Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), a anunțat că instituția a câștigat definitiv un proces cu Raiffeisen Bank, care avea ca obiect revizuirea dobânzilor unor contracte de credit.
Procesul la care face vorbire directorul general a fost soluționat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Raiffeisen Bank solicitând instanței anularea unui ordin emis de către președintele ANPC în 2017, prin care se constatau practici comerciale incorecte ale instituției bancare. În schimb, Curtea Supremă a dat dreptate ANPC și, implicit, clienților băncii.
Din ce explică Paul Anghel, ANPC acționase în consecință, după ce se constatase că, în perioada 2006-2008, banca nu își informase clienții despre viitoarele costuri ale produsului financiar – credite în RON, EUR și CHF (franc elvețian). Urmarea acestei practici considerate incorecte a fost aceea că oamenii au luat decizia de a contracta creditele respective, pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut nivelul la care dobânda avea să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza.
„Acest lucru se întâmpla în contextul în care operatorul financiar-bancar cunoștea nivelul dobânzii pe care urma să-l aplice. Raiffeisen Bank a setat în sistem mărirea automată a dobânzilor, atunci când creditele împlineau un an de la acordare, justificând această practică printr-o clauză introdusă în contract, prin care să-şi justifice majorarea unilaterală a dobânzii”, scrie directorul general al ANPC pe Facebook.
Paul Anghel arată că instanța a făcut astfel dreptate și că această „victorie importantă a autorității” este nu doar o răsplată pentru munca comisarilor ANPC, ci și „o luptă importantă pentru consumatorul român” câștigată.
„Mii de consumatori au șansa la un tratament corect! Milioane de euro se vor întoarce în bugetul familiilor acestora! Mulțumesc echipei și vouă tuturor pentru încredere! Suntem aici să nu dezamăgim!
În acest moment, după pronunțarea sentinței definitive și rămânerea în vigoare a Ordinului Președintelui ANPC, Raiffeisen Bank trebuie să modifice contractele afectate, emise în perioada menționată, și să le aducă la nivelul momentului anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, cu condițiile contractuale de la momentul semnării acestora.
Ordinul preşedintelui ANPC a fost emis ca urmare a unui control realizat în 2017, cauzat de reclamații sosite din partea Grupului clienţilor cu credite în CHF, moment în care s-a constatat existența acestor practici comerciale incorecte din partea băncii”, mai explică Paul Anghel.