Canalul Dunăre-București, proiectul-moștenire de la Ceaușescu, este scos de la naftalină de patriotul Viorel Cataramă. Fostul liberal și-a făcut propriul partid – Mișcarea Patrioților Români și vrea să candideze la Primăria Capitalei. Excentricul milionar promite bucureștenilor că va finaliza ceea ce Nicolae Ceaușescu nu a mai apucat. Zeci de pasaje subterane și peste 100 de parcări sunt alte promisiuni ale lui Cataramă, pentru următorii patru ani de administrație a Capitalei.
Canalul Dunăre-București, coroana schiței-program pentru București
Cataramă nu ține la secret, ca alți candidați, proiectele pe care promite să le și înfăptuiască. Pe contul său de Facebook, afaceristul a publicat o schiță-program pentru București care cuprinde nu mai puțin de 11 capitole. Dintre acestea, cel mai extravagant este de departe proiectul Dunăre-București care ar presupune că turiștii ar putea ajunge din Capitală pe litoral, și invers, cu vaporul.
Puțini sunt cei care știu că lucrările la acest canal sunt într-o oare care măsură chiar avansate. Astfel, șenalul navigabil este săpat, porturile din București și Oltenița există, însă, de-a lungul anilor, hoții de fier vechi au făcut prăpăd. Hoții și-au făcut de cap și au sfărâmat inclusiv digurile de beton.
Construcția Canalului Dunăre-București a început în 1984 dar, de la Revoluție, a fost lăsat de izbeliște ca multe alte proiecte comuniste care astăzi ar fi plasat România între cele mai dezvoltate țări ale Europei. Pentru a fi terminat, Canalul Dunăre-București ar fi nevoie de o sumă considerabilă, de care nici măcar milionarul Cataramă nu dispune, adică în jur de două miliarde de euro. Însă, Cataramă a făcut avere pentru că a avut idei, iar o idee de finalizare a acestui proiect ar fi pe bani de la Uniunea Europeană.
Canalul are o lungime de 73 de km, pleacă de la Oltenița, străbate județul Giurgiu și se oprește în Capitală. Are trei porturi: unul la Oltenița și două în București, iar dacă vor fi duse pe apă, și nu rutier, costurile de transport a mărfurilor vor fi de peste 10 ori mai mici. În plus, canalul ar rezolva și problema irigațiilor, atât de necesare în Bărăgan și ar lega Bucureștiul, pe apa, cu alte orașe importante de pe harta Europei, Belgrad, Budapesta, Bratislava, sau Viena. Ca o curiozitate, Bucureștiul este singura capitala a unui stat dunărean fără comunicare cu Dunărea.
Schiță-proiect de la cataramă pentru București
În tentativa sa de a cuceri Primăria Capitalei, Viorel Cataramă a prezentat schița-proiect pentru București, care cuprinde, printre altele, peste 100 de parcări, zeci de pasaje subterane și transformarea Capitalei într-un oraș al serviciile, al cercetării și dezvoltării.
Schița Program pentru București (așa cum apare ea pe pagina de Facebook a lui Viorel Cataramă):
I. Definitivarea Planului Urbanistic General de Dezvoltare a Bucureștiului, care va identifica pentru Capitală:
1. Direcțiile de dezvoltare;
2. Problemele socio-economice;
3. Modalitățile de dezvoltare unitară;
Bucureștiul va deveni un oraș al serviciilor, al cercetării și dezvoltării, precum și al IT-lui, fiind încurajată racolarea industriei după linia de centură, Primăria punând la dispoziție toată infrastructura necesară.
II. Stabilirea cu exactitate a patrimoniului public și privat al PMB, recuperarea tuturor proprietăților care în prezent se afla în proprietatea altor ministere sau instituții ale statului.
III. Elaborarea unei legi speciale privind Centrul Istoric.
IV. Încurajarea dezvoltării capitalului romanesc, prin:
1. Toate achizițiile de bunuri și servicii ale Primăriei vor fi făcute prin licitații publice desfășurate în două etape: calificare și adjudecare, singurul criteriu de adjudecare fiind prețul;
2. Concesionarea unor terenuri pentru construcția următoarelor obiective:
– 2 spitale și 15 școli private;
– o sală de sport polivalentă (20.000 locuri) și o sală de spectacole ultra-modernă (5.000 locuri);
– 30 parcări (fiecare cu capacitate de 1.500-4.000 autoturisme). Firmele care vor câștiga licitațiile vor primi în administrare un teritoriu pe o raza de 500 m în jurul parcărilor construite;
– 100 parcări supraterane (fiecare cu o capacitate de minim 200 autoturisme), în cartierele de blocuri;
– 100 de centrale de cvartal de blocuri, în vederea reducerii cu 30% a facturii Radet;
V. Atragerea de fonduri suplimentare la bugetul Primăriei prin:
– privatizarea sportului profesionist. Primăria va sprijini numai activitatea sportivă a copiilor până la 18 ani;
– Concesionarea numelui Arenei Naționale, a Sălii Polivalente, precum și a tuturor obiectivelor care prezintă interes;
VI. Transport în comun gratuit pentru toți cetățenii.
VII. Creșterea calității vieții in București:
– plantarea a 200.000 de platani;
– construirea unor perdele verzi în jurul fiecărui cartier de blocuri;
– interzicerea oricăror construcții în spatiile verzi;
VIII. Fluidizarea traficului prin:
1. Constituirea Autorității Metropolitane de Transport, administrată de Primărie (va cuprinde Metrorex și RATB) ;
2. Încurajarea transportului în comun, extinderea rețelei de tramvaie cu 50 km;
3. Construcția a 50 de pasaje subterane pentru eliminarea conflictelor de trafic;
4. Extinderea managementului de trafic pentru toate intersecțiile semaforizate;
IX. Acordarea de autorizație de construcție numai pentru terenurile racordate la utilități.
X. Soluționarea într-un termen de 2 ani a tuturor cererilor de revendicare/retrocedare;
XI. Realizarea Canalului Navigabil București-Dunăre.