Cafeaua a devenit tot mai scumpă, prețul brandului Arabica crescând cu 50% în ultimele 12 luni.
Astfel, în luna iulie a anului în curs, a fost înregistrat cel mai ridicat nivel din ultimii şapte ani.
Majorarea prețului se explică după ce seceta şi îngheţul au afectat culturile de cafea din Brazilia. Cu toate acestea, Brazilia rămâne cel mai mare producător mondial.
”Scumpirea cotaţiilor la cafea are loc simultan cu o creştere a costurilor cu transportul şi cu o lipsă de containere pentru transportul naval care continuă să afecteze lanţurile mondiale de aprovizionare şi să alimenteze presiunile inflaţioniste”, precizează Radio Eco Natura.
Prețul cafelei și prețul dependenței: cererea de cafea este strâns legată de pandemie
Totuși, există și o veste bună pentru economie: băutorii de cafea sunt dependenţi de cofeină şi, în aceste condiţii, este puţin probabil ca nivelul consumului să fie afectat, în special având în vedere că cererea de cafea îşi revine încă după pandemie.
”Această băutură este o parte atât de importantă în rutina de zi cu zi a consumatorilor încât ar fi nevoie de foarte mult pentru a-şi schimba obiceiurile de consum de cafea”, susţine Darren Seifer, analist la firma de cercetare de piaţă NPD Group.
Conform analistului, consumatorii de cafea sunt obişnuiţi cu preţurile volatile. În acest an, consumul global de cafea este preconizat să crească până la 168,8 milioane de saci (fiecare cu o greutate de 60 de kilograme), în creştere de la 164,8 milioane saci anul trecut, arată prognozele analiştilor de la Rabobank International. Piaţa mondială ar urma să înregistreze o rată medie anuală de creştere de 9% în următorii trei ani, până la “peste 400 de miliarde de dolari”, estimează şi lanţul de cafenele Starbucks Corp.
”Unele cafenele ar putea chiar recurge la tactici precum reducerea cantităţii de cafea fără a modifica preţurile”, a declarat Judy Ganes, preşedinte la J. Ganes Consulting.
Cu toate acestea, pentru micile cafenele, perceperea unui preţ mai mare ar putea fi o variantă mai facilă decât modificarea gustului cafelei pentru consumatorii fideli, precizează Agerpres.
Inclusiv România este afectată: preţurile la cafea ar putea creşte cu cel puţin 15% după ce gerul a afectat culturile din Brazilia
Potrivit statisticilor, piaţa cafelei din țara noastră câştigă teren, vânzările în retail depășind cifra de 400 de milioane de euro anual. De asemenea, cei afectaţi vor fi şi cei care vând cafea de specialitate.
Dragoş Panait, consulant HORECA, a precizat faptul că multe cafenele de la noi sunt dependente de cafeaua din Brazilia.
”Creșterea iniţială pe care am resimţit-o în achiziție este undeva în 7 – 8 la sută”, a explicat reprezentantul Horeca. În același timp, Laura Roshanian, preşedintele asociaţiei Artisan Coffee a explicat că schimbarea de pe ambalaje dăunătoare mediului pe ambalaje reciclabile va reprezenta un nou cost pentru afacere.