Primele verificări ale Corpului de controlui al prim-ministrului în legătură cu publicarea unor informații din platforma de vaccinare s-au lăsat cu sesizare penală, anunță Guvernul. Astfel, a fost transmisă la Ministerul Public o sesizare penală „in rem”, în privința gestionării platformei naționale privind vaccinarea – Registrul Electronic Național de Vaccinări (RENV).
În replică, Ministerul Sănătății a transmis un comunicat în care arată că nu au fost găsite nereguli sau cel puțin că nu a acționat în afara prevederilor legale, ci doar a oferit cetățenilor informații publice.
Din comunicatul Guvernului se poate deduce însă că a existat o accesare ilegală a serverului, după ce pe 20 ianuarie 2020 INSP a acordat accesul Ministerului Sănătății la RENV pentru o interfață separată, pentru contul monitorizare_minister, pentru care au fost nominalizate patru persoane să lucreze.
Din ce arată Guvernul, nu a existat un „act administrativ de delegare sau încredințare a unor atribuții, de stabilire a responsabilităților și a limitelor de competență sau care să stipuleze perioada de la care au acces la platformă”, iar pe 7 martie, „într-un interval de aproximativ 30 de minute, au existat 181 de încercări nereușite de acces la platforma RENV utilizând contul „monitorizare_minister” (alocat MS) de pe un IP găzduit pe un server din afara granițelor României (server privat din Germania)”.
Rezultatele controlului prin ochii MS spun cu totul altceva. Astfel, MS scrie că datele la care a avut acces nu aveau caracter secret, fiind informații la care putea ajunge oricine.
Și, chiar dacă respectivul cont a fost accesat de consilierul onorific Ștefan Voinea, iar mai apoi datele au fost publicate în format transparent pe data.gov.ro, acest lucru nu este ilegal.
„Ștefan Voinea a fost implicat în proiectul de transparentizare a datelor despre pandemie și vaccinare, fiind indicat ca persoană de contact în acest sens.
Informațiile accesibile Ministerului Sănătății din RENV nu se încadrează în niciuna dintre excepțiile prevăzute de Legea 544/2001 și nici nu există o secretizare a acestor date. Conform legii, informațiile pot fi secret de stat (secretizate prin HG) sau secret de serviciu, secretizate prin act al conducerii unei persoane juridice. În speță, baza de date RENV nu avea niciun grad de secretizare, fiind prin urmare publică.
Orice informație publică poate fi accesata de catre orice persoană, fără a justifica un interes. Prin urmare, consilierul onorific, investit prin actul de numire cu exercițiul autorității de stat (actul de numire se publică în Monitorul Oficial) avea dreptul să acceseze baza de date RENV fără nicio formalitate suplimentară.
În cazul în care ar fi existat un grad de secretizare, acest grad de secretizare ar fi trebuit adus la cunoștința oricărei persoane ce se afla în situația de a accesa acele date sau care ar fi dorit să acceseze acele date și, așa cum prevăd dispozițiile legale, ar fi necesitat obținerea unui certificat ORNISS în prealabil.
Atribuțiile consilierului onorific nu sunt formale, el fiind onorific numai pentru că nu este plătit, și nu pentru că ar exercita numai formal o astfel de poziție”, transmite MS.