Un nou mod de etichetare a alimentelor aplicat în mai multe state europene ar putea fi introdus și în România. Parlamentarii dezbat un proiect de lege privitor la acest lucru, respectiv în ce măsură ar putea fi implementate în România. Scopul etichetelor colorate este să-i ajute pe oameni să mănânce mai sănătos, dar și să îi determine pe producători să fie mai atenți la calitatea produselor și a ingredientelor.
Cum vor fi etichetate produsele alimentare
Șase nuanțe s-ar putea regăsi pe etichetele produselor alimentare: de la verde la roșu, în funcție de cât de sănătoase sunt. Conținutul de zaharuri, grăsimi, sare, fibre alimentare și proteine va determina culoarea de pe ambalaj, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbatere. Cele mai dietetice alimente sunt marcate cu A, pe fond verde închis, iar cele cu mai multe grăsimi saturate, zaharuri și sare, sunt marcate cu E pe fond roșu. Pe fiecare produs, consumatorul va putea observa o litera aferentă care este evidențiată și care are o anumită semnificație. Astfel, produsele marcate cu culoarea verde (A, B) sunt produse importante în alimentație, care ar trebui consumate mai des. Aceste produse au cea mai bună valoarea nutrițională. Produsele marcate cu galben (C) ar trebui consumate cu moderație, în timp ce produsele marcate cu portocaliu și roșu (D, E) trebuie consumate în cantitate mai mică, deoarece conțin o cantitate mai mare de grăsimi, zahăr și sare.
„Nu stim exact ce înseamnă 13 grame zaharuri libere, 10 grame la suta de grăsimi. E foarte greu pentru foarte mulți dintre noi să ne dam seama. Cele cu roșu nu sunt neapărat rele, nu stigmatizăm în niciun fel produse. Însă alimentele care poartă, să zic, eticheta cromatică roșu ar trebui să fie mai puține decât cele care poartă eticheta cromatică verde”, a precizat Adrian Wiener, inițiatorul proiectului.
Etichetele vor evidenţia valoarea nutritivă a produsului pentru 100 g sau 100 ml, putând există valori diferite chiar în cadrul aceleiași categorii de produse, din cauza rețetelor diferite. Sistemul este utilizat în Franța încă din 2017, fiind însă opțional momentan. Mulți retaileri cât și producători l-au aplicat deja în țări precum Franța, Belgia, Spania, Germania și Olanda.