Ultimele două hârburi plutitoare care mai arborează pavilionul maritim național ruginesc de zece ani în cimitirul de nave de la Agigea, însă figurează în oferta de transport a companiei naţionale de transport feroviar de marfă. Feriboturile „Mangalia“ şi „Eforie“ sunt, dacă accesăm site- ul oficial, secțiunea oferta de transport intermodal a SN CFR Marfă, „două nave tip ferry-boat  (în momentul de faţă, aflate în conservare), specializate în principal în transportul de vagoane de marfă, containere şi auto“. În realitate, nu mai produc decât pierderi, pentru că au fost înghesuite în dană dublă, într-o zonă părăsită din portul Constanţa Sud-Agigea, nu au combustibil şi nici echipaje.Cele două feriboturi nu au mai ieşit de peste zece ani pe mare. Un vas a fost legat la cheu în 2008, iar celălalt, un an mai târziu. În tot acest timp, s- au făcut o mulțime de calcule privind repunerea în explotare însă nicio inițiativă nu a fost dusă până la capăt. Pe de- o parte, costurile cu resuscitarea celor două nave sunt de ordinul milioanelor de euro iar pe de alta niciun guvern nu a reușit să rezolve problema fluxului de mărfuri care să justifice exploatarea acestor două nave. Cele două feriboturi româneşti au un deplasament de 12.000 tdw fiecare şi pot încărca la bord 40 de TIR-uri sau 40 de vagoane. Destinaţia iniţială a vaselor era asigurarea unei singure linii maritime regulate, Constanţa-Samsun (Turcia), port de unde vagoanele plecau spre Orientul Mijlociu. Feriboturile au navigat, până la scoaterea din exploatare pe trei linii în Marea Neagră, două cu Turcia: Samsun şi Deringe. Niciuna din rute nu a fost rentabilă.

Transportul intermodal, de patru ori gaură neagră

Sunt binecunoscute problemele de rentabilitate ale CFR Marfă, însă cel puțin în cazul așa- numitului transport intermodal, al cărui punct terminus este terminalul feribot de la Agigea, statul român nu a făcut absolut nimic pentru limitarea pierderilor. Conceput ca o facilitate pentru transportatori feribotul românesc nu a oferit însă niciodată o variantă viabilă de transport. Societatea Comercială de Transport Maritim şi de Coastă „CFR Ferry-Boat“, subordonată CFR Marfă în perioada 2008- 2012, firmă care administra cele două nave și terminalul din portul Agigea a fost lichidată în urmă cu șapte ani pe motiv de lispă de reantabilitate. În ultimul an de raportări financiare complete, respectiv 2011, CFR Ferry-Boat a înregistrat o cifră de afaceri de puțin peste 790.000 lei și o pierdere netă de peste trei milioane de lei. Adică de patru ori mai multe pierderi decât afaceri. În 2012 feriboturile s- au întors în curtea CFR Marfă, nu pentru că acest lucru ar fi ajutat cu ceva, dar dadea bine în acte. Tot în acel an echipajele navelor și au părăsit definitiv locurile de muncă.  

Românii construiesc feriboturi electrice. Pentru alții

Ca un paradox, în timp de statul român este incapabil să găsescă soluții pentru feriboturile de stat, un șantier naval din Brăila derupează în premieră națională un proiect interesant: primul feribot electric. Nava, care poate transporta maşini şi pasageri, este concepută pentru operaţiuni în Marea Nordului, având caracteristici speciale în ceea ce priveşte manevrabilitatea dar şi în privinţa rezistenţei corpului. Feribotul va avea o lungime de 74 de metri şi o capacitate totală de până la 60 de maşini şi 199 pasageri şi echipaj. Livrarea este programată în cel de-al treilea trimestru din 2019 iar vasul va intre în serviciu din ianuarie 2020

Articolul precedentAutostrada Târgu Neamț – Iași va costa 1,2 miliarde de euro pentru 68 km
Articolul următorTudorel Toader spune că nu ține cu dinții de funcția de ministru. „Există viață și după ministeriat”