitoare la periodicitatea citirii indexurilor grupurilor de măsurare în cazul clienților finali și ai prosumatorilor (n.r. clientul final care deține instalații de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă și care poate stoca și vinde energie electrică din surse regenerabile produsă în clădirea lui, inclusiv un bloc de apartamente, o zonă rezidențială), respectiv în cazul asigurării accesului utilizatorilor integrați în sisteme de măsurare inteligentă la datele istorice de consum (date de măsurare), precum și prevederi privind acordarea de compensații utilizatorilor în cazul depășirii perioadei de citire/lipsei accesului la datele istorice de consum”, au transmis reprezentanții ANRE.
Potrivit Electrica Furnizare, una dintre firmele la care au fost o serie de nereguli cu privire la facturile nefirești, intervalul de citire a indexului grupului de măsurare de către OR, în vederea emiterii facturii pe baza consumului de energie electrică efectiv realizat, poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depășească 6 luni, în timp ce în cazul prosumatorilor, periodicitatea de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat este o lună calendaristică.
Ce obligații au furnizorii de gaze naturale
În cazul furnizorilor de gaze naturale, standardului de performanță pentru serviciul de distribuție al acestora, principalele modificări se referă la modificarea/redefinirea unor indicatori de performanță pentru activitățile relevante ale operatorului de distribuție a gazelor naturale cu privire la măsurarea gazelor naturale, periodicitatea citirii indexului echipamentului de măsurare, regularizarea diferențelor dintre alocări și cantitățile de gaze distribuite, racordarea la sistemul de distribuție a gazelor naturale, precum și la modificări ale compensațiilor pe care operatorul are obligația de a le plăti pentru neîndeplinirea indicatorilor specifici, cu precizarea situațiilor în care acesta nu are obligația acordării compensațiilor.
„A fost introdusă obligația operatorului de distribuție de a transmite utilizatorului o informare cu privire la dreptul acestuia de a primi compensații pentru nerespectarea prevederilor din prezentul standard și cu privire la situațiile în care operatorul sistemului de distribuție este obligat să acorde compensații, valorile compensațiilor, modul de solicitare/acordare, precum și termenul și modalitatea de plată ale acestora”, se arată în comunicatul de presă al ANRE. La furnizorii de gaze naturale, citirea contoarelor și regularizarea se face la maximum trei luni.
Reamintim că abonații la energie electrică și gaze naturale au mai multe canale (internet, telefon, aplicație) prin care pot transmite, lunar, indexul de pe contoare, astfel încât să fie plătit exact ceea ce s-a consumat.
Consumurile estimate la energie fac gaură în bugetul românilor