După ce licitaţia pentru achiziţia trenurilor de metrou pentru magistrala Pantelimon – Drumul Taberei a iscat un imens scandal, directorul general al Metrorex, Aurel Radu, şi-a dat marţi demisia.
„Astăzi, 24.03.2015, membrii Adunării Generale a Acționarilor din cadrul Societății Comerciale de Transport cu Metroul București “Metrorex” – S.A. au luat act de renunțarea la contractul de mandat pentru funcția de director general a domnului Aurel Radu. Demisia acestuia este urmarea discuțiilor recente avute cu Ministrul Transporturilor, Ioan Rus. Adunarea Generală a Acționarilor a aprobat preluarea atribuțiilor de director general pe o perioadă interimară de către domnul Cătălin Homor, director Investiții și Achiziții Publice în cadrul Metrorex”, a anunţat Ministerul Transporturilor.
Valer Blidar: „Preţurile noastre nu includ şpaga”
Cel mai probabil, ministrul Ioan Rus i-a cerut lui Aurel Radu să demisioneze, după imensul scandal provocat de recenta licitaţie pentru achiziţia a 51 de trenuri destinate Magistralei 5 Drumul Taberei – Pantelimon.
Desemnarea câştigătorului a avut loc pe baza unui algoritm controversat. Metrorex a preferat un sistem în care preţul cel mai mic aduce doar 60% din punctaj, restul fiind acordat de criterii ce pot fi foarte uşor interpretate. Drept urmare, spaniolii, deşi nu au avut nici pe departe cele mai ieftine trenuri, au primit cel mai mare punctaj total şi pot câştiga contractul.
Cel mai bun preţ (5,1 milioane de euro pe tren) a fost oferit de Astra Vagoane Călători Arad, companie controlată de omul de afaceri Valer Blidar. Chinezii de la CSR Qingdao Sifang au cerut 5,22 milioane de euro pe tren, fiind urmaţi de CAF, cu 6,06 milioane euro pe tren. Au urmat francezii de la Alstom, cu 6,31 milioane de euro pe garnitură, şi firma poloneză PESA, care a cerut 6,5 milioane de euro pe tren. Două dintre firmele participante la licitaţia organizată de Metrorex au depus la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor plângeri privind decizia Metrorex de a desemna firma spaniolă CAF câştigătoare a licitaţiei, deşi preţul cerut de aceasta a fost cu 20% mai mare decât cel din cea mai ieftină ofertă.
Una dintre contestaţii a fost depusă de către firma franceză Alstom şi s-a referit la punctajul acordat acesteia, micşorat artificial, acuză francezii. A doua contestaţie a venit din partea firmei româneşti Astra Vagoane Călători Arad, nemulţumită de descalificarea ei. Unul dintre motivele pentru care oferta Astra Vagoane Călători a fost respinsă este cel puţin ridicol: preţul trenurilor ar fi prea mic, spune Valer Blidar. Or, continuă acesta, cu aceleaşi preţuri Astra Vagoane a concurat împotriva unor concurenţi occidentali în Brazilia şi a câştigat licitaţia.
“Preţurile noastre nu includ şpaga şi cuprind o marjă mică de profit de 10%, deseori realizabil doar 5%“, a declarat Blidar, care a adăugat că trenurile companiei sale sunt şi de calitate, având tracţiunea şi comanda fabricate de Siemens.
Aurel Radu, directorul milionar înscăunat la Metrorex de Marian Vanghelie
Aurel Radu a fost înscăunat la conducerea Metrorex în noiembrie 2012, înlocuindu-l în funcţia de director general pe Gabriel Sburlan. Numirea lui Radu a reprezentat o premieră nefericită în istoria post-decembristă a metroului bucureştean. Până atunci, directorii Metrorex erau puşi politic, ce-i drept, însă proveneau din interiorul companiei.
Aurel Radu fusese încadrat la Metrorex cu puţin timp înaintea numirii sale la vârf, pe post de „inginer 4”, adică cel mai neexperimentat inginer. Cu toate ca a terminat Facultatea de Transporturi, Aurel Radu nu lucrase până atunci în domeniu, fiind administratorul unor cantine din Sectorul 5, păstorit de Marian Vanghelie. Cu toate că a lucrat mai toată viaţa la stat, Aurel Radu a acumulat o avere impresionantă, veniturile sale permiţându-i să fie văzut la schi în Alpi sau pe plajele de pe Riviera Franceză.