Sume reținute abuziv din salariile preoților, state de plată false și alte nereguli financiar-contabile de la Episcopia Hușilor nu vor mai aștepta Judecata de Apoi, ci vor intra în colimatorul organelor abilitate ale statului român. Între timp, și Preafericitul Patriarh Daniel l-a atenționat pe Episcopul Corneliu Bârlădeanu să reintre în legalitate
Mai marii Episcopiei Huşilor ori nu ştiu, ori ignoră vorba populară care spune că banul e ochiul dracului, atentând la salariile preoților. Episcopul Corneliu Bârlădeanu, cel care se bâlbâia în urmă cu vreo şapte ani, când incultura unui fost fotbalist, ajuns stareţ, o condamna la moarte pe Irina Cornici la mănăstirea Tanacu, dovedeşte acum marea ipocrizie de a ciunti din lefurile unor preoţi şi chiar de a-i caterisi pe aceştia, pentru simplul motiv că au îndrăznit să-şi apere drepturile.
De fapt, scoaterea abuzivă din preoţie a lui Lucian Botez – paroh al bisericii din satul Bozia, comuna Fălciu – şi Dumitru Ţurcanu, preot în Sărăţeni, comuna Murgeni, caterisiri produse în luna noiembrie 2011, este „premiul” acordat, în prea marea sa „sfinţenie”, de episcopul Corneliu, pentru curajul celor doi prelaţi de a chema în judecată atât Episcopia, cât şi Protoieria Huşi, în vederea recuperării banilor reținuți abuziv de cele două instituţii eclesiastice.
Vârtoase păcăleli financiare
În plângerea civilă înregistrată la Tribunalul Vaslui la data de 5 septembrie 2011, preotul Lucian Botez afirmă: „Începând cu data de 01.09.2003 sunt angajat prin hirotonire, în calitate de Preot Paroh la parohia Bozia. Conform ultimei decizii nr.91/29.01.2010 emisă de Episcopia Huşilor, ar trebui să beneficiez de un salariu de bază în cuantum de 1.526 lei. Cu punerea în aplicare a deciziei fiind desemnaţi: consilierul administrativ de la Centrul Eparhial Huşi, protopopul, secretarul şi contabilul de la Protopopiatul Fălciu”.
Preotul precizează că suma de 10.617 lei reprezintă reţineri salariale nejustificate. Astfel, în perioada ianuarie 2009 – decembrie 2009 preotului i s-a reţinut lunar suma de 333 lei, ajungându-se la suma totală de 3.996 lei. De asemenea, în intervalul ianuarie – august 2010 parohul susține că i s-a reţinut lunar suma de 408,6 lei, suma totală reţinută în această perioadă de opt luni fiind 3.269 lei. Apoi, în perioada septembrie – decembrie 2010 i s-a reţinut nejustificat, spune el, suma de 383 lei lunar, suma totală pe aceste patru luni fiind de 1.532 lei.
Și reținerile nu se opresc aici. În ianuarie și februarie 2011 i-a fost oprită suma totală de 910 lei, iar în martie alți 300 de lei. Preotul susține că începând cu luna aprilie 2011 nu i s-a mai plătit nicio sumă de bani, cu titlul de drepturi salariale. “Vă aduc la cunoştinţă faptul că, deşi sunt preot în Biserica Ortodoxă Română, care are propriul for de judecată, eu nu solicit în instanţă soluţionarea unor probleme de ordin bisericesc, incompatibile legislaţiei civile, ci soluţionarea strictă a unei probleme de ordin civic, ca oricare cetăţean, cu drepturi prevăzute în Constituţia şi legile statului român, cât şi în Codul Muncii”, se mai arată în plângerea menționată.
„CAR” bisericesc
O sumedenie de alte nereguli financiare sunt descrise, în plângerea sa, de preotul Dumitru Ţurcanu, paroh la Sărăţeni, comuna Murgeni.
Dintre acestea, enumerăm: „Nu mi s-a comunicat niciodată cuantumul la salarizare din partea statului; din anul 2002 şi până în 2010 am fost pus să semnez pentru ridicarea salariului pe un caiet, nu pe state de plată; am semnat în acest caiet pentru sume pe care nu le ridicam niciodată; de exemplu, am semnat pentru suma de 878 lei şi am primit în mână doar 408 lei, sau am semnat pentru de 681 lei şi am primit efectiv doar suma de 352 lei, am semnat pentru suma de 784 lei şi am ridicat doar 570 lei etc. Fără să fiu informat, mi s-au reţinut diferite sume de bani, sub pretextul că sunt membru CAR, deşi eu nu am făcut vreo cerere de înscriere în această organizaţie; astfel, începând cu data angajării mele (2002 – n.r.), mi s-au reţinut sume de bani, în această calitate de membru CAR, pentru care nu mi s-au eliberat niciodată chitanţe”.
Preotul consideră că astfel s-au încălcat prevederile art.164 din Codul Muncii, cât timp sumele pretins a fi reţinute lunar în contul CAR nu sunt menţionate în statul de plată. “Statul de plată pentru luna aprilie 2011 a fost semnat în locul meu de către o altă persoană (conform adeverinţei CAS Vaslui – anexată), care a şi încasat suma aferentă în mod fraudulos”, mai spune preotul Țurcanu.
Încurcate sunt căile Domnului
Episcopia Huşilor refuză să lămurească definitiv problemele semnalate. „Cei doi foşti preoţi au preferat să ignore faptul că salariul unui preot se compune din contribuţia la salarizare de la bugetul de stat şi diferenţa din fondurile proprii ale parohiei, care provin din donaţiile la serviciile religioase şi vânzarea de lumânări şi servicii bisericeşti etc. De asemenea, aceştia nu au înţeles că impozitul pe salariul integral şi CAS-ul aferente trebuie plătite din fondurile proprii ale parohiei”, se arată într/un comunicat de presă al Episcopiei. Aceasta pare a nu cunoaște faptul că atât impozitul pe venit, cât şi CAS, contribuţiile pentru şomaj şi pensii, trebuie să fie precizate cât se poate de clar pe statul de plată.
La două luni după ce episcopul Huşilor a hotărât să-i mazilească din preoţie pe Lucian Botez şi Dumitru Ţurcanu, cei doi prelaţi s-au adresat Secretariatului de Stat pentru Culte, solicitând eliberarea unor copii după statele de plată ale Protopopiatului Fălciu şi, ulterior, după desfiinţarea acestei instituţii, a Protopopiatului Huşi, ambele conduse de una şi aceeaşi persoană, Ioan Petru. Oficialii de la Bucureşti au pus la dispoziţia solicitanţilor toate aceste acte, care atestă, încă o dată, fraudele comise de-a lungul timpului.
Atenționarea Patriarhului
Tot tămbălăul iscat la Episcopia Huşilor a ajuns şi la urechea Preafericitului Patriarh Daniel, care l-a avertizat pe episcopul Corneliu că ar fi cazul ca, măcar pentru o perioadă, să nu-şi mai afişeze prea cucernicul chip pe la slujbele din localităţile judeţului Vaslui. Preafericitul i-a recomandat să-şi fluture patrafirul doar pe la Catedrala Episcopală şi mănăstiri.
Nemulţumirile Patriarhului sunt însă mai multe, şi printre ele se numură şi toleranţa suspectă cu care episcopul tratează anumite detalii din trecutul protopopului de Huşi, Ioan Petru, şi modul în care a înţeles să trateze cazurile celor doi preoţi pe care i-a caterisit, parohii în care enoriaşii au de gând să treacă la alte culte religioase. De asemenea, la Patriarhie nu este văzută cu ochi buni nici încăpățânarea episcopului de a-şi desemna un vicar, adică un prelat care să fie pentru el ceea ce era el pentru fostul episcop Ioachim Vasluianul, trecut la cele veşnice.
Mai mult decât atât, năzbâtiile şi păcatele financiar-contabile petrecute la Episcopia Huşilor şi la Protoieria din „oraşul dintre vii” au ajuns şi în atenţia procurorilor din cadrul Direcţiei Naționale Anticorupţie. Statele de plată falsificate sunt cercetate şi se urmăreşte depistarea celor care le-au măsluit şi trimiterea lor în faţa legii. Se cercetează şi destinaţia pe care au avut-o toate aceste sume, pentru că, în mod cert, şi alţi preoţi au avut parte de acelaşi „prea sfinţit” tratament, dar nu toţi au avut curajul celor care au reclamat aceste abuzuri.