După şase ani de implementare a fondurilor europene în
comunităţile pescăreşti, pescuitul la Marea Neagră se face ca în epoca
de piatră. La sfârşitul lui 2012, penultimul an în care România mai
beneficiază de fondurile UE, Programul Operaţional de Pescuit este un
dezastru: doar 8% este rata de absorbţie pe axa destinată modernizării
flotei de pescuit şi o singură cerere de finanţare depusă în acest an
România va rata singura şansă de resuscitare a pescuitului
maritim. Structurile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
responsabile cu implementarea fondurilor europene, au reuşit ca, în cei
şase ani de când au fost deschise liniile de finanţare ale UE în
domeniul pescuitului, să torpileze complet Axa prioritară 1- „Măsuri de
adaptare a flotei de pescuit comunitare”.
La Marea Neagră nu a fost
cumpărată nici măcar o singură ambarcaţiune de pescuit industrial.
Potrivit raportărilor AMPOP, valoarea totală iniţială a fondurilor pe
Axa 1 se ridica la 13,3 milioane de euro, din care, până în prezent,
s-au consumat doar 2,1 milioane.
Flota costieră, trei traulere
Potrivit Agenţei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură, anul acesta
trei pescadoare mai activează în Marea Neagră: „În anul 2012, ANPA a
emis 93 de autorizaţii de pescuit comercial la Marea
Neagră şi 72 de autorizaţii speciale de pescuit calcan. Dintre acestea, trei autorizaţii sunt emise pentru pescadoare”.
Deşi
comparativ cu anul trecut situaţia s-a ameliorat, în sensul triplării
capturilor de peşte, viaţa pescarilor este departe de standardardele prevăzute
de UE pentru comunităţile pescăreşti. Programul Operaţional pentru
Pescuit 2007- 2013 prevede atingerea unor standarde minime în ceea ce
priveşte capacităţile flotei de pescuit sub pavilion românesc şi
alinierea activităţilor de pescuit la practicile europene. Potrivit POP,
care citează Fişierul Navelor şi Ambarcaţiunilor de Pescuit,
capacitatea teoretică de pescuit a României la Marea Neagră este de 439
de nave şi ambarcaţiuni, din care 22 cu lungimi de peste 12 metri
(considerate pescadoare) şi 417 cu lungimi mai mici de 12 metri,
totalizând 2.604,86 tone şi o putere de 8.691,79 kilowaţi.
Dintre
cele 22 de pescadoare care figurează pe hârtie, majoritatea au fost
inactive în ultimii ani. Doar patru au navigat în 2009, în 2010 nici
unul dintre proprietarii de pescadoare nu a solicitat autorizaţie de
pescuit, iar situaţia a rămas la fel de critică în 2011- o singură
autorizaţie – pentru ca în 2012 numărul acestora să se ridice la trei.
Potrivit POP, pescadoarele costiere sunt de acelaşi tip, cu o lungime de
aproximativ 25 m şi au fost construite în perioada anilor ’80.
Vasele
de pescuit la Marea Neagră au echipamente şi instalaţii învechite şi nu
oferă siguranţă în exploatare. În concordanţă cu Politica Comună de
Pescuit, statul român trebuie să menţină un nivel minim de 12-13 nave
moderne şi performante. Potrivit POP, în intervalul 2007-2010 cel puţin
jumătate dintre navele mari de pescuit trebuia modernizate, o cincime
din motoarele vechi şi poluante care propulsează pescadoarele trebuia
schimbate cu unele ecologice, iar 300 de pescari instruiţi în domeniul
pescuitului ecologic.
Anul viitor 80% dintre navele de pescuit ar fi
trebuit modernizate iar 60% dintre motoarele acestora să fie schimbate.
De asemenea, cel puţin 15% dintre activităţile de producţie ar trebui
să fie prietenoase cu mediul iar România. Ei bine, nici unul dintre
aceste obiective nu a fost atins, iar de acum înainte şansele scand
drastic, atât din punct de vedere al fondurilor nerambursabile, care,
dacă se va decide prelungirea programului, vor fi mult mai mici, cât şi
ca posibilităţi financiare ale pescarilor.
Sărăcie lucie în satele pescăreşti
Deşi
pescarii s-ar putea asocia în vedere achiziţiei şi exploatării unei
ambarcaţiuni de pescuit conform standardelor UE, realitatea la faţa
locului este alta: „Noi trăim din mila mării. Majoritatea pescarilor
sunt pensionari care nu au altă sursă de venit decât pescuitul. Nu sunt
bani”, spune Nelu Iordache, secretarul Asociaţiei de Pescuit Sportiv şi
Agrement Delfinul din Eforie Sud.
Potrivit acestuia, pescarii nu au
bani pentru achiziţia unei simple bărci, darămite să cumpere pescadoare.
Cel mai ieftin pescador la mâna a doua costă 100.000 de euro, în timp
ce un pescador nou costă aproximativ un milion de euro, situaţie în care
nu mai poate fi vorba nici măcar de achiziţia prin fonduri europene.
De
altfel, această realitate se reflectă perfect în raportul POP pe acest
an. Pentru Măsura 1.3. „Investiţii la bordul navelor de pescuit şi
selectivitate” nu a fost depusă decât o singură cerere, cu o valoare
totală eligibilă de 278.109 euro, cerere care se află în etapa finală de
selecţie. Din cauza indolenţei autorităţilor, pescarii se zbat în
sărăcie iar AMPOP nu are cui să dea cele peste 300 milioane de euro
disponibile prin Fondul European de Pescuit.
Totalul celor cinci axe
de acţiune se ridică la nu mai puţin de 307,6 milioane de euro, din
care statul român ar fi trebui să asigure aproape 77 de milioane de
euro. Alocaţia era prevăzută să crească anual şi gradual, de la 15,1
milioane de euro în 2007, la un nivel de 36, 3 milioane de euro şi până
la 45,3 milioane de euro în ultimul an de aplicare a stategiei, 2013,
însă statul român, în loc să crescă sumele, le-a scăzut. În primul
semestru al acestui an POP a fost modificat prin dezangajarea unor sume
de bani, astfel că alocaţia finală a scăzut.
POP, ucis în faşă
Coaliţia „ONG-uri pentru Fonduri Structurale” reclamă situaţia
inacceptabilă creată de AM POP prin plafonarea la 1% a fondurilor de
salarii destinate proiectelor ce pot fi depuse în cadrul cererilor
lansate în ultima vreme.
Coaliția consideră că acest plafon nu este
unul echitabil pentru niște specialiști care ajută statul să-și
îndeplinească angajamentele prin implementarea unor programe de
importanță strategică, cu impact larg asupra societății. „Dacă un
beneficiar ar accesa un proiect de 1.000.000 de euro, cu o întindere de
doi ani, bugetul de salarii ar fi de 10.000 de euro per proiect,
respectiv 416 euro/lună. Acest lucru înseamnă că suma netă ar ajunge la
aproximativ 250 euro pe lună pentru toată echipa de management al
proiectului… Bunele practici în domeniu stabilesc praguri de 15-20 %
din valoarea eligibilă a proiectului destinate fondului de salarii,
mergând până la procente mai mari în cazul proiectelor mai mici. Înşişi
reprezentanţii Comisiei Europene au sesizat faptul că această prevedere
va avea consecinţe negative asupra capacităţii de a gestiona fondurile”, a precizat asociaţia.
„Un
proiect de un milion euro este un proiect complex care are nevoie de un
nivel superior de management. Având în vedere plafonul de 1% instituit
de AM POP, rezultă că persoanele implicate în managementul proiectului
pot primi în medie 63 de euro net/persoană/lună, situaţie absurdă”, a
arătat coaliţia de ONG.
Cu 50 de ani înapoi
În 2013, ultimul an de fonduri europene, România se va întoarce în
timp cu 50 de ani. 1964 a fost ultimul an în care România socialistă s-a
limitat la pescuitul în Marea Neagră, după care a început expansiunea
oceanică.
În perioada 1964-1965 au fost comandate şantierelor navale
din Japonia primele traulere oceanice de mare capacitate, „Constanţa”
şi „Galaţi”, care realizau împreună o medie anuală de 6.620 tone de
peşte oceanic. Flota de pescuit a fost extinsă în 1973 la 20 de traulere
şi trei nave frigorifere de transport.
În 1972, producţia medie
anuală pe navă activă era de de 2.864 de tone, cu o medie zilnică de
19,4 tone. În anii 1970-1989, Intreprinderea de Pescuit Oceanic ajunsese
la un număr de 60 de nave şi 5.125 de salariaţi. La acea dată, flota
oceanică a României era considerată numărul unu în Europa. Navele IPO
pescuiau în Oceanul Atlantic, îndeosebi în vestul Africii. Din păcate
pentru România, la aproape 50 de ani distanţă de momentele de glorie ale
pescuitului oceanic, ţara noastră nu mai deţine nici măcar flota de
traulere din Marea Neagră.