Că tot suntem în plin „sezon” de examene, că vorbim de Evaluarea Națională sau de Bacalaureat, Andrei Caramitru nu putea să rateze ocazia de a face o proprie analiză asupra sistemului de educație din țara noastră.
La fel ca mulți români, Caramitru consideră că Educația nu este un capitol forte, însă subliniază că acest lucru se perpetuează de ani buni și că nu ar trebui să fie o mirare pentru nimeni.
Andrei Caramitru arată că s-a ajuns aici din cauza a mai mulți factori, în opinia sa fiind cumulat inclusiv un procent semnificativ din genetică, și că „e ușor sa înjuri fără să înțelegi nimic”.
În analiza sa, Caramitru pune într-o postare pe Facebook, etapizat, „factorii care influențează un copil”, iar de aici, concluzia sa ar fi că „ai nevoie de 5 generații (150 de ani) ca să faci un pas în sus complet ca societate”.
Totodată, o altă concluzie este că „nu suntem nici Elveția nici Suedia. Reveniți-vă din iluzii și frustrări. Asta e realitatea. Deal with it”. Ce este cert este că Andrei Caramitru consideră că analiza sa este una reală și… științifică.
„Vă rog să faceți un efort și să înțelegeți factorii care influențează un copil. Real, științific, nu ideologic sau propagandistic:
genetica. E dovedit că 70% din inteligența, capacitatea copiilor vine de la părinți, se transmite. Cum știm? Studii pe gemeni adoptați de familii foarte diferite de mici, cu “educație” și mediu social total diferite. Și totuși – sunt extrem de similari.
10%+ vin din contextul familiei, în special în primii 6 ani. Ce valori au transmis părinții, cât de mult i-au ajutat să învețe vocabular, concepte și așa mai departe. Când erau mici. Și după – cât de mult îi ajută, îi ghidează.
10% vin din “mediul social” din afara familiei și școlii. Prieteni, familie extinsă. Sunt oameni ok, care îi motivează sau mai degrabă nu?
doar 10% vin din ce se întâmplă la Școala. Și acolo nu depinde doar de profesor sau curiculă. Ci și dacă există bullying. Dacă există exemple pozitive de alți copii în clasă. Dacă mediul e ok.
Deci atenție!!!! Cam 10%, hai 20% vin de fapt de la Școală. Atât.
Și mai e ceva. Voi v-ați face mâine profesori de generală sau primară? Ați dori cariera asta pentru copiii voștri? Așa e că nu? Păi atunci ce vă mirați că majoritatea profesorilor din sistem sunt sau în vârstă (mulți cu mentalitate învechită) sau tot felul de suplinitori care sunt praf, sunt ăia care nu pot găsi nici un job.
Educația la noi – din cauzele de mai sus – a fost praf dintotdeauna. În 1918 aveam un grad de analfabetism real nu funcțional absolut uriaș. Întotdeauna a fost o imensă problemă – a societății nu doar a școlii. Întotdeauna am fost pe ultimul loc. Acum e de fapt bine istoric vorbind.
Și ca să termin. Mai e o problemă de inegalitate socială. Rezultatele din orașele mari dezvoltate sunt per total ok. Comparabile cu media din UE (la fel cum e și PIB și tot). Problema e la sate și în orașele mici care mor. Părinți plecați în diaspora. Bunici analfabeti. Copii fără direcție. Profesori la rândul lor analfabeți. Mediul social controlat de interlopi. Asta aruncă media țării spre dezastru.
Degeaba un copil e de 10 dacă alți 2 de la țară sunt de nota 3. Media grupului e 5. În occident media e 8 (toți au între 9 și 7). Olimpicul nostru e super Smart, dar per total suntem în rahat”, ar fi verdictul lui Caramitru.