Privatizează Clotilde Armand Centrul „Caraiman” în folosul unui coleg de partid ?

După ce a desființat serviciile medicale gratuite oferite de către Centrul "Caraiman", transformând această unitate de servicii sociale într-un fel de clinică privată, cu plată, primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, pare că vrea să facă un pas mai departe, adică să "privatizeze" centrul dotat pe banii bugetului local.

Clotilde Armand - Foto Mediafax Eduard Vinatoru
Clotilde Armand - Foto Mediafax Eduard Vinatoru

Astfel, pentru ședința ordinară a Consiliului Local al Sectorului 1, primărița din Banu Manta propune, la punctul 2 al Ordinii de Zi Suplimentare, un Proiect de hotărâre privind încheierea Acordului de parteneriat de dezvoltare locală între Sectorul 1 al Municipiului București și Asociația Colegiul Pacienților în cadrul proiectului „Consolidarea capacității Asociației Colegiul Pacienților de a se implica în elaborarea și promovarea unei strategii de optimizare a serviciilor de asistență medico-sanitară acordate de către unitățile medico-sanitare publice din București”. Detalii AICI.

Proiectul privind consolidarea capacității de a se implica în elaborarea de strategii urmează a fi depus pentru finanțare de către Asociația Colegiul Pacienților în cadrul Cererii de proiecte POCA/660/2/1(CP14/2021 pentru regiunile București – Ilfov).

Acordul de colaborare între Primăria Sectorului 1 și Colegiul Pacienților ar urma să se încheie pe o durată de 18 luni.

Un proiect plin de generalități și deziderate, fără componente cuantificabile

Lectura proiectului de acord pe care Clotilde Armand ar urma să fie împuternicită să îl semneze cu Colegiul Pacienților dezvăluie o suită de platitudini, lipsind cu desăvârșire obiectivele cuantificabile calitativ sau cantitativ.

Astfel, obiectivul general al colaborării dintre Primăria din Banu Manta și Colegiul Pacienților constă în „elaborarea unei strategii de eficientizare a activității unității medico-sanitare prin optimizarea procedurilor și a fluxurilor de lucru, prin creșterea gradului de transparentizare și dezvoltarea unor instrumente de monitorizare și evaluare independentă a implementării strategiei propuse, în vederea îmbunătățirii calității serviciilor socio-medicale acordate pacienților „.

Nicăieri, în cadrul „Acordului de parteneriat” între Primăria Sectorului 1 și Colegiul Pacienților, nu se vorbește despre acțiuni sau despre obiective concrete, cuantificabile calitativ ori cantitativ, în ceea ce privește îmbunătățirea activității Centrului „Caraiman” .

În același timp este relevant faptul că legislația prevede că documentele ce însoțesc proiectele să aibă și referatul (de solicitare sau aprobare) ale entităților direct implicate în realizarea proiectului, în cazul de față, Centrul Multifuncțional Caraiman. Ori, la acest proiect, Caraiman nu are depus un asemenea document sau un altul care să ateste că echipa de la Caraiman este la curent cu proiectul.

Va prelua „MedLife” Centrul „Caraiman”?

În schimb, Proiectul S2 de pe ordinea de zi suplimentară a ședinței Consiliului Local al Sectorului 1, din 23 martie, pare a fi făcut pentru a duce către preluarea Centrului Caraiman de către un prestator privat de servicii medicale. De către cea mai mare rețea de clinici medicale private, mai bine zis.

Concret, ”colaborarea” Centrului Caraiman cu, Asociația „Colegiul Pacienților”, al cărei președinte este Cristian Sas, pare să ofere pe tavă centrul multifuncțional de servicii sociale, dotat pe cheltuiala cetățenilor Sectorului 1, celei mai mari rețele de clinici medicale din România „MedLife”.

Legături periculoase

Care este legătura între Clotilde Armand, un ONG, Colegiul Pacienților, și gigantul serviciilor medicale private?

Legătura poate fi tocmai domnul Cristian Sas, membru USR filiala Sector 1, candidat USR-PLUS la alegerile parlamentare de anul trecut. Aceeași persoană care a fost  CEO și acționar, împreună cu soția sa, Carmen Sas, la clinicile „Anima”, în 2017, când această rețea de servicii medicale a fost cumpărată de către „MedLife”.

În momentul cumpărării rețelei de servicii medicale ”Anima”, de către „MedLife” , doamna Carmen Sas deținea 2,90% din acțiuni, iar domnul Cristian Sas 4,52% din acțiuni.

Pe baza acestui backround și a generalităților ce constituie obiectul Acordului de parteneriat de dezvoltare locală ce ar urma să fie semnat între primarul Clotilde Armand și acest ONG, după aprobarea de către consilierii locali, se prefigurează faptul că respectiva „colaborare” , va fi, în fapt, un paravan pentru facilitarea legăturii dintre Centrul Caraiman și „MedLife” .

De altfel, Cristian Sas declara, în calitate de CEO „Anima”, pentru Ziarul Financiar: „Suntem foarte interesați să cumpărăm clinici mici pentru extindere”. Dacă, în loc de cumpărare, o clinică mică, dotată cu aparatură ultra-modernă ar veni către „MedLife” pe baza unui parteneriat de dezvoltare locală?

Spectrul traficului de influență

În sprijinul acestei teorii pare să vină și „afinitatea” mai veche, vecină cu traficul de influență, pe care Armand a manifestat-o față de zona prestatorilor de servicii medicale private din România. Este vorba despre amendamentul la proiectul de buget al Sectorului 1 pe care actuala primăriță din Banu Manta, l-a susținut cu tărie în cadrul ședinței Consiliului Local din 22 aprilie 2019. Amendamentul propus de către consilierul local USR Clotilde Armand se referă la finanțarea de la bugetul local, cu suma de 814 mii lei a unui program de prevenire a diabetului de tip 2 la copii. De acesta, ar fi urmat să beneficieze 2400 de elevi din clasa a V-a.

Citește și Drulă a dat afară PNL-iștii din CA-urile companiilor de navigație APDM și AFDJ. Și „multifuncționalul” Tivilichi este „pe făraș”

Până aici, toate bune. Numai că Armand, consilierul, indica, în cuprinsul amendamentului, și cine urma să primească banii – Fundația Medicover. Chiar și în plenul ședinței de Consiliul Local din 22 aprilie 2019, Clotilde Armand propunea alocarea celor 814 mii lei unui program de prevenție a diabetului zaharat de tip 2 „la care lucrăm de mai mult timp cu Fundația Medicover, în școlile din Sectorul 1”, după cum se arată și în procesul verbal al ședinței.

Mai mulți consilieri locali au încercat să îi explice, atunci, doamnei Armand că prevenirea diabetului de tip 2 este foarte importantă dar că, pentru a contracta servicii medicale, chiar și de prevenire, trebuie urmată o procedură de achiziție publică și că amendamentul și susținerea din plen a domniei sale privind alocarea de fonduri de la bugetul local către o firmă privată, fără licitație, ar putea fi elementele constitutive ale unei fapte de trafic de influență, prevăzută de Legea penală. În cele din urmă, amendamentul lui Armand a fost supus la vot și respins cu doar 3 voturi pentru, 7 abțineri și 15 voturi împotrivă.

Caracatița primarului Clotilde Armand

Surse din Primăria Sectorului 1 spun că, în spatele ”colaborării” s-ar afla trei colaboratoare credincioase ale doamnei primar.

Este vorba despre Cristina Munteanu, fost consilier local și actual consilier personal al viceprimarului Oliver Păiuși și membru în Consiliul de administrație al Companiei de Investiții în Sănătate din subordinea Consiliului Local S1. Alina Drăghiciu, o altă fidelă a lui Clotilde Armand, folosită doar când era nevoie de ”autobuzul de votanți” pentru diverse alegeri din filiala S1, este și ea este mebru CA al Companiei de Investiții în Sănătate, la fel ca și Cristina Munteanu, Consiliul de Administrație de unde primește o indemnizație lunară de 3.500 lei pentru 3-4 ore de ”muncă” în ședințele Consiliului de Administrație.

Un alt ”artizan” al proiectului ar fi Georgiana Aspru, o adeptă docilă și necondiționată a doamnei primar. Georgiana Aspru, propunea, încă de prin 2017, un proiect de ”colaborare” pe diverse activități medicale între Centrul „Caraiman” și Medicover.

Iar ”cooptarea” în echipa USR Sector 1 a domnului Cristian Sas pare a fi făcut ca ceea ce în decursul anilor rămăsese doar la stadiul de propuneri, prezentate ca politică de partid făcută pe colțul mesei, să devină acum o strategie cinică și acaparatoare menită să transforme Centrul „Caraiman” într-o afacere bănoasă și de succes.

Și asta, pentru că dotările și investițiile medicale realizate la Centrul „Caraiman” în ultimii ani, sunt la cele mai înalte standarde de calitate tehnologică.

Astfel,, în ultimii patru ani, Primăria Sectorului 1 a realizat investiții în valoare de peste 80 de milioane de lei, iar pentru aparatură medicală au fost cheltuite alte 75 de milioane de lei.

Ori, să pui mâna pe o unitate medicală de top, ”la cheie”, dezvoltată și finanțată de banii contribuabililor din Sectorul 1, poate fi mană cerească pentru cel sau cei care vor fi ”parteneri” în acest proiect.

Mai ales că primul pas către „privatizare” a fost deja făcut. Adresabilitatea gratuită către locuitorii Sectorului 1 a fost deja înlocuită de servicii medicale contra cost, la fel ca în rețeaua privată.

Primărița și transparența

Această dorință de a „privatiza” Centrul „Caraiman” pare a fi confirmată de prezența pe ordinea de zi a aceleiași ședințe, la punctul D7 de la rubrica Diverse, de pe ordinea de zi a de Consiliu Local a unui proiect ce are legătură cu Acordul de colaborare cu Colegiul Pacienților.

Este vorba despre ”Informare privind reorganizarea Complexului Multifuncțional „Caraiman” în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1”. Iar un argument în acest sens pare a fi lipsa documentelor justificative și de informare a consilierilor locali pentru punctul D7.

La solicitarea unor consilieri locali privind documentele justificative privind reorganizarea Centrului „Caraiman” a generat din partea Serviciului Tehnică Legislativă Secretariat și Arhivă din Primăria condusă de către Clotilde Armand în spiritul transparenței un răspuns cel puțin hilar:

Vă comunicăm că lnformarea privind reorganizarea Complexului Multifuncțional Caraiman în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1 care figureaza la poziția 7 la punctul Diverse în Proiectul ordinii de zi al Ședinței ordinare a Consiliului Local al Sectorului 1 din data de 23.03.2021 va fi facută verbal de catre autoritatea executivă. Cu stimă, Serviciul Tehnică Legislativă, Secretariat și Arhivă

Rămâne de văzut dacă majoritatea USR-PNL din Consiliul Local al Sectorului 1 va gira prin votul său acest adevărat jaf, care ar urma să îi lase pe cetățenii mai puțin înstăriți ai Sectorului 1 fără serviciile medicale pe care Centrul „Caraiman” fusese creat să le ofere gratuit, în mandatul trecut.

VIADragoș BOGDAN
SURSĂZiarul de Investigații
Articolul precedentBode avertizează că se va trece la suspendarea activității agenților economici care nu respectă regulile pandemiei
Articolul următorCîțu: „Nu am o problemă cu protestele. Sunt liberal și protestele sunt ok”