Acţionarul majoritar al OMV Petrom, grupul OMV, este în proces cu statul român la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, dosarul fiind deschis în decembrie 2011. Mai exact, austriecii cer României, cu dezinvoltură, 91,6 milioane de lei pentru lucrări de ecologizare la Combinatul Doljchim şi la Rafinăria Petrobrazi. Asta după ce OMV a plătit pentru preluarea Petrom un preţ cu mult subevaluat. Contractul de privatizare, extrem de păgubos pentru România, prevede ca statul român să le mai plătească austriecilor cheltuieli de ecologizare în valoare de 600 milioane de euro. Adică peste trei sferturi din preţul încasat de stat la privatizarea companiei.
Supărarea austriecilor de la OMV a venit de la refuzul Guvernului de a
le rambursa contravaloarea lucrărilor de ecologizare făcute în perioada
2009-2010. În noiembrie 2011, Ministerul Mediului respinsese
pretenţiile OMV Petrom, considerând că statul român nu poate fi tras la
răspundere pentru sumele notificate, deoarece “nu sunt îndeplinite
condiţiile de acordare a despăgubirilor pentru pierderile de mediu
suferite de societate, prevăzute în contractul de privatizare a Petrom”.
OMV a dat lovitura prin preluarea Petrom, România angajându-se,
prin contract, să le returneze austriecilor pe obligaţii de mediu banii
pe care i-a primit în urma privatizării. Adică statul nu s-a ales cu
nimic. Astfel, obligaţiile de mediu, considerate iniţial răul cel mai
mic din contractul de privatizare a Petrom, au ajuns să coste bugetul
statului preţul de vânzare a companiei.
Statul român a reacţionat cu
destulă greutate la cererile de despăgubire ale OMV Petrom. Deşi
notificările au fost transmise în noiembrie 2009, respectiv, martie
2010, abia la începutul lui 2011 ministrul Mediului de la acea vreme,
Laszlo Borbely, a dispus constituirea la nivelul
ministerului a unui comitet care să analizeze pretenţiile OMV.
„În
cadrul Ministerului s-a constituit prin Ordinul 97/18.01.2011,
completat prin Ordinul 978/28.02.2011, Comitetul de avizare/aprobare
pentru probleme de mediu Petrom, pentru punerea în aplicare a prevederii
art. 20, alin (6) din Legea nr. 555/2004 privind unele măsuri pentru
privatizarea SNP Petrom SA, organism specializat care funcţionează pe
lângă Ministerul Mediului şi Pădurilor, ce a preluat îndatoririle
Vânzătorului cu privire la problemele de mediu prevăzute în Contractul
de privatizare nr. 5/2004 a SNP Petrom SA“, se menţionează într-un
comunicat al ministerului.
820.000 de lei pentru judecată
Următorul pas al autorităţilor a fost alocarea fondurilor necesare
pentru achitarea cuantumului ce-i revine României din onorariul celor
trei arbitri ai Curţii de la Paris, desemnaţi să se ocupe de litigiul
dintre OMV şi statul român.
În aprilie 2012, bugetul Ministerului
Mediului a fost suplimentat, printr-o Hotărâre de Guvern, cu 820.000 lei
(185.000 de euro), banii alocaţi din Fondul de rezervă bugetară. În
cauza aflată pe rolul Curţii Internaţionale de Arbitraj de la Paris,
Ministerul Mediului şi Pădurilor l-a desemnat pe profesorul Xavier
Boucobza drept co-arbitru care să reprezinte interesele părţii române.
Ceilalţi doi arbitri sunt Ibrahim Fadlallah, desemnat de OMV, şi
Francisco Ramos Mendez, arbitru neutru, delegat de Curtea de Arbitraj.
Xavier
Boucobza este profesor de drept la Universitatea Sceaux Paris-Sud 11.
De asemenea, Boucobza este director al Institutului pentru Dreptul
Afacerilor Internaţionale din cadrul Universităţii Panthéon-Sorbonne.
În
nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern prin care au fost alocate
fonduri pentru proces, se explică şi motivul pentru care statul român nu
poate onora pretenţiile grupului OMV. Ministerul Mediului a considerat
că “răspunderea statului român nu poate fi angajată în ceea ce priveşte
plata sumelor notificate, deoarece nu sunt îndeplinite condiţiile de
acordare a despăgubirilor pentru pierderile de mediu suferite de
societate prevăzute în contractul de privatizare a Petrom”.
Conform
Anexei P din contractul de privatizare a SNP Petrom, statul român îşi
asumă responsabilitatea doar pentru răspunderi de mediu petrecute
înaintea privatizării şi care la data transferului de proprietate nu
erau cunoscute şi nu erau cuantificate şi numai în măsura în care vor
genera în viitor cereri de despăgubire sau cheltuieli de remediere
pentru Petrom. Angajamentul de despăgubire privind mediul, acordat de
stat, se referă numai la răspunderile potenţiale necunoscute sau
necuantificabile. Toate răspunderile cunoscute şi cuantificabile sunt şi
vor fi în sarcina Petrom şi nu vor face obiectul despăgubirii.
Or,
situaţia depozitelor pentru deşeuri din activitatea de rafinare şi din
industria chimică – 13 halde şi batale cu reziduuri rezultate din
activităţile desfăşurate la Arpechim Piteşti, Doljchim Craiova şi
Petrobrazi Ploieşti – nu este acoperită de aceste prevederi.
Pretenţii absurde, acceptate de stat
Prin Legea 555/2004 privind privatizarea SNP Petrom, statul român s-a
angajat să despăgubească societatea pentru poluarea istorică de
dinainte de privatizare.
Lucrările pentru care OMV Petrom a cerut de
la statul român, la Curtea de Arbitraj, 91,6 milioane de lei au fost
derulate în perioada 2009-2010. Acestea au vizat decontaminarea unor
terenuri de la combinatul chimic Doljchim şi la rafinăria Petrobrazi,
ambele unităţi fiind preluate de OMV la privatizarea Petrom.
Notificările transmise către Ministerul Mediului şi Pădurilor,
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi Oficiul
Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie au fost făcute în
baza “art. 2.1 din Anexa P la Contractul de privatizare nr. 5/2004”.
Este
vorba de notificarea pretenţiei nr. 971/20.11.2009 pentru obiectivul
“Închiderea celor două batale de slamuri fosfo-amoniacale de pe platforma
Combinatului Doljchim Craiova”, în valoare de 30.252.175,84 lei (fără
TVA), echivalentul a 7,2 milioane de euro, şi Notificarea pretenţiei nr.
118/26.03.2010, pentru obiectivul “Ecologizarea celor două batale
interioare din cadrul Rafinăriei Petrobrazi”, în valoare de
61.431.494,04 lei (fărăTVA), echivalentul a 15,3 milioane de euro.
La
începutul anului 2008, OMV Petrom a evaluat cheltuielile de mediu pe
care urma să le recupereze de la stat la circa 600 milioane de euro,
ceea ce reprezintă peste trei sferturi din preţul încasat de stat la
privatizarea companiei. O parte din aceste fonduri trebuie rambursată
până în 2019, iar altă parte până în 2034. Potrivit Ministerului
Mediului, sunt două categorii de cheltuieli. Unele sunt pentru poluări
istorice, iar altele pentru sondele abandonate.
Grupul austriac OMV a
achiziţionat participaţia majoritară la Petrom în anul 2004. Guvernul
Năstase a ales pentru privatizarea celei mai profitabile companii
româneşti soluţia vânzării unui pachet de acţiuni, dublate de majorarea
capitalului social. Astfel, pentru 33,34% din acţiunile Petrom, OMV a
plătit statului român suma de 668 milioane de euro. Ulterior, a majorat
capitalul social cu încă 832 milioane de euro, bani care n-au mai intrat
în buzunarul statului, ci în conturile austriece. OMV a ajuns astfel să
deţină 51% din acţiuni, iar valoarea Petrom a depăşit 1,5 miliarde de
euro. Prin acelaşi contract păgubos, statul român i-a concesionat firmei
austriece şi rezervele de petrol şi gaze pentru o perioadă de 35 de
ani.
Cum se soluţionează litigiile
Conform contractului de privatizare nr. 5/2004, disputele intervenite
între statul român şi OMV Petrom pot fi rezolvate doar de către Curtea
Internaţională de Arbitraj şi numai după ce eşuează soluţionarea lor pe
cale amiabilă.
„Orice dispută sau neînţelegere care ia naştere din
sau în legătură cu prezentul contract (…), care nu poate fi soluţionată
pe cale amiabilă în termen de 180 de zile calendaristice de la
notificarea transmisă de oricare dintre părţi privind potenţiala
dispută, va fi soluţionată definitiv de către Curtea Internaţională de
Arbitraj CIC, conform Regulilor de Arbitraj CIC”, se menţionează în
contractual de privatizare a Petrom. Potrivit documentului, partea care
cere iniţierea procedurii arbitrale îi va transmite celeilalte părţi o
notificare scrisă cu privire la iniţierea procedurii.
Arbitrajul se
desfăşoară la Paris, în limba engleză, iar tribunalul arbitral este
format din trei arbitri numiţi în conformitate cu Regulile CIC.