Liberalizarea pieței energiei a venit cu serie de situații halucinante pentru consumatorii români. De la facturi ce regularizează consumuri de mii și zeci de mii de kWh, până la facturi unde citirea operatorului s-a făcut în același interval cu autocitirea, însă indecși dați de operatori erau diferiți, în minus, față de cei transmiși de consumatori.
Într-unul dintre cazurile analizate de ZIN, după schimbarea contractului, așa cum prevede legea, prima factură a fost una de estimare, în valoare de 84 de lei, în condițiile în care la respectivul „loc de consum” de mai bine de un an de zile consumul este de 0 kWh. A urmat un preaviz de deconectare, asta deși consumatorul solicitase între timp o modificare a convenției de consum. După o corespondență ce s-a întins pe parcursul a mai multor săptămâni, consumatorul a reușit și să anuleze preavizul nejustificat de deconectare, dar și să modifice convenția de consum din 0, cât era înainte de schimbarea contractului, în 0, după această dată.
Un alt caz ce l-am avut în atenție a fost legat de o factură de regularizare, unde potrivit primei pagini a facturii apărea un consum de peste 1000 de kWh pe lună, iar în fapt era vorba de consumul lunii în curs, plus „rămășițele” estimărilor din cele cinci luni anterioare.
Acest caz este similar cu cel prezentat de Alba 24, unde un consumator casnic s-a trezit cu o factură de regularizare de 27.808 lei pentru un consum de 39.313 kwh, iar perioada de facturare era de o lună.
Constestarea valorii facturilor, în 30 de zile de la primirea acestora
Potrivit Electrica Furnizare, de la care sunt toate aceste cazuri, intervalul de citire a indexului grupului de măsurare de către OR, în vederea emiterii facturii pe baza consumului de energie electrică efectiv realizat, poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depășească 6 luni.
În cazul în care clientul dorește să conteste valoarea unei facturi, trebuie să comunice furnizorului de energie acest lucru în termen de 30 zile calendaristice de la primirea facturii . Furnizorul este obligat să analizeze contestația în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării sale. În cazul în care soluționarea contestației implică verificarea valorilor măsurate, termenul de 5 zile lucratoare se prelungește cu intervalul de timp dintre ziua în care furnizorul comunică operatorului de măsurare solicitarea de verificare a acestor valori contestate și ziua în care furnizorul primește răspunsul de la operatorul de distribuție, cu condiția înștiințării clientului în scris despre acest fapt, în termenul inițial de 5 zile lucrătoare.
Conform unui raport ANRE, doar 12% dintre consumatorii casnici (8.735.575) au montat un contor inteligent până la finalul anului 2019, în contextul în care până anul trecut era de așteptat ca acest lucru să fie accesat de aproape 72% dintre consumatorii europeni, pentru electricitate, respectiv 40% pentru gaz.
„Până ajungem la cei 72% ce fac consumatorii ? Finanțează companiile care încarcă facturile cu consumuri estimate fără a ține cont de consumurile anuale medii? Consumatorii sunt obligați să plătească facturile emise de către furnizorii de energie electrică în care de cele mai multe ori sunt inserate consumuri estimate, mult peste consumul real ca și istoric al unui consumator. Până la regularizare, banii consumatorilor sunt utilizați fără drept de aceste companii furnizoare de energie electrică” potrivit unui comunicat al InfoCons, citat de BizBrașov.
Potrivit Legii 123/2012 a energiei electrice și a gazelor naturale, „sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile și să reflecte în mod adecvat consumul probabil. În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.”
Cîțu nu ia în calcul scoaterea TVA-ului din facturile la energie