Sursa foto: Zin.ro

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se pregătesc de Comandamentul Litoral 2024, când vor demara verificările în stațiuni.

Până atunci, Sebastian Hotca, președintele intermiar al instituției, a dispus o sesiune de consiliere online cu mediul de afaceri din domeniul turismului care activează pe litoralul Mării Negre, în timp ce directorul general Paul Anghel a avertizat asupra posibiliității apariției unor falși comisari – fapt care a ost semnalat în trecut.

Totodată, directorul general a informat operatorii economici de pe litoral că, împreună cu colegii săi, va verifica o serie de aspecte, astfel că au timp să se pună în ordine. Comisarii ANPC vor fi atenți la autorizațiile de funcționare ale locațiilor, aparatura de măsurare folosită în activitatea comercială, conformitatea etichetelor alimentare care trebuie să conțină mai umlte elemente obligatorii, informațiile care sunt obligatorii a fi prezente în listele meniu ale unităților de alimentație publică a (atât în restaurante, cât și pentru listele meniu online) sau condițiile de depozitare și expunere a preparatelor la comercializare.

O serie de aspecte vor fi urmărite și în cazul unităților de cazare: informații obligatorii afișate la recepție și cerințe obligatorii pentru spațiile de cazare. În cazul operatorilor de plajă, aceștia trebuie să dețină registrul de evidență a calității apei, să asigure cel puțin 8 mp de uscat/ persoană, să întrețină permanent curățenia pe plajă, prezența algelor sau a altui tip de vegetație de plajă este permisă numai în locuri special desemnate, să asigure dotări sanitare, rampe de acces pentru persoane cu dizbilități și calitatea nisipului, atât uscat, cât și umed.

Și operatorii care au echipamente de agrement trebuie să îndeplinească anumite cerințe: să pună la dispoziție instrucțiunile de exploatare furnizate de producător, să informeze consumatorii, în cel puțin două limbi de circulație internațională, prin afișarea denumirii echipamentului, date de identificare ale deținătorului, modul de utilizare, potențiale pericole, să dețină documentația furnizată de producător, să efectueze reparațiile și lucrările de întreținere a echipamentului, să asigure personal de deservire autorizat, să nu folosească avertizări de tipul ”utilizare pe riscul dumneavoastră”.

Totodată, în ceea ce privește etichetarea produselor tradiționale, operatorii economici trebuie să știe că este neconformă folosirea, pentru produsele realizate industrial, a sintagmelor de tipul ”de casă”, ”ca acasă”, ”ca la mama acasă”, ”țărănești”, ”tradițional”, ”metodă tradițională”.

Concluzia ANPC ar fi că „există o îmbunătățire semnificativă a condițiilor oferite turiștilor pe litoralul românesc și că operatorii economici sunt deschiși către o colaborare continuă cu autoritățile locale sau centrale, astfel încât gradul de satisfacție al consumatorilor, raportat la modul în care le sunt respectate drepturile, să fie cât mai ridicat”.

Cred că toți operatorii economici au înțeles, în cadrul sesiunii de consiliere, importanța menținerii condițiilor de comercializare a produselor și serviciilor pe care le oferă consumatorilor la un nivel cât mai ridicat, astfel încât, în principal, să nu fie pusă în pericol sănătatea și viața consumatorilor.

Rolul ANPC are, pe lângă acțiunile de control, o componentă importantă în ceea ce privește informarea consumatorilor și consilierea operatorilor economici, astfel încât acest sezon să fie cât mai reușit pentru toți turiștii”, arată Sebastian Hotca.

Articolul precedentDirectorul Serviciului Public Local de Termoficare Brașov, al doilea dosar: mită pentru contracte
Articolul următorRareș Hopincă, Ambasador al Copiilor Sportivi