Pentru cine urmărește situația din județul Hunedoara, situația gestionării deșeurilor pare o regie proastă care face ca toate căile banilor să ducă la buzunarele Supercom. Cu larga susținere a funcționarilor și demnitarilor din CJ Hunedoara. De aici și întrebarea: de ce sunt așa atenți oficialii de la CJ cu banii Supercom? Un răspuns simplu ar fi: „pentru că de acolo primesc și ei”. Un răspuns grav, însă, care rămâne de demonstrat.
Dar, deși nedemonstrat încă de organele competente, el este oarecum sugerat de averea mare a șefilor județului și a familiilor lor și de așa zisele greșeli ale celor de la același CJ Hunedoara care tot uită să factureze diverse lucruri pentru care Supercom ar trebui să plătească! Erori care au trecut miraculos de auditul intern al UAT-ului și au fost depistate abia de către inspectorii Curții de Conturi.
Inspectori care ar fi trebuit, în mod cert, să sesizeze și organele de cercetare penală pentru ”neglijența” în serviciu descoperită în controalele de la CJ Hunedoara. Doar că, public, până acum nu s-a prea vorbit despre asta.
Și tot la capitolul indicii intră și comportamentul companiei Supercom SA, cea care a primit total nelegal, fără licitație, dreptul de operare al CMID de la Bârcea Mare.
Și, după acest cadou își mai dorește unul: scutirea de la plata chiriei stabilite prin contract. Și, pentru că au văzut că le ține, au căpătat tupeu și au fost la un milimetru să reușească se fie depus pe ordinea de zi a ultimei ședințe a forului județean un proiect de hotărâre prin care Supercom să preia colectarea deșeurilor în toate zonele din județ!
De ce ai vrea să dai unei firme care nu-ți plătește chiria nici pe primul contract, care nu alimentează contul Escrow și care nu vrea nici să preia așa zisele deșeuri istorice pe motiv că nu e profitabil, ignorând Obiectivele contractului și prevederile care arată fără tăgadă că, primordială, în toată această situație este ”protejarea și conservarea mediului înconjurător”?!
Dar, să detaliem puțin despre acestea.
Cum au apărut așa numitele ”deșeuri istorice”
Este vorba fix despre deșeurile municipale care, în perioada 2016-2017, datorită închiderii a tot mai multe gropi de gunoi și a nedeschiderii CMID de la Bârcea Mare, au fost adunate și depozitate temporar pe o platformă din municipiul Deva. Cu angajamentul CJ Hunedoara că această platformă a SC Salubritatea SA va fi golită până la finele lui 2019, deșeurile urmând a fi depozitate și să intre în circuitul CMID Bârcea Mare.
Era tertipul pus la cale pentru ca operarea CMID de la Bârcea Mare să nu fie scoasă la licitație ci să fie dată prin atribuire directă. Dar, pentru asta era nevoie și de concursul Gărzii de Mediu Hunedoara, care, fiind vorba despre un depozit temporar, trebuia să verifice regulat cantitatea depozitată, capacitatea depozitului și, mai ales, să amendeze și chiar să oprească activitatea de depozitare atunci când apăreau semnalele generării unei situații de urgență datorită supraîncărcării cu deșeuri.
Dar, cum vorbim de anii 2016 și 2017 și cum la Guvernare și, implicit, la șefia deconcentratelor era PSD iar la CJ Hunedoara tot ei, s-a ajuns fix la așa ceva. Intenționat, desigur.
Iar aici, bănuim, a avut loc prima înțelegere dintre operatorii serviciilor de gestionare a deșeurilor și politicienii din fruntea CJ Hunedoara! O înțelegere ca depozitul temporar să adune cât mai multe deșeuri pentru a fi generată acea stare de urgență în urma căreia CJ Hunedoara să poată sări peste licitație și să atribuie direct contractul de operare, ceea ce s-a și întâmplat cu Supercom. Probabil că din înțelegere făceau parte și simularea cu depozitarea deșeurilor ”istorice” la CMID, pentru care Primăria Deva nu va fi taxată dar, pentru a nu pierde Supercom, și CJ va ”uita” să mai factureze diverse redevențe pe care le-ar avea de primit de la Supercom. O situație de win-win despre care nu avem, însă, dovezi clare, dar avem indicii suficiente. Înțelegerea a fost spartă în 2018 de inspectorii Curții de Conturi care au descoperit lipsa facturilor și au cerut acest lucru.
Doar că CJ Hunedoara a găsit să facă și din această situație 1 milion de euro căci, după ce și-a asumat primirea gratuită a acestor deșeuri, la finele lui 2018 a dat o altă hotărâre de CJ prin care spunea că depozitarea acestor deșeuri este taxabilă!
Brusc, Supercom SA nu a mai primit aceste deșeuri istorice, iar din răspunsul înaintat de către aceștia în fața instanței în câteva dosare civile, justificarea ar fi în faptul că Supercom plătește chiria către CJ Hunedoara 27,04 lei per tona de deșeuri și, ignorând Obiectivele contractului, Supercom refuză să mai preia aceste deșeuri pentru a nu plăti o sumă și mai mare ca și chirie către CJ Hunedoara! Asta deși, repetăm o declarație mai veche a șefei APM Hunedoara, Georgeta Barabaș, care explica foarte bine situația: ” În primul rând trebuie să faci curat, să gestionezi deșeurile, asta e grija principală! Nu profitul tău…” și nu doar grija principală ci obiectivele din contractul semnat de Supercom cu CJ Hunedoara. Prevederile sunt clare, atât la art 2, punctul 3 literele f și g, art 3(1) cât și a art 14 din respectivul contract.
Practic, prin contract se prevede clar că Supercom SA nu poate refuza primirea oricărui tip de deșeu pentru care este autorizat CMID iar art 6 la literele e și g specifică explicit că Supercom SA, prin contract, are exclusivitate și trebuie să primească toate deșeurile din ”Aria Prestării” care este județul Hunedoara!
Procesul deschis sub presiunea Curții de Conturi
După ce curtea de conturi a descoperit, în urma controlului din 2018, că CJ Hunedoara nu a încasat mai multe sume importante de bani de la SC Supercom SA, ba pe unele nici măcar nu le facturaseră, CJ Hunedoara s-a decis să factureze în 2019 chiria pentru 2017 și 2018! Supercom a acceptat, adică a înregistrat facturile, după care a refuzat plata, pe motivul deșeurilor ”istorice” pentru care refuză să plătească chiria de 27,04 lei per tonă!
În mod normal, facturile fiind acceptate, CJ Hunedoara ar fi trebuit să execute direct societatea Supercom, cel mai simplu fiind prin contul acesteia din Trezorerie. Dar CJ Hunedoara, probabil în urma unor înțelegeri de culise, cine știe?!, nu face pasul legal ci face ceva mai mult, deși nu era necesar: cere în instanță, la Judecătoria Deva, ordonanță de plată pentru mai bine de 5 milioane de lei!
Bănuim și aici o înțelegere pe sub masă: adică Supercom ar trebui să preia și restul deșeurilor istorice din județ, pentru a nu tulbura apele în continuare, iar CJ Hunedoara va încerca să-i dea un fel de monopol județean în colectarea deșeurilor, o nouă situație de win-win!
Doar că e greu când sunt și procese pe masă. Așa cum bine au intuit, invocarea deșeurilor ”istorice” a făcut Judecătoria Hunedoara să refuze declararea ordonanței de plată – ordonanță care nu era, repetăm, necesară, căci în instanță CJ Hunedoara arată clar că Supercom a acceptat cele două facturi, care au devenit executorii – așa că UATJ Hunedoara deschide un nou proces la Tribunalul Hunedoara prin care cere să fie activată ordonanța de plată, motivând că, potrivit contractului chiria datorată este de 27.04 lei per tonă, indiferent de proveniența deșurilor.
Prejudiciul despre care nu se vorbește
Doar că, odată ajunși în instanță, se observă și alte prejudicii pentru banul public, prejudicii ce nu pot fi contestate și pe care organele de cercetare ar trebui să intervină și să le impute funcționarilor ori demnitarilor vinovați din CJ Hunedoara.
Mai exact, în al doilea proces, cel de la Tribunalul Hunedoara, deși CJ Hunedoara arată că are de primit suma de „5.799.111,44 lei reprezentând contravaloare chirie neîncasată și penalități de întârziere și la plata sumei de 3.261.682,5 lei reprezentând valoarea neîncasată a fondului de închidere și post închidere”. Suma combină atât chiria pentru utilizarea CMID cât și un fond post închidere a proiectului cu finanțare europeană, cerut de finanțator și prevăzut în contract.
Vom analiza această prima solicitare, a chiriei, care este în ” sumă de 2.537.428,84 lei reprezentând contravaloarea chiriei neîncasate de 1.220.536,55 lei și penalități de întârziere de 1.316.891,99 lei, potrivit facturii nr. 401 raportată la Contractul de servicii nr. 5323/24.04.2017” arată CJ Hunedoara în instanță.
Doar că, în mod corect, Supercom se apără și spune că prima factură pentru chirie a primit-o la finele lui 2019, chiar dacă era pentru 2017 și atunci nu este normal să plătească penalități pentru chiria pe acești trei ani, 2017, 2018 și 2019, căci, practic, penalitățile se plătesc la factură, nu la interval!
Asta înseamnă că, cu toate că este posibil ca instanța să aprobe ordonanța de plată și să oblige Supercom la plata chiriei pe anii 2017, 2018 și 2019, este mai puțin posibil ca CJ Hunedoara să poată percepe și penalități pentru această perioadă, pentru că nu fusese emisă o factură la care să se rețină penalități de întârzierea.
Ori, aici vorbim de altă sumă frumușică pe care, de astă dată, bugetul public ar trebui să o recupereze de la funcționarii publici din CJ Hunedoara care trebuiau să emită facturile și n-au făcut-o. Funcționari care s-ar mai putea alege și cu dosar penal sau, cel puțin, o acțiune în instanță pe civil pentru recuperarea prejudiciului.
Practic, dacă instanța ar obliga Supercom la plata acestor sume, măcar parțial, CJ Hunedoara ar scăpa de observațiile Curții de Conturi și, cel mai probabil și de deșeurile ”istorice” din Deva. Asta deși, am arătat, prin contract operatorul CMID este obligat să le preia, cel puțin ca măsură de protecție și conservare a mediului!
De aici rapiditatea cu care pe ordinea de zi a ședinței de marți, 30 iunie, a Consiliului Județean (CJ) Hunedoara se afla, la punctul 10, un proiect de hotărâre care urma să faciliteze aducerea colectării deșeurilor din județ în monopolul Supercom. „Proiect de hotărâre privind aprobarea demarării procedurilor de reziliere a Contractelor de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare în Zonele de colectare 1 Brad, 2 Hațeg, și 3 Centru Județul Hunedoara aferente proiectului <<Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în Județul Hunedoara>> și acordarea unui mandat în acest sens”, este titlul proiectului de hotărâre menționat, în care este prevăzută, pentru fiecare din cele trei zone, demararea procedurilor de reziliere a contractelor încheiate între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Sistemul Integrat de Gestionare a Deșeurilor Județul Hunedoara” în calitate de delegatar și Asocierea formată din SC Brai Cata SRL – SC Ted Trans SRL „prin emiterea notificării de încălcare care să conțină propunerile rezonabile de remediere”. Se mai prevede ca la expirarea termenului de 90 de zile acordat prin notificarea de încălcare ADI să înainteze CJ Hunedoara „un raport privind modalitatea de remediere a obligațiilor contractuale încălcate urmând ca acesta să fie supus spre analiza și dezbaterea consiliului județean care va hotărî continuarea sau rezilierea, după caz, a contractului”. Reprezentantul CJ Hunedoara în Asociația de Dezvoltare lntercomunitară „Sistemul lntegrat de Gestionare a Deșeurilor Județul Hunedoara” este mandatat susțină decizia CJ în cadrul asociației intercomunitare. Hotărârea ce trebuia să fie adoptată de CJ Hunedoara avea rolul de a elimina firma Brai Cata SRL București, care deține colectarea deșeurilor în cele trei zone, pentru ca întreaga activitate de salubrizare în județul Hunedoara să fie atribuită firmei Supercom SA București, controlată de fostul senator PSD Ilie Ciuclea.
Desigur că, văzând graba unui alt cadou pentru Supercom dar și toată situația prezentată nu poți să nu te întrebi de ce CJ Hunedoara nu se grăbește să aplice prevederile contractului în situația în care Supercom nu a preluat în 2019 nici un gram din deșeurile ”istorice” iar, potrivit articolului 5(1)j din contract, în această situație poate fi reziliat contractul pentru că ”Prestatorul nu-și respectă obligațiile”.
Ori, în loc de reziliere, la CJ Hunedoara s-a decis monopol pentru Supercom! Oare, pe dumneavoastră unde vă duce gândul?!