Preluarea de către lanţul francez Auchan a diviziei autohtone a retailerului german Real se răsfrânge negativ asupra furnizorilor români. După ce au dat aproximativ 280 milioane de euro pentru cele 20 de magazine Real din România, francezii vor să-şi scoată rapid pârleala, taxându-i suplimentar şi retroactiv pe furnizori. Numai din obligarea acestora de a plăti din nou taxele de listare pe anul în curs, Auchan va recupera 150 milioane de euro.
„Diferenţa e în buzunarul tău”. Nu ştim în ce măsură acest slogan
li se aplică celor care li se adresează, adică celor care-şi fac
cumpărăturile în hipermarketurile Auchan. Francezii beneficiază însă cu
vârf şi-ndesat de spiritul sloganului cu pricina, taxându-i pe
furnizorii Real pe care i-a preluat. Diferenţa e în buzunarul familiei
Mulliez, proprietara Auchan.
TRanzacţia de preluare a Real nu a fost
una locală, ci a vizat patru ţări. Grupul Auchan a cumpărat în schimbul
sumei de 1,1 miliarde de euro hipermarketurile Real din România,
Polonia, Ucraina şi Rusia. Aceasta este singura cifră oficială. Nimeni
nu a anunţat, cu subiect şi predicat, cât a costat preluarea
operaţiunilor din România ale retailerului german.
Înainte de
producerea propriu-zisă a tranzacţiei, ZF estima că, pe piaţa locală,
aceasta s-ar ridica la o sumă cuprinsă între 200 şi 250 milioane de
euro. Ulterior, surse din piaţă au precizat că valoarea a fost chiar mai
mare, undeva pe la 280 milioane de euro. O sumă mare, pe care francezii
au decis s-o recupereze rapid, prin toate mijloacele pe care le au la
îndemână.
O primă manevră făcută de Auchan a constat în obligarea
furnizorilor fostului lanţ Real de a plăti din nou taxa de listare pe
anul în curs. Din nou, pentru că ei deja achitaseră acest „bir”, la
începutul anului, către nemţii de la Real. Nu contează, le-au replicat
francezii furnizorilor, acum vă listaţi în magazinele Auchan, aşa că
trebuie să mai plătiţi o dată.
Şi nu este vorba de sume deloc mici.
Mai mulţi furnizori au declarat pentru Jurnal de Investigaţii că taxa de
listare se ridică in medie la 22.000 de lei pentru fiecare furnizor şi
fiecare magazin în parte. Ţinând cont de faptul că Real avea aproximativ
1.500 de furnizori pentru cele 20 de magazine care au fost preluate de
Auchan, rezultă o sumă uluitoare: 660 milioane de lei, adică circa 150
milioane de euro dintr-un foc.
Refacturarea discountului
Deja se pare ca mai mult de jumătate din valoarea tranzacţiei de
preluare a lanţului Real a fost recuperată de francezi. Şi lucrurile nu
s-au oprit aici, alte câteva zeci de milioane de euro fiind „recuperate”
printr-o nouă inginerie. Spre exemplu, una din firmele care furniza
marfa la Real o vindea către retailerul german cu un discount de 20%
faţă de preţurile practicate în mod curent. Aceeasi marfa o livra catre
Auchan cu un discount mai mare cu aproape două puncte procentuale.
OK,
şi-a spus furnizorul, de acum încolo livrăm marfa mai ieftin, ţinând
cont de noul discount. Ba nu-i OK, le-au replicat francezii. Trebuie să
plătiţi diferenţa de discount din ianuarie şi până acum. Conducerea
Auchan a motivat această decizie prin faptul că încă din luna noiembrie a
anului trecut (mai exact 30 noiembrie 2012, când a fost semnat acordul
între Grupul Auchan şi Metro Group) se ştia că Real nu se va mai vorbi
nemţeşte.
Francezii au trecut la capitolul „detalii” faptul că
preluarea efectivă a celor 20 de magazine din România s-a produs abia la
data de 12 septembrie, deoarece la finele lunii iulie primiseră acordul
Consiliului Concurenţei. „Acum furnizorii au doua posibilitati: sa
actioneze in judecata grupul Metro sau sa se indrepte impotriva Auchan. A
doua varianta este putin probabila, avand in vedere ca nu vor sa-si
strice relatia contractuala cu grupul francez”, au declarat pentru
Jurnal de Investigatii surse din industria retailului.
Bagă bani, bagă bani
Pe piaţa locală, francezii aveau neapărată nevoie de bani. De la
începutul anului, retailerul şi-a majorat capitalul social cu 180
milioane de euro, banii sosind în trei tranşe, ultima dinte ele în
octombrie. Astfel, în urmă cu două luni, lanţul de magazine din România a
beneficiat de o infuzie de capital de 108,5 milioane de euro, cea mai
mare majorare de capital, într-o singură tranşă, a unei companii locale
în 2013. Cu toate că, oficial, reprezentanţii Auchan nu au precizat în
ce scop vor fi folosiţi banii, o parte dintre ei este de presupus că au
mers către Metro Grup, pentru achitarea contravalorii tranzacţiei de
preluare a Real, iar alta către rebrandingul celor 20 de hipermarketuri
preluate de la lanţul german.
Una peste alta, Auchan a devenit, în
urma tranzacţiei de preluare a Real, unul dintre „jupânii” retailului
românesc. Auchan România are acum 31 de magazine deschise şi alte două
în construcţie, o suprafaţă netă de vânzare de 252.000 mp, peste 10.000
de angajaţi, trei platforme logistice, 70 milioane de clienţi pe ani şi o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de lei (raportate la anul trecut).
Nou
creatul gigant a urcat pe locul 2 în topul celor mai mari lanţuri de
hipermarketuri, atât din punctul de vedere al numărului de magazine, cât
şi după cifra de afaceri, fiind surclasat doar de liderul comerţului
local, grupul german Kaufland, care însumează 87 de magazine şi afaceri
care s-au ridicat în 2012 la aproape 1,5 miliarde de euro.
Probleme la Târgu Mureş şi Craiova
Tranzacţia Auchan-Real a fost cât pe ce să nu se finalizeze în
ceea ce priveşte magazinele din Târgu Mureş şi Craiova, unde retailerul
francez ajungea la o cotă de piaţă de aproape 40%, dar francezii au ales
varianta soft, respectiv condiţii comportamentale, a spus preşedintele
Consilului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„Tranzacţia a fost la
limită, Auchan ajungea în unele oraşe la cote de piaţă un pic sub 40%.
Acesta este motivul pentru care am aprobat tranzacţia, dar în două oraşe
le-am impus anumite condiţii. Puteam să zicem: da, Auchan poţi să
cumperi magazinele Real, dar fără cele din Târgu Mureş şi Craiova sau să
le vinzi în şase luni sau un an, sau varianta de mijloc mai puţin
obişnuită, mai inovativă, de a impune măsuri comportamentale”, a
declarat Chiriţoiu.
Concret, pentru cele două oraşe, Auchan şi-a luat
angajamentul de a nu deschide sau achiziţiona noi magazine pe o
perioadă de cinci ani de la data autorizării concentrării şi de a nu
majora preţurile cu mai mult de 5% faţă de media preţurilor altor
magazine din reţea pentru trei ani.
Jurnal de Investigatii a trimis
un set de intrebari catre Auchan inca de acum trei saptamani, dar
oficialii retailerului francez nu au binevoit sa raspunda.