Socar - Foto Facebook

Later edit – În urma apariției prezentului articol, SC Socar Petroleum SA, a răspuns cererii mele de clarificări, astăzi, 7 februarie 2024, răspuns pe care îl public în integralitate.

Răspuns Socar Petroleum
Răspuns Socar Petroleum

În 2023, piața de motorină și benzină din România a fost caracterizată de fluctuații de preț influențate de contextul economic global și politicile interne.

La începutul anului, prețurile au înregistrat creșteri, motorina ajungând la 7,5 lei pentru un litru, reflectând tendințele pieței internaționale și decizia guvernului de a suspenda compensarea prețului carburanților.

Pe parcursul anului, prețurile au continuat să varieze, cu momente de scădere datorate ajustărilor pe piața globală. Piața a rămas sensibilă la schimbările geopolitice, costurile de producție și politici fiscale, demonstrând o dinamică complexă care a afectat atât consumatorii, cât și operatorii din domeniu.

Șase companii își împart piața din România

În piața de benzinării din România, principalele lanțuri prezente în 2023 au fost OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, și Socar, fiecare cu o prezență semnificativă și o rețea vastă de stații de distribuție pe teritoriul țării.

OMV Petrom se distinge ca lider, cu o rețea extinsă de aproximativ 555 de stații, urmat de Rompetrol, care operează 180 de benzinării proprii și peste 1000 de puncte de comercializare.

Lukoil, de asemenea, are o prezență puternică cu peste 300 de stații de distribuție, în timp ce MOL administrează aproximativ 255 de benzinării.

Socar, deși cu o prezență mai mică, contribuie la diversitatea pieței cu 73 de stații de benzinării în România. Aceste cifre reflectă o piață competitivă, unde jucătorii majori continuă să investească în extinderea și modernizarea rețelelor lor pentru a răspunde nevoilor consumatorilor.

SOCAR, compania petrolieră națională a Azerbaidjanului, a intrat pe piața din România în 2011 prin subsidiara SOCAR Petroleum S.A., marcând începutul dezvoltării unei rețele solide de benzinării la nivel național.

În 2022, SOCAR Petroleum a raportat o cifră de afaceri de 2,598,746,673.00 de lei și un profit net de 5,369,510.00 de lei.

Socar, evaziune fiscală? Vinde motorina la un preț mai mic decât cel de achiziție

Acest succes subliniază poziția SOCAR ca un jucător important pe piața distribuției de carburanți din România, consolidându-și reputația și extinzându-și prezența prin investiții continue în extinderea rețelei de stații de benzinărie. În tot acest context, pare ca Socar încearcă să eludeze legile statului român.

Mărturie stă o factură care arată clar că Socar a vândut motorina la un preț mai mic decât cel de achiziție. Am întrebat compania Socar dacă această factură reprezintă o factură veridică și pe care și-o asumă, însă până la publicarea acestui articol, în ciuda insistențelor mele Socar nu a răspuns întrebărilor adresate. În cazul unui răspuns, acesta va fi publicat de îndată.

Din motive lesne de înțeles am blurat numele companiei cumpărătoare.

Conform facturii de mai sus, prețul pentru un litru de motorina EURO 5 (si nu kg cum greșit apare la un moment dat pe factură) este de 5,75 Lei. Un preț foarte bun pentru perioada mai 2023.

Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 și Legea nr. 650/2002, care validează această ordonanță, legislația interzice comercianților să practice vânzarea de produse sub cost, adică în pierdere.

Această reglementare vizează menținerea unui mediu concurențial echitabil și prevenirea practicilor care ar putea distorsiona piața prin eliminarea concurenței pe baza prețurilor nesustenabil de scăzute, si legalitatea vânzării unui produs la preț mai mic decât cel de achiziție.

Evaziunea fiscală de miliarde de lei în România

În 2023, inspectorii ANAF au efectuat o serie de verificări fiscale și antifraudă, prin care au identificat și recalculat obligații fiscale în valoare de aproximativ 10,62 miliarde lei, afectate semnificativ de practici de evaziune fiscală, inclusiv în domeniul produselor petroliere. Deși informațiile specifice privind evaziunea fiscală legată exclusiv de produse petroliere nu sunt detaliate separat, este evident că acest sector contribuie la sumele recuperate de autorități.

Un exemplu concret menționat implică un operator economic din domeniul transportului alternativ, unde inspectorii au calculat un prejudiciu de peste 9,7 milioane de lei, cauzat prin diminuarea TVA de plată și prin neînregistrarea corectă a veniturilor, printre alte nereguli​

VIASorin PREDA
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentGabriela Firea, despre candidatura sa la Primăria Capitalei: „Nu lupt pentru mine, lupt pentru principii, idealuri, pentru oamenii care au încredere în noi”
Articolul următor300 de vouchere prevăzute în buget pentru voucherele emise în sprijinul victimelor infracțiunilor. Gorghiu: „Putem suplimenta în funcție de necesități”
Senior partner Ziarul de Investigatii