Ordinul care reglementează cursurile cu predare online, gândit de ministrul Monica Anisie, este pus sub lupă de Avocatul Poporului, care cere o serie de explicații pe această temă. De exemplu, Renate Weber vrea să știe dacă există o statistică a elevilor din mediul rural care nu dispun de infrastructura necesară sau dacă sunt soluții pentru dotarea cu dispozitive a elevilor și profesorilor.
„În ultimele zile, Avocatul Poporului a primit mai multe petiţii în care au fost exprimate temeri referitoare la desfăşurarea actului de predare-învăţare-evaluare în mediul online, astfel cum este acesta reglementat prin Ordinul MEC nr. 4135/2020, dar şi aspecte care vizează lipsa infrastructurii necesare desfăşurării cursurilor, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice. Printre sesizările primite de Avocatul Poporului se numără şi cea formulată de Consiliul Naţional al Elevilor, organizaţie împreună cu care instituţia noastră desfăşoară un proiect referitor la accesul efectiv la educaţie al tuturor copiilor.
Având în vedere rolul Avocatului Poporului de garant constituțional al drepturilor și libertăților, acesta solicită ministrului educației și cercetării lămurirea următoarelor aspecte
• Pornind de la dispoziţiile art. 10 lit. h) din Ordin, respectiv „cadrele didactice participă la activităţile de formare şi webinariile recomandate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, ISJ/ISMB şi conducerea unităţii de învăţământ”, care este orizontul de timp în care se vor efectua aceste instruiri şi modalitatea concretă în care vor avea loc? Există în bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării fonduri pentru astfel de cursuri de pregătire a tuturor cadrelor didactice din România?
• Având în vedere că învăţământul preuniversitar în România este obligatoriu şi gratuit, cum îşi propune Ministerul Educaţiei şi Cercetării să identifice şi să valorifice sursele de finanţare necesare achiziţionării terminalelor de tip desktop, laptop, tabletă sau telefon inteligent necesare desfăşurării actului de predare-învăţare-evaluare în mediul online?
• Ce soluţii urmează a fi identificate pentru familiile cu mai mulţi copii, cu un singur terminal de tip desktop, laptop, tabletă, telefon inteligent şi care sunt nevoiţi să-l utilizeze în acelaşi timp, având în vedere programul activităţilor didactice al acestora?
• Care este modalitatea prin care Ministerul Educaţiei şi Cercetării înţelege să gestioneze situaţia lipsei de acoperire a semnalului GSM pentru serviciile de voce şi date în anumite comunităţi rurale din România?
• Ce modalităţi de suportare a costurilor pentru serviciile de internet are în vedere Ministerul Educaţiei şi Cercetării?
• Deţine în prezent Ministerul Educaţiei şi Cercetării o situaţie statistică referitoare la numărul elevilor din mediul rural şi gradul de accesibilitate al acestora la terminalele de tip desktop, laptop, tabletă şi telefon inteligent şi la serviciile de voce şi date? Dacă nu, în cât timp consideră că va avea aceste date?
• Dat fiind ca Ordinul Ministrului nu precizează, solicităm Ministerului Educaţiei şi Cercetării să clarifice situaţiile în care actul de predare-învăţare-evaluare în mediul online devine obligatoriu”, se arată într-un comunicat al Avocatului Poporului.