Corina Atanasiu, secretar de stat USR PLUS în Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, a făcut câteva declarații controversate legate de Planul Național de Redresare și Reziliență, în total dezacord cu ceea ce tot susțin partenerii de coaliție, ba chiar propriul ministru. Ieri, într-o conferință la Focșani, unde și conduce filiala USR, Corina Atanasiu a spus clar și răspicat că banii prin PNRR nu vor fi folosiți pentru autostrăzi, străzi și alte astfel de minuni ale lumii civilizate. Sau, cel puțin, nu până Comisia Europeană nu va da girul pentru astfel de investiții, însă în opinia sa acest lucru este improbabil, pentru că PNRR înseamnă reforme.
Aceasta în condițiile în care ministrul Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a precizat că în interiorul celor șase piloni sunt prevăzute astfel de proiecte – în Pilonul I. Tranziție verde, la subpunctul I.4.: Transport feroviar și metrou și în Pilonul III. Creștere inteligentă, sustenabilă și inclusivă, la subpunctul III.8.: Transport rutier și autostrăzi. Ba chiar Ghinea a subliniat că a discutat cu responsabilii Comisiei Europene „despre nevoia de investiţii în autostrăzi, în condiţiile în care România este ţara care solicită cele mai multe fonduri pentru sectorul rutier”.
Însă Corina Atanasiu a susținut că investițiile se vor axa pe cu totul altceva și a lăsat să se înțeleagă că, dincolo de promisiuni, reaitatea este cu totul alta. „În momentul de față, cel puțin pe PNRR, ministrul Cristian Ghinea și întreg ministerul suntem în discuții cu Comisia Europeană să vedem dacă ne acceptă să băgăm autostrăzi și alte investiții de genul acesta – care țin de drumuri și poduri, în PNRR. Deocamdată este doar o discuție, nu este nimic aprobat, nu este nimic sigur, drept pentru care trebuie să ne reorientăm spre celelalte oportunități pe care ni le deschide PNRR-ul
Este atât de simplu: nu cred că Comisia Europeană o să facă o atât de mare excepție în cazul României, pe care nu a făcut-o la celelalte state membre. Noi am început negocierile pe acest subiect. Și, dacă reușim să obținem o astfel de înțelegere de la Comisia Europeană, suntem foarte norocoși. Dar eu sunt destul de sceptică în ceea ce privește finanțarea unor astfel de proiecte de autostrăzi și străzi prin PNRR. Firește, o să avem la îndemână și alte instrumente financiare”, a spus secretarul de stat USR PLUS.
Însă PNRR este Dumnezeu pe pământ de multă vreme în discursul partenerilor liberali de coaliție, iar Corina Atanasiu a atacat frontal acest subiect: sunt promisiuni deșarte. Potrivit chiar președintelui PNL, nimic nu se va ridica sau finaliza în România fără sprijin prin PNRR. „Este, din punctul nostru de vedere, fundamental pentru susţinerea procesului de reformă şi a procesului de investiţii în toate domeniile de intervenţie, indiferent că este vorba de infrastructură de transport, de infrastructură locală, de educaţie, de sănătate, de susţinerea mediului de afaceri”, a declarat zilele trecute Ludovic Orban.
Rămâne întrebarea: partenerii de coaliție sunt parteneri care se vor pune vreodată de acord cu realitățile zilei?
„Știu că unii parteneri din coaliție au ieșit pe sticlă cu tot felul de mesaje, cum că aduc autostrăzi și alte minuni prin PNRR către Vrancea și către Focșani. Sunt niște mesaje hazardate, nu sunt foarte apropiate de realitate. Știți cum este cu PNRR-ul acesta, parcă e Moș Crăciun. Toată lumea îi scrie și se așteaptă să fie un soi de panaceu, care să rezolve toate problemele din ultimii 30 de ani. PNRR înseamnă în primul rând reforme. Nu metri pătrați de asfalt sau kilometri de asfalt sau construcții. Dacă aceste construcții nu sunt atașate unei reforme sistemice consistente, aceste construcții nu or să fie aprobate de Comisia Europeană și de asta am atras atenția.
Sunt colegi de coaliție care vin și lansează astfel de idei, crește nivelul așteptărilor populației și nu este ok, pentru că la sfârșitul zilei s-ar putea să nu putem finanța astfel de proiecte din PNRR, pentru că ele nu reprezintă o reformă. …O să vină foarte mulți bani în România. În momentul de față, în calitate de secretar de stat sunt implicată în programarea Planului Național de Redresare și Reziliență, înseamnă 30 de miliarde de euro. Pe lângă acestea se adaugă fondurile care vin spre România în mod tradițional, și acelea sunt 30 și ceva de miliarde de euro. Sunt bani foarte, foarte mulți și, dacă ne prind nepregătiți, o să treacă pe lângă noi ca rapidul în gară. Și ar fi păcat, pentru că avem nevoie de acești bani, avem nevoie de reforme, avem nevoie de investiții”, a spus scurt pe doi secretarul de stat.