Cu Nicolae Tivilichi, dat afară de la șefia Portului Constanța și un fost primar PD, condamnat penal, „Guvernanță corporativă” în Porturile de la Dunăre

Ordonanța 109, care a introdus guvernanța corporativă ca soluție miraculoasă pentru administrarea eficientă a companiilor de stat, își dovedește carențele și după aproape un deceniu, în pofida modificărilor ce i-au fost aduse. „Guvernanța corporativă” în varianta OUG 109/2011 nu face altceva decât să camufleze clientelismul politic prin proceduri de selecție, dar în funcție ajunge tot „cine trebuie”.

În domeniul transporturilor navale și exploatării portuare lucrurile sunt un pic mai complicate, pentru că există o clientelă care, cu mici sacrificii în ce privește mărimea funcției și cuantumul salariului, supraviețuiește schimbărilor de guverne. De multe ori susținerea unui lider marcant al PSD se dovedește utilă și într-o guvernare PNL, pentru că și reciproca este valabilă.

Spre exemplu, după foarte mulți ani în care a fost condusă de oamenii PSD, acum Compania Națională a Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a devenit o „trilaterală” a organizațiilor PNL din Galați, Brăila și Tulcea, dar în conducerea executivă și-a găsit loc și Nicolae Tivilichi, care a fost director general al Administrației Porturilor Maritime Constanța în perioada guvernării PSD.

Cu o experiență de 3 ani ca membru CA la APDM Galați, Tivilichi a ajuns directorul general al Portului Constanța

În ultimii ani, cel mai controversat personaj din lumea porturilor românești a fost Nicolae Dan Tivilichi, care în septembrie 2016 devenea director general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime (APM) SA Constanța, deși nu avea o experiență care să justifice promovarea. Prin lumea portului se spune că ar fi fost numit cu susținerea fostului vicepremier PSD Viorel Ștefan, amândoi fiind din Galați.

Tivilichi avea ceva experiență în domeniul portuar, dar nu suficientă pentru o asemenea funcție. Din 1985 până în 1992 a fost sudor în Portul Docuri din Galați, iar odată cu absolvirea Facultății de Construcții Navale s-a angajat la Combinatul Siderurgic Sidex, la secția de reparații. În 2002, a devenit șeful Serviciului Logistică din combinat. În perioada 2005 – 2008 a fost director al Hidrotehnica SA Galați. Un om bun la toate.

În perioada 2012-2015, Nicolae Tivilichi a fost membru în CA-ul Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, asta fiind singura sa experiență în domeniul portuar. În 2016, a urmat saltul în funcția de director general al Administrația Porturilor Maritime (APM) Constanța, ajungând să conducă cel mai mare port din România și al 4-lea din Europa.

Nicolae Tivilichi, dat afară de la șefia Portului Constanța, dar „recuperat” la conducerea Administrației Porturilor Dunărene

După câteva luni, în 2017, numirea lui Tivilichi a fost contestată în instanță de Mihaela Stăetu, o fostă directoare din companie. În ianuarie 2019, Curtea de Apel Constanța s-a pronunțat în dosarul 2.097/118/2017, anulând procedura de selecție pentru numirea lui Tivilichi.

„Instanța anulează Procedura de selecţie pentru ocuparea funcţia de Director General al CN Administrația Porturilor Maritime SA iniţiată în baza Hotărârii Consiliului de Administraţie nr. 24/28.11.2016, Procesul – verbal privind verificarea şi evaluarea conformităţii administrative şi eligibilităţii dosarelor privind candidatura pentru funcţia de Director General şi Director Economic nr. 3098/27.01.2017”, se spune sentința definitivă nr 103/28.01.2019, a Curții de Apel Constanța.

După acest eșec, Nicolae Tivilichi a luat decizia de a se întoarce în fieful său de la Dunăre și din luna mai este director general adjunct la APDM Galați.

Președintele CA-ului APDM, Marian Toniță, un agricultor fost primar PD

Din luna decembrie 2019, la APDM Galați a început evacuarea clientelei PSD și numirea clientelei PNL. A plecat din funcția de director general al APDM Marcela Costea, numită de PSD în 2019. Din CA-ul APDM a plecat Gelu Stan (PSD), directorul Apă Canal SA Galați, dar și city managerul Primăriei Galați, Marius Humelnicu (PSD), fost subsecretar de stat la Transporturi în Guvernul Dăncilă.

Din decembrie, președintele CA-ului de la APDM este Marian Toniță, administrator al societății SC Online Intelligence SRL, cu activitate în domeniul agriculturii. Din 2008 până în 2012 a fost primarul PD al comunei Bălășești.

În CV-ul său, nicio legătură cu exploatarea portuară. Din 1984 până în 1998 a fost operator la Fabrica de Oxigen de la Sidex. Din 1998 s-a apucat de agricultură. Până în 2008, când a devenit primar, a lucrat prin intermediul societăților agricole Tonitza SRL și Hobana SRL. În 2007 și-a luat licența la „Facultatea de Inspecție și Legislație Fitosanitară și Zooveterinară” de la Universitatea Bioterra din București, iar în 2009, când deținea deja eșarfa tricolă a Primăriei Bălășești, a absolvit și cursurile de Management Public și Privat de la Universitatea (particulară) Danubius din Galați.

Secretul numirii lui Toniță: deși e condamnat penal a apărut „în poză” cu premierul Orban la Palatul Victoria

În biografia lui Marian Toniță este și un argument mai puternic decât incompetența pentru a fi demis de la șefia CA-ului APDM Galați.

În martie 2018, a fost condamnat la executarea unei pedepse de un an și șase luni de închisoare, iar la acest moment, în iulie 2020, este în perioada de supraveghere de 3 ani după ce i-a fost suspendată executarea pedepsei.  

Toniță a fost trimis în judecată de Parchetul de pe lângă Tribunalul Galați prin rechizitoriul nr. 874/P/20.09.2017, după ce pe 3 aprilie 2016 polițiștii de la „Rutieră” l-au oprit în trafic și au constatat că urcase beat la volan. Procurorii l-au acuzat de săvârşirea infracţiunii de „conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului”, conform art. 336 al. (1) CP.

În dosarul 18.940/233/2017, instanța de la Judecătoria Galați s-a pronunțat în martie 2018: „Instanța condamnă pe inculpatul Toniță Marian la o pedeapsă de 1 an şi 6 luni închisoare, pentru săvârșirea infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe, faptă prevăzută de art. 336 al. 1 din Codul Penal cu aplicarea art. 396 alin. 2 şi 10 Cod procedură penală (faptă din 03.04.2016). În baza art. 91 Cod penal, dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere şi stabileşte un termen de supraveghere de 3 ani”, se spune în sentința nr 433/08.03.2018

El a fost obligat ca pe parcursul termenului de supraveghere să presteze muncă  în folosul comunităţii în cadrul Primăriei Bălăşeşti sau a Şcolii Gimnaziale nr. 1 din localitate, pe o perioadă de 60 de zile lucrătoare.

Deci trebuie să facă muncă în folosul comunității la Primăria Bălășești sau la școala din sat, nu clientelism în folos propriu în CA-ul APDM.

Șeful CA APDM Marian Toniță – premierul Ludovic Orban – senatorul George Stângă

Dar cum Marian Toniță este prim-vicepreședinte al PNL Galați și trebuia să i se dea un job plătit din bani publici, președintele organizației, senatorul PNL George Stângă, l-a prezentat cu mândrie premierului Ludovic Orban pe specialistul PNL condamnat penal și s-au pozat împreună în cabinetul premierului de la Palatul Victoria. Este o „poză” care ține loc de 5 ani de facultate în domeniul transporturilor navale.

CA-ul APDM Galați, o „trilaterală” PNL Galați – Brăila – Tulcea

Să vedem și care sunt ceilalți administratori ai APDM Galați. Trebuie să facem precizarea că sunt „administratori provizorii”, numiți pentru un mandat de 4 luni, care ulterior e prelungit.

Vicepreședinte al CA-ului APDM este Sanda Andreea Bota. Este membră a CA-ului APDM din aprilie 2019, de pe vremea Guvernului Dăncilă, fiind numită de ministrul Răzvan Cuc. Este secretară la cabinetul unui secretar de stat din Ministerul Transporturilor, pentru că, potrivit CV-ului, se ocupă cu „monitorizarea și organizarea corespondenței, elaborarea de rapoarte și referate, organizarea agendei ministrului”. Potrivit declarației de avere nr 3.438/27.05.2020, încasează venituri salariale și de la Autoritatea Rutieră Română (ARR) și nu-s bani puțini. De la Ministerul Transporturilor a încasat 12.871 lei lei, iar de la ARR cu mult mai mult, 42.822 lei. În 2019, apărea în declarația de avere, pe lângă banii de la ARR și o sumă de 29.074 lei, încasată ca membru al CA-ului Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu din Constanța. În 2019, Sanda Bota era și membru AGA în celebra societate „fantomă” Grup Exploatare și Întreținere Palat CFR SA.

Șeful CA-ului APDM Galați Marian Toniță – ultimul din dreapta

Printre membrii CA-ului APDM avem și trei cu carnete PNL. Unul dintre ei este omul de afaceri Viorel Cristovici, fostul lider al PNL Tecuci.

De pe 5 februarie 2020 este membru al CA-ului APDM și Florin Cârligea, prim-vicepreședinte al PNL Brăila. A fost subprefect PDL de Brăila în perioada aprilie 2009 – iulie 2010, iar din 2016 este consilier județean PNL. Cârligea are mai multe firme și o situație financiară prosperă, cu 4 case, bijuterii de 20.000 de euro, ceasuri de 20.000 de euro, dar și lingouri de aur de 60.000 de lei. Are mai multe firme, dar cea mai importantă este Comision Trade SRL Brăila, care i-a adus anul trecut dividende de 585.000 lei. Printre altele, Comision Trade SRL se ocupă și de dragaje pe Dunăre, pe care le execută, în special în zona Brăila, pentru Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați. El a declarat că prezența lui în CA-ul APDM e motivată de faptul că Brăila merită un port turistic.

Ca o prelungire a prezenței lui Florin Cârligea în CA-ul APDM, din luna mai 2020 este director comercial al APDM Georgel Toader, care din 2010 lucra la Comision Trade SRL Brăila, ocupându-se de dragaje și întreținerea flotei.

În CA-ul APDM mai este și George Șinghi, secretar general al Municipalei PNL Tulcea și consilier județean. Lucrează în imobiliare și alimentație publică, așa că era nevoie de experiența sa în administrarea porturilor Dunării Maritime.

Avem în CA-ul APDM și doi tehnocrați, fără carnete PNL. Este vorba Robert Răzvan Dobre, șeful Direcției de Proiecte, Investiții și Monitorizare Proiecte Strategice din Ministerul Transporturilor, care este și conferențiar la Universitatea din București și Daniel Ionuț Dragomir, care în ultimii ani a fost, potrivit CV-ului său, „head of procurement” la Complexul Energetic Oltenia, Salrom, Hidroelectrica, Chimica Group Cluj, dar anterior a lucrat și prin Kazahstan și Mexic.

În ultimii ani, directorul general de la APDM a încasat salarii brute de la 23.850 la 25.914 lei (5.500 euro), plus o componentă variabilă trimestrială, care funcție de rezultate a oscilat de la 10.000 la 30.000 de lei.

Membrii CA-ului  de la APDM au încasat indemnizații brute de la 4.200 la 5.040 lei. Adică în jur de 1.000 de euro.

Numiri ilegale! Legea prevede o experiență de 5 ani în administrația portuară

Director general al APDM Galați este Alexandru Șerban, fostul președinte al Municipalei PNL Galați. Și Șerban este tot absolvent al Facultății de Construcții Navale, ca și Tivilichi, dar asta nu înseamnă că cei doi se pricep la navigație și exploatare portuară.

Numirile noilor membri CA și directori ai APDM Galați sunt ilegale. Legea 235/2017, privind modificarea Ordonanței nr. 22 /1999 referitoare la administrarea porturilor și a căilor navigabile, impune o experiență managerială de 5 ani pentru cei care conduc companii naționale din navigație sau exploatare portuară.

La art 42 al Legii 235 se spune că „procedura de selecțieva cuprinde cel puțin unul dintre următoarele criterii obligatorii: competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval”.

Ca și cei numiți în trecut de PSD, noii administratori, numiți de PNL, nu au acea experiență de minimum 5 ani în administrarea infrastructurii portuare. Guvernele PSD conduse de Grindeanu, Tudose și Dăncilă, au încălcat legea. Acum face și Guvernul Orban același lucru!

Ziarul de Investigații

VIATicu CIOBOTARU
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentTăriceanu: „Nu e prost cine cere, e prost cine dă”
Articolul următorPSD are 5 întrebări pentru Iohannis și liberali