6.6 C
București
joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 28

Val de critici după ce șefa CSM a opinat că magistrații au un nivel mediu de trai și că o pensie de 11.000 de lei ar fi mică

Declarațiile președintei Consiliului Suprior al Magistraturii și explicațiile acesteia vizavi de reacțiile la măsurile propuse de premierul Ilie Bolojan în sistemul judiciar par a fi cel puțin neinspirate și departe de a se ajunge la efectul scontat.

Pentru că, în loc să stârnească o anumită simpatie și o înțelegere a situației magistraților, care poate ar explica necesitatea unor anumite venituri salariale sau de pensie, dau loc la interpretări și critici.

Șefa CSM, Elna Costache, a tot ieșit zilele trecute cu explicații vizavi de nemulțumirile din sistem la modificările dorite de Ilie Bolojan, legate de vârsta de pensionare a magistraților și a cuantumului pensiei acestora.

Iar cele mai recente declarații ale acesteia, date la Digi24, au stârnit un val de reacții negative. Aceasta în condițiile în care s-ar putea înțelege că Elena Costache consideră că magistrații sunt o categorie superioară, că nu comparăm „mere cu pere”. Iar cu subiect și predicat, aceasta a subliniat că magistrații au un nivel mediu de trai, dar și că o pensie de 11.000 de lei ar fi una micuță.

Mai precis, vizavi de faptul că se propune o pensie pornind de la 70% din ultimul salariu net, Elena Costache a arătat că i se pare „puțin”.

Haideți să vedem cât e un salariu mediu. La nivel de Curte de Apel, NET lunar: 20.000 de lei, are o virgulă… 346; Tribunal: 17.948; Judecătorie: 16.157. Să aplicăm 70% din aceste sume. Ar fi 11.309 lei pensie.

În ce condiții? Ca să ieși la pensie cu această pensie, ce înseamnă? La ce vârstă? 65 de ani. (…) Să nu picăm în acest păcat al comparațiilor care nu-și au rostul. Din toate punctele de vedere suntem unici, nu am de ce să mă feresc de acest cuvânt.

(…) Nu este ușor să ajungi magistrat. Nu cred că are parte de munca pe care o desfășurăm și, credeți-mă, o spun cu tot respectul față de orice om care muncește. (…) „Argumentele legate de justiție socială, de comparațiile cu alte segmente ale sectorului public, exact cum v-am spus, nu stau în picioare. Nu putem să comparăm mere cu pere.

Dorim să fim aduși noi magistrații pe aceeași linie din punctul de vedere al cuantumului pensiei și din punctul de vedere al vârstei de pensionare cu alte categorii sociale? Păi cum? Dacă regimul nostru de incompatibilități și interdicții, răspunderea, volumul de muncă, complexitatea, condițiile de desfășurare ale activității sunt cele despre care am făcut vorbire. Celelalte categorii sociale se confruntă cu probleme identice? (…)

Sistemul de justiție din România poate fi pus pe picior de egalitate cu orice alt segment din sectorul public, fără să nominalizăm? Repet, poate fi pus pe picior de egalitate sistem? Suntem una din cele trei putere ale statului. (…) Dar nu suntem oameni? Noi cum trăim? Noi trăim în afara emisferei? Noi nu trăim? Nu mâncăm? Nu bem? Nivelul nostru de trai este un nivel normal, este un nivel mediu zic eu. (…)

Dumneavoastră, de exemplu, v-ar conveni ca într-un litigiu personal să fiți judecat de un judecător care să nu fie obiectiv, care să aibă grija zilei de mâine, care să se gândească la ce probleme are acasă, financiare sau de orice natură, care să nu știe exact ce lege să aplice. V-ar conveni așa ceva? (…) Bineînțeles că ține de bani și nu o spun eu, o spun legile, o spune statutul nostru, o spun organismele internaționale, o spune Curtea de Justiție a Uniunii Europene, o spune Curtea Constituțională a României în toate deciziile. Îți creează independență financiară. Elimină posibilitatea oricărei tentative de corupere a magistraților”, și-a explicat percepția proprie șefa CSM, care a atras atenția că politicienii sunt cei care au afectat imaginea sistemului judiciar, prin campanii de denigrare.

Dincolo de cele de mai sus, Elena Costache a fost fermă: e bun dialogul între puterile statului, însă propunerile avansate de Bolojan nu vor fi acceptate: „Pe acest pachet, nu”, a fost categorică Elena Costache.

Călin Georgescu, acuzat de complicitate la tentativă la acţiuni împotriva ordinii constituţionale și comunicarea de informații false

Sursa: Facebook

Se adună acuzațiile aduse lui Călin Georgescu, fostul candidat pro-rus la alegerile prezidențiale.

Astăzi, procurorii din cadrul Secției de urmărire penală a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au anunțat că într-unul din dosarele în care acesta este cercetat a fost schimbată încadrarea juridică.

În februarie, erau aduse la cunoștința publicului o serie de informații vizavi de o anchetă care îl viza pe Călin Georgescu, cercetat la acel moment pentru instigare la acțiuni împotriva ordinii constituționale, în formă tentată, comunicarea de informații false, fals declarații în formă continuată(privind sursele de finanțare a campaniei electorale și declarațile de avere), iniţierea sau constituirea unei organizaţii cu caracter fascist, rasist ori xenofob, aderarea sau sprijinirea, sub orice formă, a unui astfel de grup, promovarea, în public, a cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, precum şi fapta de a promova, în public, idei, concepţii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, dar și iniţierea sau constituirea unei organizaţii cu caracter antisemit, aderarea sau sprijinirea, sub orice formă, a unei astfel de organizaţii.

Între timp, anunță procurorii, ancheta a dus într-un alt punct, astfel încât s-a „dispus în cursul zilei de astăzi schimbarea încadrării juridice a faptelor pentru unul dintre inculpați din infracțiunile de comunicarea de informații false și instigare la tentativă la comiterea de acţiuni împotriva ordinii constituţionale în infracțiunile de complicitate la tentativă la comiterea unor acţiuni împotriva ordinii constituţionale și comunicarea de informații false, în formă continuată (două acte materiale)”.

Această informare oficială vine după ce vineri au fost audiați 18 inculpați – apropiați ai lui Horațiu Potra, pentru tentativă la infracțiunea de acțiuni contra ordinii constituționale, nerespectarea regimului armelor și munițiilor, orice operațiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept și instigare publică. Dintre aceștia, trei sunt arestați preventiv, 11 sunt în arest la domiciliu și alți 4 – sub controlului judiciar.

Cristian Popescu Piedone – Reflex de viață: mereu printre oameni, cu sau fără funcție

Cristian Popescu Piedone

„Reflex de viață, de 35 de ani, prin târgurile Bucureștilor – mereu printre oameni și lângă oameni.” Asta spune Cristian Popescu Piedone, și nu e doar o frază frumos ambalată. E realitatea pe care o trăiește și o arată, duminică de duminică, indiferent de vremuri sau funcții.

Astăzi, într-o postare pe Facebook, Piedone a anunțat că iar a fost prin târgurile Capitalei. A devenit deja o rutină – una care spune totul despre felul în care înțelege el administrația: nu de la birou, ci de pe teren, între oameni.

Piedone, omul care nu stă deoparte

Într-o perioadă în care unii ar prefera să-l vadă retras, Piedone rămâne prezent. Nu pentru imagine. Ci pentru că nu știe altfel. Pentru el, apropierea de cetățeni nu e o strategie de campanie, ci un mod de viață. Merge în piețe, vorbește cu vânzătorii, ascultă oamenii care-i cer ajutorul, le răspunde. Uneori doar cu o vorbă bună, alteori cu fapte concrete. Dar e acolo.

Realizări care vorbesc

Cristian Popescu Piedone a arătat de-a lungul timpului că știe să intervină exact unde doare:

  • A închis magazine care vindeau produse expirate sau în condiții mizere.
  • A cerut explicații acolo unde standardele de igienă sau de siguranță nu erau respectate – în mall-uri, restaurante, piețe.
  • A transmis, constant, mesaje directe către public: fără filtru, fără limbaj administrativ. Pe limba oamenilor.

Chiar și fără o funcție oficială în acest moment, impactul său e vizibil. Clipurile lui de pe Facebook și TikTok ajung la sute de mii sau chiar milioane de oameni. În comentarii, vocea cetățenilor e clară: „Piedone e singurul care nu ne ignoră.”

Nu îl poți ține departe

Unii au încercat să-l scoată din spațiul public. Să-l oprească din a fi prezent. Să-l reducă la tăcere. Dar n-au reușit. Pentru că Piedone nu e omul unei funcții, ci omul unei comunități. Nu are nevoie de o semnătură ca să meargă în piață. Nu are nevoie de o legitimație ca să vorbească cu oamenii.

Cât timp va putea merge, vorbi și asculta, Piedone va fi acolo. Pentru că reflexul lui de viață nu poate fi suspendat. Nu e dependent de titulaturi. E susținut de oameni. Iar asta nu poate fi anulat de nicio decizie administrativă.

Respect, oameni de bine!

E un mesaj pe care îl repetă des – și o face cu sens. Piedone nu cere respect. Îl oferă. Prin prezență. Prin implicare. Prin normalitatea cu care tratează fiecare om care-l oprește pe stradă. Iar asta îl face greu de înlocuit și imposibil de ignorat.

Într-o societate în care prea mulți lideri se ascund în spatele ușilor închise, Cristian Popescu Piedone rămâne acolo unde contează: în stradă, în piețe, printre oameni. Cu sau fără funcție. Cu sau fără voie.

1 august: vin măsurile de austeritate

Sursa: pixabay.com

1 august nu mai este doar prima zi a ultimei luni de vară, ci și prima zi în care măsurile de austeritate intră în vigoare.

Acestea au fost anunțate de ceva timp, iar mai apoi adoptate prin angajarea răspunderii de către Guvernul Bolojan.

Pe scurt, de astăzi va crește TVA-ul, vor crește accizele la tutun, alcool și combustibil, iar asta poate însemna și o serie de scumpiri în „lanț”. În urmă cu aproape o lună, premierul Ilie Bolojan a explicat faptul că TVA-ul va crește la 11% și 21%, urmând a fi majorate și accizele la alcool, combustibil și tutun cu 10%.

Principalele măsuri anunțate de premierul Ilie Bolojan și care se vor aplica de la 1 august țin de creșterea TVA, la 11% fiind medicamentele, alimentele, serviciile publică de apă și canalizare, apă, cărțile, lemnele de foc și industria termică, creșterea accizelor cu 10% la alcool, combustibil, tutun, impozitarea cu 10% a pensiilor de peste 3.000 de lei.

De asemenea, se vor elimina unele excepții de la plata CASS, astfel ca de la puțin peste șase milioane, numărul de contributori să ajungă la opt milioane de contributori.

A „scăpat” o informație „pe surse”: Ciolacu vrea președinte la CJ Buzău

Sursa: Facebook

Fost premier și fost lider al PSD până în momentul în care social democrații au suferit înfrângeri rușinoase la alegerile prezidențiale, Marcel Ciolacu se întoarce.

Nu chiar la vechile funcții, ci ar viza un alt post de conducere, mai mititel.

Zilele acestea, „scăpat” o informație „pe surse” referitoare la reîntoarcerea lui Marcel Ciolacu un pic în lumina reflectoarelor. Acesta ar lua în calcul să candideze la șefia Consiliului Județean Buzău.

Ciolacu provine din acest județ, însă aici, în municipiul reședință, este primar Constantin Toma, unul dintre puținii social democrați care și-au asumat să critice pe față deciziile celor de la centru.

De altfel, tot pe surse a apărut informația potrivit căreia nici Sorin Grindeanu nu ar fi tocmai încântat de idee. Deși Grindeanu este lider interimar al PSD cu binecuvântarea lui Ciolacu, cei doi fiind extrem de apropiați în trecut, în tandemul premier-ministru al Transporturilor.

Una peste alta, este cert că, după plecarea lui Lucian Romașcanu, cel care deținea funcția de președinte al CJ Buzău, aici trebuie organizate alegeri. Romașcanu a prins un post la Curtea de Conturi Europeană, așa că, în această toamnă, buzoinenii ar trebui să meargă la urne pentru a-și desemna viitorul șef al CJ.

Iar informația potrivit căreia șefia CJ Buzău ar fi vizată la modul serios de Ciolacu a fost confirmată oficial de liderul PSD Buzău, pentru Agerpres.

Sunt discuții ca Marcel Ciolacu să candideze la Consiliul Județean. Ar fi o mare onoare pentru noi, organizația, ca fostul premier Marcel Ciolacu să poată candida din partea PSD la CJ Buzău”, a declarat pentru sursa citată președintele PSD Buzău, Romeo Lungu.

Pe de altă parte, G4Media titrează că, oarecum, și Ciolacu a confirmat informația: „Este posibil. Nu exclud”, a spus acesta.

Spații de închiriat pentru restaurante, la Biblioteca Națională și la Muzeul Național al Satului

În ședința de Guvern de astăzi se va discuta – și cel mai probabil se va aproba – despre posibilitatea închirierii unor spații care aparțin Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti” și Bibliotecii Naționale.

Intenția ar fi ca spațiile cu pricina să găzduiască restaurante, chiria urmând a fi făcută pe „jumate” între instituții și bugetul de stat.

Printre zecile de proiecte de hotărâri de guvern anunțate a fi introduse pe ordinea de zi a ședinței de Guvern se află și două care vizează aducerea de venituri la bugetul de stat.

Este vorba despre închirierea unor imobile care aparțin, pe de o parte, Muzeului Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, iar pe de alta -Bibliotecii Naţionale a României.

În ceea ce privește situația muzeului, în proiect se arată că instituția poate organiza „procedura de licitaţie publică pentru închirierea imobilului bunului imobil identificat cu denumirea „Han Vălenii de munte”, în scopul prestării de servicii de alimentaţie publică cu specific tradițional”.

Clădirea nu a fost închiriată prin licitație niciodată, explicația fiind că proiectul de hotărâre a Guvernului are ca scop modificarea art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 425/2024 în sensul ca o cotă-parte de 50% din chiria încasată rămâne la dispoziția Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti”, iar restul de 50% din chirie se va vira la bugetul de stat”.

Spaţiul, în total 348,5 mp, va fi închiriat cu cel puțin 12,32 euro/mp/lună (circa 4.293,52 euro/lună). Potrivit prezentării oficiale, „Hanul Vălenii de munte” sau „La Barieră” și „La Frâncu” (după numele foștilor proprietari) a fost construit la începutul secolului al XIX-lea și transferat în Muzeul Satului în anul 1990.

Hanul este adaptat cerințelor de muzeu așteptând vizitatorii de pretutindeni cu mâncăruri alese din bucătătria tradițională românească”, arată muzeul.

Pe de altă parte, Biblioteca Naţională a României a solicitat valorificarea prin închiriere a unor spaţii situate în incintă, „în scopul prestării de servicii de alimentaţie publică pentru personalul bibliotecii, utilizatorii/ vizitatorii acesteia, precum și pentru public”.

În total, este vorba despre o suprafaţă utilă cumulată de 811,23 mp, din care 401,47 mp reprezintă restaurantul şi 409,76 mp reprezintă terasă. Închirierea va opera pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire cu un an, prin act adiţional, la un preț minim de 45.700 lei pe lună.

Spațiile sunt și amenajate ca atare: bufet/ bar (112,61 mp), spațiu băuturi (12,24 mp), bucătărie/ cameră hotă (32,95 mp), sală de mese (50,99 mp), oficiu (36,72 mp), spațiu veselă (8,70 mp), spațiu pentru gunoi (2,77 mp), spațiu depozitare (7,06 mp), hol (24,26 mp), grup sanitar bărbați (8,93 mp), grup sanitar femei (8,98 mp), sală de mese (95,26 mp), rampă (10,63 mp) și terasă (399,13 mp).

Biblioteca Națională are o suprafață construită de 122.000 metri pătrați și dispune de 350 locuri de parcare. Clădirea a început să fie construită în 1986 și, după ce după 1989 a fost mult timp abandonată, ulterior aici au fost făcute investiții în reabilitare, iar în 2002 a fost transferată în administrarea Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS).

La acel moment, se dorea a fi transformată în sediu al Guvernului, proiect care însă a fost abandonat ulterior.

Contre între CSM și președintele țării. Nicușor Dan: „Ce este cu această debandadă?”

Lucrurile sunt departe de a se liniști pe parte de sistem juridic, dat fiind că „garantul independenței” magistraților, Consiliul Superior al Magistraturii, se simte extrem de atacat atât de președintele, cât și de premierul țării.

Așa că reacționează. Des, cu multe comunicate, vizavi de toate criticile care au apărut în spațiul public vizavi de beneficiile de care beneficiază magistrații.

Cea mai recentă temă care pare o luptă fără final între președinte/ premier pe de o parte și Consiliul Superior al Magistraturii pe de alta o reprezintă pensionarea judecătorilor și procurorilor.

Am trecut peste salarii, chirii ieftine veșnic și alte beneficii, dar pare că punctul culminant este atins de cea mai recentă idee lansată de premierul Ilie Bolojan – creșterea vârstei de pensionare a magistraților și ca valoarea pensiei să fie de maxim 70% din ultimul salariu net.

Tema pensiilor din din stemul judiciar nu e nouă, iar în urmă cu ceva timp înainte CSM chiar l-a acuzat pe Nicușor Dan că blochează pensionările, deoarece nu semnează decretele înaintate. Însă Nicușor Dan a explicat că nu semnează „ca primarul”, ci că studiază atent fiecare dosar.

Iar ieri, într-o conferință de presă, șeful statului a explicat că a observat o serie de lucruri care i-au ridicat semne de întrebare. Nicușor Dan a detaliat că au fost „mai multe cereri de pensionare de analizat, 76 mai precis”, ulterior numărul acestora scăzând la 74, după ce două cereri au fost retrase.

Şi lucrul important pe care vreau să-l transmit este că analiza e finalizată pe aceste 74 de dosare care au rămas. Ele vor fi publicate vineri după-amiază în Monitorul Oficial.

Din analiza acestor 74 de cereri de pensionare ne rezultă o întrebare către CSM: ce este cu această debandadă? Pentru că 70% din cererile de pensionare nu indică o dată precisă de pensionare. (…)

Şi, când se indică, uneori e foarte, foarte aproape: „vreau să mă pensionez peste două săptămâni”, sau „vă rog să mă programați în ședința de peste trei zile a CSM, ca să prind ședința”, ceea ce nu e normal. (…)

Care e consecința? Consecința este că nimeni nu prevede când va fi momentul acesta al pensionării – și colegii mei sunt asaltați de telefoane: „hai, când semnează Președintele, că noi nu știm cum să ne constituim completul”- , dacă oamenii rămân sau pleacă, nu e normal așa ceva, și Președintele nu este un notar, asta a spus Constituția, adică Președintele să ia o hârtie, să vadă că e semnătura doamnei Costache de la CSM și să semneze și el, să contrasemneze, nu ăsta este rolul Președintelui.

Constituția i-a dat rolul de a da decretul de eliberare din funcție prin pensionare tocmai pentru a veghea la corectitudinea acestui proces. Deci, cum vreau să lucrăm din momentul ăsta? Vreau ca – în acord evident cu reglementarea CSM (…) – vreau ca un magistrat care dorește să se pensioneze să anunțe cu cel puțin 90 de zile înainte, în aceste 90 de zile și CSM, și Președintele să poată să facă toate verificările necesare, și, în acele 90 de zile, magistratul să fie scos din completuri, să poată să-și redacteze, și, în momentul în care își termină mandatul, să nu mai aibă nicio obligație.

În felul ăsta există – și ăsta este rolul nostru, al politicienilor, să dăm predictibilitate, și o să revin la subiectul ăsta, pe măsurile administrative din justiție, dar și in interiorul structurilor din justiție să existe această predictibilitate.

Studiind aceste dosare, am observat, nu cunoșteam, o prevedere care este în Legea 303 privind statutul magistraților, o prevedere care, în opinia mea, este incorectă, și voi solicita Guvernului ca modificarea acesteia să fie inclusă în pachetul 2 de măsuri, care vorbește de pensionarea magistraților, anume reîncadrarea magistraților deja pensionați.

Ce spune articolul ăsta de lege? Spune că un magistrat care s-a pensionat, în interval de trei ani de la momentul pensionării, se poate reangaja în sistemul de justiție – în fine, e un algoritm, la ce instanțe mai aglomerate – dar, în momentul în care face asta, primește și indemnizația de judecător, și 15% din pensia lui, şi asta nu e corect. (…)

Deci voi solicita ca această posibilitate să fie scoasă din legea privind statutul magistraților, și propunerea mea – evident că putem să discutăm pe marginea ei – propunerea mea este ca să dăm un termen nu de trei ani, ci de cinci ani, tocmai pentru că mai ales în acești ultimi cinci ani a fost toată această discuție, niciodată foarte clară, despre ce se va întâmpla cu pensiile magistraților, cinci ani în care judecătorul pensionat, fără condiții, să poată să revină doar cu indemnizația lui la aceeași instanță de unde a plecat.

Și, în fine, ultimul lucru, Prim-ministrul a anunțat componenta de pensia ale magistraților în cuprinsul acestui al doilea pachet, și ați văzut și dumneavoastră principalele măsuri de acolo. Vreau să avem o discuție cu toții factorii interesați, mă interesează subiectul acesta, exact din perspectiva a ce v-am spus mai devreme, că calitatea actului de justiție dintr-o țară e foarte important, deci în zilele imediat următoare vor avea loc discuții cu toții reprezentanții magistraților, ministrul justiției, Prim-ministrul, toată lumea, astfel încât o dată pentru totdeauna să închidem acest subiect și să existe predictibilitate în meseria asta de magistrat”, a subliniat șeful statului.

Oprea, fost vicepremier, premier și ministru: „Pensiile militare sunt pensii ocupaționale din vremea lui Cuza”

Gabriel Oprea, fost vicepremier, premier și ministru, acum doar general în retragere, intervine pe tema pensiilor militare, despre care spune că nu ar trebui asimilate pensiilor speciale.

Oprea a condus inclusiv Ministerul Apărării în vremurile sale bune, dar și un partid real. Acum conduce doar Uniunea Militarilor și Polițiștilor „Mihai Viteazul” și ceva ce se numește Partidul pentru Patrie, Militari și Polițiști. Iar din această postură, a transmis un comunicat.

Pe pagina Uniunii Militarilor și Polițiștilor „Mihai Viteazul”, Gabriel Oprea, ca președinte, arată că pensiile militare sunt un drept câștigat „din vremea lui Cuza”, ca pensii ocupaționale și nu sunt nicidecum speciale.

Și, cum Oprea a fost inclusiv parlamentar, ține să reamintească faptul că s-a ocupat de legi. Legi bune, respectiv „legea pe care acesta a inițiat-o în anul 2015 și care a fost aplicată aproape 2 ani”.

În anul 2015, din poziția de vicepremier pe probleme de apărare și ministru de Interne, apoi de premier, împreună cu mai toate sindicatele și asociațiile militarilor și polițiștilor, am creat legea 223, pe care am trecut-o prin Senat, în calitate de senator și de prim-ministru în funcție, fără niciun vot împotrivă.

Legea a funcționat de la 1 ianuarie 2016 până la 15 septembrie 2017. Legea 223, în varianta ei inițială a fost măcelărită mai întâi de guvernul Cioloș, dar și de celelalte guverne. Tot ceea ce cer astăzi asociațiile militarilor și polițiștilor se regăsește în această lege, trebuie eliminate 3 OUG-uri.

Actul normativ a fost modificat prin OUG nr. 57/2015, OUG nr. 59/2017 si OUG nr. 114/2018. În momentul în care se revine la legea 223, se vor rezolva toate aceste probleme,” este declarația care i se atribuie lui Gabriel Oprea.

Aceeași sursă precizează că Uniunea lui Oprea „susține în continuare revenirea la forma inițială a Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat.

Pensiile militare nu sunt privilegii. România are datoria de a-și trata militarii, polițiștii cu respect și recunoștință. Țara merge înainte dacă instituțiile care formează sistemul de securitate națională sunt respectate, mai ales în vremuri ca acestea”.

Primarul Toma din Buzău: „În situația în care va ieși Sorin Grindeanu președinte, nu mă mai văd în PSD”

Sursa: Facebook

Constantin Toma, primarul PSD al municipiului Buzău, ar putea renunța la partidul care i-a oferit câteva mandate de edil… sau ar putea fi convins să renunțe.

Ipoteza a fost avansată chiar de acesta, în contextul în care în ultima perioada Toma a fost extrem de critic la adresa PSD și a conducerii formațiunii.

Ales prima oară primar al Buzăului în iunie 2016, Constantin Toma nu s-a ferit să critice direct și „pe față” partidul. Inclusiv pe fostul lider al PSD, Marcel Ciolacu, cel la invitația căruia intrase în partid în 2015.

Și, pentru că atitudinea critică a lui Toma a continuat și în ceea ce îl privește pe actualul lider interimar al PSD, Sorin Grindeanu, social democratul a admis că ar fi posibil să părăsească formațiunea.

Iar aceasta înseamnă automat și să nu mai candideze pe listele PSD la următorul tur de alegeri locale, a explicat edilul Buzăului, pentru Agerpres.

Mă văd în PSD dacă nu mă dau afară. Problema este că, în situația în care va ieși la congresul din toamnă, sper să se țină, domnul Sorin Grindeanu președinte, nu mă mai văd în PSD.

Este vorba de ce a făcut și ce face actuala conducere, care este și vechea conducere. Patru rânduri de alegeri pierdute, suntem la 13% în sondaje, cel mai prost rezultat din istorie, în continuare chiar dacă este să mai propună ceva care ar putea să ajute la ieșirea țării din această zonă periculoasă, nu mai sunt credibili, nici în rândul pesediștilor, nici în rândul oamenilor care votau PSD.

Nu renunț, nu plec eu. Vorbim de ce se va întâmpla înainte de 2028, voi rămâne primar, dacă mă dau afară, rămân primar pe lege, dacă aș pleca eu aș pierde mandatul, ori nu este cazul pentru că acest mandat mi l-au dat buzoienii pe rezultatul muncii și al echipei pe care am format-o în jurul meu, inclusiv cu membri ai PSD.

Dacă mă dau afară ei, voi ieși și mâine din partid că nu ține de voința mea. Eu zic că aș putea merge în continuare ca independent, nu cred că este o problemă nici pentru mine, nici pentru buzoieni. (…)

Lumea este nemulțumită în PSD, nemulțumiri legate de rezultatele proaste, inclusiv de această gaură de 30 miliarde de euro în care actuala conducere a PSD a decis să ne împrumutăm, uitați în ce situație suntem acum că trebuie să ne salvăm țara, să nu ajungem într-o situație proastă economic”, a explicat Constantin Toma pentru sursa citată.

Ca o paranteză, primarul PSD Toma s-a numărat printre persoanele invitate oficial pe 26 mai 2025 la Palatul Cotroceni, la Ceremonia Militară și Recepția organizate cu prilejul învestirii în funcție a președintelui țării, Nicușor Dan.

Nu doar că a fost invitat, ci chiar a postat pe Facebook câteva fotografii, punctând în postare că a constatat „că onestitatea și bunul simț sunt calitățile oamenilor inteligenți, iar peste 6 milioane de români au ales un om foarte inteligent să-i conducă în următorii 5 ani”.

Sunt convins că domnul președinte Nicușor Dan, împreună cu un Guvern responsabil, vor putea scoate țara din criză! Este nevoie de multe reforme, care din păcate nu s-au făcut în ultimii 35 de ani și pentru asta este nevoie inclusiv de PSD să intre la guvernare pentru a le realiza”, scria social democratul care conduce Buzăul.

Alertă în SUA și Japonia după ce un cutremur de 8,8 grade a lovit Rusia și a generat valuri de tsunami

Cutremur devastator în Rusia, cu magnitudinea de 8,8 grade declanșând alerte de tsunami.

Din acest motiv, este panică nu doar în anumite părți ale Rusiei, ci și în Japonia și Statele Unite ale Americii.

Cutremurul cu magnitudinea de 8,8 s-a produs la aproximativ 126 km de Petropavlovsk-Kamchatsky, Rusia, la o adâncime de 18 kilometri, generând un tsunami de 3-4 metri în Kamchatka. Potrivit guvernatorul Kamchatka, Vladimir Solodov, „cutremurul a fost grav și cel mai puternic din ultimele decenii de seism”.

Ulterior, trei valuri de tsunami au lovit orașul portuar rus Severo-Kurilsk, ultimul dintre acestea avariind infrastructura portuară și smulgând mai multe nave ancorate în strâmtoare, iar valurile au inundat o parte a orașului.

Japonia a îndemnat, de asemenea, locuitorii din zonele afectate să evacueze imediat, iar avertismentele de evacuare se întind pe sute de kilometri de-a lungul unei largi zone a regiunilor sale de coastă. Totodată, și oficialii din Hawaii au ordonat „evacuarea imediată” a unei mari părți din insula Oahu, inclusiv a capitalei statului Honolulu.

De dimineață, printr-un mesaj pe platforma Truth Social, și Donald Trump a anunțat populația să se pună la adăpost:

Din cauza unui cutremur masiv produs în Oceanul Pacific, este în vigoare o alertă de tsunami pentru locuitorii din Hawaii. O atenționare de tsunami este în vigoare pentru Alaska și Coasta Pacificului a Statelor Unite. Japonia este în cale. Vă rugăm să vizitați tsunami.gov pentru cele mai recente informații. RĂMÂNEȚI PUTERNICI ȘI ÎN SIGURANȚĂ!”, arată liderul de la Casa Albă, în mesajul către populația SUA.

Afacerist din Vrancea, judecat după ce a împușcat mortal un bărbat la o partidă de vânătoare

Sursa: pixabay.com

Un afacerist din Vrancea a fost trimis în judecată pentru mai multe infracțiuni, inclusiv pentru uciderea unui bărbat, în timpul unei partide de vânătoare ilegale.

Faptele au avut loc la finele anului trecut, moment din care afaceristul a fost plasat sub control judiciar. Acum, acesta este acuzat de ucidere din culpă, nerespectarea regimułui armelor şi munițiilor, braconaj și instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată.

Final de anchetă a procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Vrancea, care au dispus trimiterea în judecată a patru persoane, pentru infracțiuni legate de organizarea și participarea la o partidă de vânătoare ilegală.

Cea mai gravă infracțiune este ucidere din culpă, pentru care va răspunde Victor Roman, afacerist vrâncean din domeniul lucrărilor de infrastructură, care totodată, spun procurorii, este și membru vânător al unei asociații de vânătoare de pe raza județului Vrancea.

Alături de afacerist, în judecată au fost trimise și alți trei inculpați, printre care și administratorul unei asociații de vânătoare, dar și un paznic de vânătoare, ambii pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată.

La data de 27.12.2024, în intervalul orar aproximativ 15:00 – 17:00, în timp ce se afla în fondul cinegetic nr. 27 „Mărăşti”, jud. Vrancea, neavând eliberate autorizații individuale de vânătoare (acestea fiind eliberate în fals ulterior evenimentului de către inculpatul C.V. şi semnate de către inculpata M.A.) şi cu nerespectarea condițiilor prevăzute în autorizația de vânătoare colectivă Tip A seria ACA nr. 561527/03.12.2024, respectiv practicarea vânătorii fără a fi însoțit de către numitul R.R. ori de către inculpatul C.V., a deţinut şi purtat, fără drept, două arme cu glonţ împreună cu muniția aferentă.

În aceste împrejurări privind practicarea vânătorii, în jurul orei 15:00, a executat un foc cu o armă de vânătoare în punctul „Aluna” asupra unui câine, iar în jurul orei 17:00 a executat un foc cu o altă armă de vânătoare asupra numitului D.M., pe care l-a confundat cu un porc mistreț, provocând decesul victimei.

De asemenea, la data de 27.12.2024, în jurul orei 17:00, în timp ce se afla în fondul cinegetic nr. 27 „Mărăşti”, jud. Vrancea, a deținut şi purtat, fără drept, în încărcătorul pistolului marca GLOCK 19, pe care îl avea asupra sa: şapte cartuşe cal. 9×19 marca Sellier&Bellot care au proiectilul (glonțul) parțial cămăşuit şi care se încadrează în categoria „A” a armelor şi munițiilor interzise, respectiv muniții pentru pistolete şi revolvere cu proiectile expansive, conform punctului 5 din Anexa Legii nr. 295/28.06.2004 rep. privind regimul armelor şi al munițiilor.

La data de 27.12.2024, în timp ce se afla în pădurea din extravilanul com. Răcoasa, județ Vrancea, după producerea incidentului în urma căruia victima D.M. a decedat prin împuşcare, la ora 17:13 a efectuat două apeluri telefonice către paznicul de vânătoare C.V. anterior apelului către 112 şi l-a instigat pe acesta să completeze în fals o autorizație de vânătoare individuală din care să rezulte în mod nereal că aceasta ar fi fost eliberată anterior incidentului şi că el (inculpatul R.V.) s-ar fi aflat în mod legal în cadrul unei partide de vânătoare şi că va trimite pe cineva să o ia de la C.V., iar în data de 28.12.2024, inculpatul R.V. a şi prezentat organelor de poliție autorizația individuală de vânătoare seria AI nr. 220378/15.12.2024 emisă în fals pentru a-şi justifica prezenţa în ziua anterioară în fondul de vânătoare.

La data de faptei, 27.12.2024, victima decedată a fost însoţită de către inculpatul F.V., cercetat în stare de libertate, recidivist postexecutoriu, care s-a deplasat împreună cu aceasta în pădurea situată în extravilanul com. Răcoasa, sat Verdea, județ Vrancea, unde au transportat şi tranşat un cerb despre care a declarat că a fost găsit împuşcat în pădure, după care F.V. a tăiat capul cerbului în scopul însuşirii ca trofeu şi l-a transportat prin pădure, abandonându-l la scurt timp după producerea incidentului, la o distanță de aproximativ 1 km faţă de locul în care a decedat victima D.M.”, detaliază procurorii.

Aceste acuzații vin după ce în cauză au fost efectuate cercetări ample, inclusiv un experiment judiciar și o serie de expertize, percheziții domiciliare și informatice. Totodată, procurorii au obținut mandate de supraveghere a inculpaților, fiind efectuate și teste cu aparatul poligraf. Acum, Judecătoria Panciu va analiza rechizitoriul, inclusiv o altă măsură luată de procurori.

Aceasta pentru că, la câteva luni de la demararea anchetei, procurorii au dispus instituirea măsurii asiguratorii a sechestrului asupra tuturor bunurilor mobile şi imobile, prezente şi viitoare aparţinând afaceristului, până la concurenţa sumei de 1.800.000 de euro. Aceasta este suma cu care familia victimei ucise s-au constituit părți civile în cauză.

De altfel, arată procurorii, „prin procesul-verbal din data de 04.04.2025 organele de poliţie din cadrul Serviciului de Investigații Criminale – I.P.J. Vrancea au dispus punerea în executare a sechestrului asigurător, instituindu-se în concret măsura sechestrului asigurător asupra a 78 de imobile cu diferite categorii de folosinţă: pădure, terenuri arabile, curţi construcții, apartamente, păşune, apă stătătoare, vie şi fâneaţă”.

Bolojan ia în calcul creșterea vârstei de pensionare a magistraților și ca valoarea pensiei să fie de maxim 70% din ultimul salariu net

Sursa: Administrația prezidențială

Premierul Ilie Bolojan a susținut astăzi o conferință de presă pentru a prezenta principalele măsuri pe care le are în minte vizavi de sistemul judiciar.

Mai precis, legat de vârsta de pensionare a magistraților și de cumulul pensiilor acestora.

Potrivit premierului, aceasta nu a fost însă o simplă discuție, ci există deja textele de lege, care urmează a fi publicate curând „cu toate detaliile, în așa fel încât să poată fi analizate”, mențiunea acestuia fiind că „au fost analizate deciziile Curții Constituționale în așa fel încât aceste propuneri să îndeplinească aceste decizii”.

Totodată, a punctat Bolojan, „vom purta discuții în zilele următoare cu toți cei interesați, în așa fel încât să explicăm, să discutăm, să vedem dacă sunt observații, dacă sunt propuneri de îmbunătățire, în așa fel încât săptămâna viitoare să putem avea acest pachet definitivat”.

Ilie Bolojan a precizat că este „o urgență legată de clarificarea modului în care se pensionează magistrații din România, pentru că rezolvarea acestei situații era prinsă într-unul din jaloanele care ne permit accesarea de fonduri europene și avem reţinute peste 800 de milioane de euro pentru trei cauze, dintre care peste 230 de milioane de euro reprezintă sumele care sunt reținute până la rezolvarea acestei soluții de către România”.

De aici au pornit explicațiile pe larg vizavi de pensionarea magistraților, inclusiv despre procesele intentate de aceștia privind drepturile salariale sau contestațiile de pensionare. Iar Bolojan a punctat că ține să mulțumească magistraților care „au preferat să rămână să lucreze”, „pentru că au optat să rămână în sistem și să lucreze după vârsta standard de pensionare”, deși este vorba doar despre „o mică parte”.

Rezolvarea acestei probleme are alte câteva elemente foarte importante, unul care ține de echitatea socială. De asemenea, rezolvarea acestei probleme, dar și a sistemului de salarizare din justiție ține de eficiența acestui sistem și ține de îmbunătățirea calității actului de justiție în România, pentru că se presupune și cred că este corect ca atunci când un om este la maturitatea vârstei profesionale, ceea ce cu siguranță înseamnă peste 45-50 de ani, după ce a acumulat o experiență importantă în profesie, să poată pune această experiență în serviciul public și cu siguranță când vom avea un corp de magistrați, care va rămâne în activitate până la vârsta standard de pensionare, dacă clarificăm cadrul legal, dacă îmbunătățim și calitatea legislației, cu siguranță vom avea o calitate a serviciului de justiție din România mult îmbunătățită.

Una din problemele majore este ieșirea la pensie prea repede. Din cazurile pe care le avem în ultimii ani, și am avut posibilitatea ca timp de trei luni de zile, la începutul acestui an, să semnez pensionări de magistrați, suntem în situația în care două treimi, de exemplu, dintre magistrații din România ies la pensie la 47, 48, 49 de ani, ceea ce este o vârstă foarte redusă, este o vârstă a maturității profesionale în orice domeniu și e doar o problemă de calitate, dar nu doar una de calitate, este și o problemă de sustenabilitate în anii următori, pentru că nu mai avem oameni care să înlocuiască oamenii experimentați din sistemele noastre publice care se pensionează prea repede.

(…) această propunere vine să crească vârsta de pensionare și să elimine această problemă care s-a acumulat în acești ani. O a doua problemă care este acumulată în acești ani este faptul că valoarea pensiei este la nivelul ultimului salariu. (…) suntem în situația în care, dacă facem un calcul al unei pensii medii în sistemul de justiție, constatăm că aceasta se ridică la aproximativ 24.000-25.000 de lei, deci aproximativ 5.000 de euro net.

Dacă faceți o comparație cu o pensie medie din România, care este undeva între 500 și 600 de euro, deci ne dăm seama că este o diferență foarte mare și nicăieri în sistemele europene nu există o astfel de prevedere în care pensiile să fie mai mari decât salariile sau pensia să fie exact cât ultimul salariu.

Avem deci legi de salarizare care sunt interpretabile, care sunt neclare și care de multe ori au fost forțate în interpretarea lor. Această situație care ține atât de calitatea legislației, dar și de interpretarea ei ne-a dus în situația în care în ultimii ani am avut peste 20.000 de acțiuni în instanțele din România, generate de oameni din sistemul de justiție, pentru drepturi salariale, care s-au bazat pe aspecte care țin de discriminare salarială.

(…) în condițiile în care suntem practic în această criză bugetară, (…) e nevoie să intervenim și pentru a veni cu o lege de salarizare care să nu permită interpretări, care să fie clară. Nu se pune problema de a veni cu legi care, să spunem, reduc salarii, ci pur și simplu pentru a avea predictibilitate, pentru a avea stabilitate și a evita aceste zeci de mii de procese care, oricum, sunt nelalocul lor.

Ce propunem pentru primele două probleme, care înseamnă acumulări negative din acești ani: în primul rând, legat de vârstă și de vechime, propunem creșterea vârstei de pensionare și intrarea și în sistemul de justiție în pensie, la vârsta de pensionare standard de 65 de ani. De asemenea, față de vechimea pe care astăzi o prevede legea de 25 de ani, ceea ce permite, deci, pensionarea la 48 de ani, propunem o creștere a vechimii după care te poți pensiona, la 35 de ani.

Asta înseamnă că există posibilitatea ca un magistrat, care lucrează de la început în sistemul de magistratură din România, să iasă la pensie mai repede, dacă dorește, dar nu la 48 de ani, ci la 58 de ani. În aceste condiții, ar urma ca pentru fiecare an, pentru care optează să iasă mai repede la pensie, să pierdă două procente din pensie, în așa fel încât, pe logica de contributivitate de-a lungul întregii cariere, să existe, deci, această formulă. Și aceste prevederi, deci, sunt de natură să crească vârsta de pensionare, să elimine această inechitate și să avem toți magistrații.

(…) propunerea este ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maxim 70% din ultimul salariu net, subliniez, deci nu 80% din brut, cum este astăzi, ceea ce depășește salariul net, ci maxim 70% din ultimul salariu net, o valoare care oricum este la marja superioară a situației din țările Uniunii Europene. Calculul efectiv se face raportându-se la veniturile brute”, a mai spus premierul.

Rămâi conectat

6,124FaniÎmi place
București
ceață
6.6 ° C
8.3 °
1 °
76 %
4.1kmh
75 %
J
5 °
vin
11 °
S
9 °
D
8 °
lun
8 °

Ultimul articol

Director ANPC, după trimiterea sa în judecată: „Dacă am greșit, voi avea puterea să...

Un secretar de stat, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), dar și doi directori generali ai instituției sunt, oficial, inculpați într-un dosar privind...

AUR depune moțiune de cenzură împotriva unui ministru PSD

După succesul pe care l-au avut grație sprijinului PSD la adoptarea moțiunii simple împotriva ministrei USR Diana Buzoianu, parlamentarii AUR au trecut și la...

Grevă la compania de transport public din Constanța

Angajații CT Bus - compania de transport care operează în municipiul Constanța, sunt, pentru a doua zi consecutiv, în grevă. Ieri, compania anunța că este...