În loc să- și cumpere remorchere noi statul român aruncă o sută de milioane lei pentru modernizarea unor nave vechi de 30 de ani. “Hercules”, “Perseu” și “Grozavul” sunt cele trei remorchere gemene contruite în România după un proiect datând din 1984. Primul dintre ele activează la Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare, a fost lansat la apă la sfârșitul anilor 80 și a înghițit deja 10 milioane de euro pentru o așa- zisă modernizare și aceea cu cântec pentru că nava a luat foc. Al doilea remorcher, proprietatea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, la fel de bătrân, zace semeț și plin de rugină într- un doc uscat al șantierului Damen Mangalia. Al treilea și cel mai nou (cu doar trei an mai tânăr decât suratele) a fost lansat la apă în 1993 la Oltenița și aparține Forțelor Navale Române. Cu nimic mai grozav decât suratele lui, RMS “Grozavul”, face când pe nava de scafandri, când pe remorcherul, când pe nava hidrografică. Dacă în cazul marinei militare achiziția unei nave noi sau second necesită niște proceduri mai complicate, în cazul celorlalte două institiții din subordinea Ministerul Transporturilor se putea găsi o altă soluție mult mai ieftină, binenețeles dacă se vroia acest lucru.
La americani era de trei ori mai ieftin
Piața mondială a remorcherelor de salavare este extrem de bogată în oferte. De altfel până și companiile de remorcaj din portul Constanța s- au orientat spre nave la mâna a două în principal datorită prețului. Bunăoară cele două hârburiu reșapate au un preț total cu modernizarea de 100 milioane lei, respectiv 20 milioane euro. Dacă consultăm piața liberă, cu acești bani statul român și- ar fi putut cumpăra șase remorchere second- hand și nu oricare, ci din clasa offsore. Un remorcher offshore american (de ocean) la mâna a doua, similar ca vechime cu ale noastre, cu o putere similară (6480 cai putere față de 6.600 cât au hârburile românești) costă, potrivit oceanmarine.com, 2,9 milioane de dolari. Pentru cunoscători are motoare Alco, reducție, bowthruster (elice în prova) macarele, pilot automat, socar, în fine tot ce trebuie. Un alt remorcher vechi, pus în vânzare pe același site, dar rehnologizat, de 5.760 cai putere costă doar 370.000 dolari. Nu mai departe chiar olandezii de la Damen, care repara acum remorcherul “Perseu”, au o ofertă interesantă de nave second- hand.
Specialiștii lui Pește de la Transporturi
“R/M HERCULES ( și implicit Perseu, n.r.) a fost utilizat la activitățile specifice de căutare și salvare a vieții omenești pe mare, salvare și remorcare a navelor maritime aflate în pericol și operațiuni de depoluare și a fost solicitat de -a lungul timpului să efectueze și operațiuni de spargere a gheții pe sectorul maritim al Dunării. Activitatea de spargere a gheții reprezintă un efort deosebit din punct de vedere tehnic, financiar și uman, remorcherul maritim HERCULES fiind una dintre cele două nave construite și echipate pentru acest fel de operațiuni din România. (la câta gheață s- a format anul acesta pe Dunăre… n.r.) Nava are un caracter strategic pentru România”, se arată în nota de fundamentare prin care s- au spart 20 milioane euro. “ La momentul actual R/M HERCULES este depășit tehnologic și nu mai corespunde din punct de vedere tehnic. Starea de uzură a corpului navei este de aproximativ 20%, iar uzura motoarelor principale, diesel generatoare, instalaţii, precum şi alte echipamente este de aproximativ 75%. Pentru ca această navă să-și poată obține certificatele de navigație și să își reia rolul în condiții minime de siguranță este necesară retehnologizarea și modernizarea navei. Achiziționarea unei nave multifuncționale noi, similare ca dimensiuni și putere, ar fi ajuns la o valoare de achiziție de aproximativ 30 milioane de euro”, mai precizează specialiștii ministerului. Deci nu ne luăm o navă nouă cu 30 milioane, ci băgăm 20 de milioane în cârpirea a două vechituri ce vor mai rămâne în serviciu încă 20 de ani, după cum se menționează în notă.
Incendiu pe Hercules
La sfârșitul lui 2017, pe ultima sută cu modernizarea compartimentului mașini, “Hercules” a luat foc în dana 78 a Portului Constanţa. Majoritatea cablajelor noi au fost distruse și au trebuit achiziționate echipamente noi. Directorul ARSVOM a fost demis imediat după eveniment iar lansarea la apă a fost amânată până la refacerea sistemelor de bord distruse. “Perseu” se află în prezent la jumătatea etapei de modernizare, care se îmtinde pe doi ani, să sperâm de această dată fără evenimente.