O Medalie Națională Pentru Merit, clasa a III-a, acordată pe 25 noiembrie 2020 de președintele Klaus Iohannis unei apropiate a PNL, a fost retrasă de către instanță, după ani de procese.

Beneficiara medialiei, Mădălina Gabriela Sîia-Cenușă, a fost secretara ministrului de Interne Marcel Vela, iar decorarea acesteia a fost contestată de o asociație.

Curtea de Apel Iași a decis că Asociația Reset, cea care a contestat decorarea semnată de Iohannis, are dreptate. Aceasta în condițiile în care Reset a contestat decretul prezidențial în instanță încă din ianuarie 2021. După ce Curtea de Apel Iași le-a respins inițial cererea, Înalta Curte a trimis cazul spre rejudecare.

În rejudecare, Administrația Prezidențială a invocat o ordonanță din 2000 care ar permite acordarea medaliei fără vechime, pentru „fapte strălucite și meritorii”, dar instanța a reținut că, în propunerea oficială, se făcea referire exact la criteriile de vechime și „rezultate deosebite” din regulament – deci aceste condiții trebuiau respectate la momentul semnării decretului.

Judecătorii au decis că președintele are libertate de apreciere, dar nu poate acționa cu exces de putere și în afara cadrului legal. Prin urmare, Reset a câștigat:

Argumentul Curții de Apel a fost imbatabil: dacă medalia poate fi acordată de Președinte fără îndeplinirea condițiilor legate de vechime, cum a invocat Administrația Prezidențială ulterior emiterii decretului, atunci de ce în motivarea detaliată a propunerii înaintate către Președintele României se face referire la: ,,rezultate deosebite obținute în exercitarea atribuțiilor de serviciu și în îndeplinirea sarcinilor specifice”, adică tocmai cerința din Regulamentul de acordare a medaliei care prevede vechimea de 5 ani? De altfel, Curtea spune clar că „examenul de legalitate a actului administrativ nu poate privi aspecte ulterioare momentului emiterii sale”.

De asemenea, Curtea explică foarte bine că deși Președintele dispune de o largă marjă de apreciere, un drept legitim și consacrat în Constituție, acest drept „trebuie să fie exercitat cu respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor, pentru că, altfel, dreptul de apreciere s-ar transforma în exces de putere”.

Am apreciat faptul că, în hotărârea care ne-a dat câștig de cauză, instanța a luat în calcul și a invocat în hotărâre că acțiunea Reset se bazează pe scopul și misiunea sa declarate în Registrul Asociațiilor, și anume: promovarea libertății, întărirea democrației, susținerea statului de drept, buna guvernare, promovarea și apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, educația și implicarea civică”, explică asociația într-un comunicat.

În același comunicat, asociația a explicat de unde a plecat demersul, dar și faptul că instituțiile statului au încercat să țină la secret anumite informații:

După un proces lung, în care M.A.I. a folosit toate tertipurile pentru a bloca accesul la informații de interes public (interesul legitim, GDPR etc.), am câștigat procesul cu M.A.I., care, în sfârșit, ne-a pus la dispoziție documentele, mai puțin CV-ul dnei Siia, care se pare că nici nu a fost solicitat la angajare. Practic, angajarea s-a făcut pe bază de orice, numai pe bază de CV nu, oricât de subțire ar fi fost acesta.

La fel de subțire a fost și propunerea de decorare, care conține un dosar individual foarte succint, cu nume, prenume, funcție în cadrul instituției, iar la motivare: „Pentru rezultate deosebite obținute în exercitarea atribuțiilor de serviciu și în îndeplinirea sarcinilor specifice”. A se reține expresia rezultate deosebite, vom vedea mai jos.

Din răspunsul M.A.I. din 29.10.2021 am aflat totuși o informație importantă, și anume că dna Siia fusese angajată în calitate de personal contractual, îndeplinind funcția de referent în cadrul MAI, pentru o perioadă de numai 8 luni, respectiv aprilie-decembrie 2020.

Dincolo de motive subiective și politice de oportunitate care pot sta la baza unei decizii de decorare, am considerat că acordarea medaliei s-a făcut cu nerespectarea Regulamentului privind descrierea și acordarea Medaliei Naționale Pentru Merit din 29.06.2000.

Pe baza acestei informații obținute de la M.A.I. și care ridica suspiciuni grave privind legalitatea acordării medaliei, în ianuarie 2021 am formulat plângere prealabilă împotriva Decretului 939 din 25.11.2020 emis de președintele României și am solicitat revocarea acestui act administrativ întrucât dna Siia nu se încadra la articolele 12 și 14 alin. (1) din Regulamentul amintit anterior, în sensul că dna Siia nu lucrase cel puțin 5 ani, nici măcar perioada redusă cu o tremie pentru „merite cu totul deosebite”, ci 8 luni, după cum reiese din răspunsul M.A.I.”.

Articolul precedentPiedone, anunț mascat de candidatură? Mesaj în noapte înaintea cursei pentru Capitală
Articolul următorMinistrul Dezvoltării anunță reducerea a peste 40.000 de posturi în administrație